• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402092014279
  • منبع : نمایندگی مرکزی

رونمایی از چرم‌نوشته‌های ساسانی غار "زل" دلیجان در نمایشگاه هفته پژوهش

رونمایی از چرم‌نوشته‌های ساسانی غار "زل" دلیجان در نمایشگاه هفته پژوهش

ایسنا/مرکزی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: چرم نوشته‌های دوره ساسانی کشف شده در غار زل شهرستان دلیجان همزمان با افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش به نمایش گذاشته شدند.

مصطفی مرزبان در اینباره گفت: هفته پژوهش و فناوری با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی میراث‌فرهنگی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  روز یکشنبه ۱۹ آذرماه کلید خورد و تا ۲۵ آذر در محل موزه ملی ایران ادامه خواهد داشت.

وی رونمایی از دستاوردهای باستان‌شناسی غار «هستیجان» در استان مرکزی را یکی از مهم‌ترین‌ برنامه‌های هفته پژوهش اعلام کرد و افزود: نیاز است به این غار توجه ویژه شود چراکه تا چندماه پیش هیچ شناختی از وجود این غار نداشتیم و حتی نشانی از آن روی نقشه باستان‌شناسی نبود. یکی از کارشناسان زبان‌های پهلوی متوجه چرم نوشته‌هایی شد که اطلاعات تاریخی منحصر به فردی داشت و بعد از این مهم این غار شناسایی شد و مورد کاوش قرار گرفت.

مرزبان افزود: این دست نوشته‌های چرم مربوط به دوره ساسانی، به خط پهلوی ساسانی، در فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان کشف شده‌اند.

او با اشاره به اینکه دستاوردهای به دست آمده در این فصل از باستان شناسی، عصر روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه سال جاری با حضور سرپرست هئیت باستان شناسی و کارشناسان و ناظرین باستان شناسی ارائه خواهد شد، گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی، تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در این فصل کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مرزبان با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است گفت: فصل اول پژوهش این غار توسط دکتر محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پزوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است و فصل بعدی پژوهش ها در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha