• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402092014367
  • خبرنگار : 30057

دهقانی فیروزآبادی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار اعلام کرد

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیاردی اعتبار مالیاتی بخش خصوصی در دانشگاه‌ها

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیاردی اعتبار مالیاتی بخش خصوصی در دانشگاه‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری اجرای بند ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را بسیار با اهمیت دانست و گفت: بر اساس این دو بند قانونی امیدواریم سالانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت‌ها در دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های پژوهش و فناوری شود.

به گزارش ایسنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که امروز در نمایشگاه مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد که مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان  ز محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت‌ها در دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های پژوهش و فناوری شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه موضوع شاخص‌های رشد علمی کشور امروز بیش از هر چیزی مورد بحث قرار گرفته است، گفت: یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجو و دیگری تعداد مقالات و کیفیت آنها است.  سال‌های سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات سنجیده می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر رشد تولید برخی از مقالات کاهش پیدا کرده است، یادآور شد:  به همین دلیل این گونه مطرح می‌شود که کشور دچار کاهش رشد علمی شده است، در حالی که این قطعاً یک غلط راهبردی است. اتفاقی که افتاده این است که دانشجویان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلا ١٠ مقاله منتشر می‌کردند، در حال حاضر ٢ مقاله منتشر می‌کنند و ٨ مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از ملاک‌های مهم در دنیا که مهمتر از مقاله و تعداد دانشجو است، بالاخص در حوزه‌های فناورانه، بحث هزینه‌های تحقیق و توسعه است؛ اینکه سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها است.

دهقانی فیروزآبادی به آمار سهم تحقیق و توسعه برخی کشورها از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: سرانه تحقیق و توسعه کشورهایی مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی ٣ و ١٢ دهم درصد، چین ٢ و ٢٣ دهم درصد، ژاپن ٣ و ٢ دهم درصد و کره جنوبی ۴ و ٧ دهم درصد است، در حالی که این عدد در کشور با وجود اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ٩٣ در افق ١۴٠۴ ،۴ درصد پیش بینی شده، اما حداکثر به ٨ دهم درصد رسیده است. 

وی با تاکید بر اینکه رشد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه با اهمیت است، گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری سهم تحقیق و توسعه تا سال ١۴٠۴ باید به ۴ درصد برسد. متاسفانه در ایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه دولتی است و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می‌شود، درحالی که در دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه توسط کسب و کارها و بخش خصوصی تامین می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری ضمن تاکید بر اینکه از سال ١۴٠١ تمام توان خود را برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان گذاشته‌ایم، بیان کرد: معتقدم اگر قانون جهش تولید دانش‌بنیان ١٠ سال اجرایی شود، می‌تواند به معنای واقعی اقتصاد دانش‌بنیان و رسیدن به جی دی پی معنادار را محقق کند.

دهقانی فیروزآبادی با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به صراحت برنامه‌ریزی کرده که صنعت و شرکت‌های دانش بنیان اعتبار مالیاتی خود را در دانشگاه‌ها هزینه کنند و با پیگیری‌های انجام شده، شیوه‌نامه عملیاتی کردن این بند قانون، ۶ آذرماه مصوب و ابلاغ شد.

معاون علمی رئیس‌جمهوری امکان ارسال درخواست برای استفاده از اعتبار مالیاتی در تمام فصول سال و تامین ٢٠ درصدی هزینه‌های سربار دانشگاه‌ها را از ویژگی‌های این توافقنامه برشمرد و گفت: همچنین براساس این همکاری مشترک، ملاک پذیرش تحقیق و توسعه‌ای بودن تاییدیه رئیس دانشگاه کافی است و برای هزینه‌های بدون سند نیز پیش‌بینی شده که رئیس دانشگاه تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha