• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402092014438
  • خبرنگار : 50604

گلستان کارگاه سازندگی؛ یلدای خدمت/۱۵

راه‌اندازی نخستین دستگاه عکسبرداری شبکیه چشم نوزاد همزمان با سفر دوم رئیس جمهور

راه‌اندازی نخستین دستگاه عکسبرداری شبکیه چشم نوزاد همزمان با سفر دوم رئیس جمهور

ایسنا/گلستان در آستانه سفر دوم رئیس جمهور به گلستان، نخستین دستگاه عکسبرداری شبکیه چشم نوزادان، برای استفاده در مرکز آموزشی درمانی کودکان آیت‌الله طالقانی گرگان خریداری و وارد گلستان شد.

دکتر سعید گلفیروزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP)، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان است، اظهار کرد: با کمک دستگاه عکس‌برداری شبکیه چشم نوزادان «RetCam» تمام نواحی شبکیه چشم نوزادان مشاهده و در صورت نیاز، کارهای تشخیصی از طریق همین دستگاه انجام می‌شود.

وی  با بیان اینکه تقریباً ۱۰ درصد نوزادان در سطح جهان نارس به دنیا می آیند که احتمال شیوع مشکلات شبکیه در اثر عدم تکامل عروق و اعصاب شبکیه چشم در این نوزادان بیش از ۶۰ درصد است، افزود: برای تشخیص به هنگام و درمان به موقع باید ۲۸ روز پس از تولد با استفاده از دستگاه «RetCam» کارهای تشخیص و درمان انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان هزینه خرید این دستگاه را ۳۳ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: این دستگاه در مرکز آموزشی درمانی طالقانی گرگان مستقر می شود.

گلفیروزی ادامه داد: بهره برداری از این دستگاه علاوه بر اینکه نقش بسیار مؤثری در تشخیص و درمان به موقع «رتینوپاتی» نوزادان نارس دارد، ارائه خدمات به بیماران را در سطح استان امکان پذیر کرده و دیگر نیازی به اعزام نوزادان با شرایط ویژه به خارج از استان نیست و هزینه‌های درمان بیمار نیز کاهش می یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بیماری مشکلات شبکیه در نوزادان نارس (rop) به دنبال توقف تکامل نرمال عروق و اعصاب شبکه چشم در شیرخوار نارس ایجاد می‌شود که هرچه سن حاملگی هنگام تولد کمتر باشد، تکامل شبکه ناقص‌تر است که برای تشخیص و درمان به موقع باید ۲۸ روز بعد از تولد با دستگاه «Retcam» معاینه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha