• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402092014476
  • خبرنگار : 71589

رونمایی «رولزرویس» از ماکت رآکتور سفر به ماه

رونمایی «رولزرویس» از ماکت رآکتور سفر به ماه

شرکت «رولزرویس» از ماکت رآکتور هسته‌ای آینده خود برای سفر به کره ماه رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، شرکت رولزرویس در کنفرانس فضایی بریتانیا در بلفاست، با رونمایی از ماکتی از مدل مفهومی میکرو رآکتور فضایی خود نگاهی اجمالی به آینده هسته‌ای نسل بعدی فضاپیماها و پایگاه‌های ماه به ما داده است.

با افزایش تعداد کشورها و شرکت‌های خصوصی که متعهد به راه‌اندازی تعداد فزاینده‌ای از ماموریت‌های سرنشین‌دار یا بدون سرنشین به ماه و همچنین گسترش فعالیت‌ها در اعماق فضا هستند، یافتن منبع انرژی قابل اعتماد فراتر از صفحات خورشیدی به یک امر ضروری تبدیل شده است.

علاوه بر این، موشک‌های شیمیایی از زمان اولین آزمایش‌ها در طول جنگ جهانی دوم نزدیک به محدودیت‌های نظری خود عمل کرده‌اند. از آنجایی که بشریت به سمت اعماق فضا می‌رود و با افزایش نیاز به اداره، کنترل و نگهداری ماهواره‌ها در مدار زمین، یک سیستم رانش کارآمدتر مورد نیاز است.

اکنون شرکت رولزرویس با حمایت ۳.۶ میلیون دلاری از جانب آژانس فضایی بریتانیا، روی یک میکرو رآکتور جدید برای رفع این نیازها کار کرده است.

این رآکتور کوچک و پیشرفته که قرار است در اوایل دهه آینده در کره ماه نمایش داده شود، به گونه‌ای طراحی شده است که پایگاه‌های قمری آینده را با قدرت مورد نیاز، نه تنها برای انجام وظایف بسیار جاه‌طلبانه، بلکه برای گرم کردن پایگاه‌ها همراهی کند تا بتوانند در شرایط فوق‌العاده سرد شب‌های ماه زنده بمانند.

علاوه بر این، این رآکتور جدید به گونه‌ای طراحی شده است که به ‌عنوان منبع انرژی برای سیستم‌های نیروی محرکه الکتریکی و دیگر پیشرانه‌ها عمل کند که محدوده مأموریت را به منظومه شمسی بیرونی و فراتر از آن گسترش می‌دهد و به فضاپیماهای نگهداری و گشت اجازه می‌دهد تا بین مدارهای زمین با سرعت بسیار بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر نسبت به امروز حرکت کنند.

رونمایی «رولزرویس» از ماکت رآکتور سفر به ماه

اینها خبرهای خوبی است، اما این فقط یک ماکت است و تا تبدیل شدن به یک رآکتور هسته‌ای واقعی فاصله زیادی دارد. اکنون رولزرویس به دنبال راه حل و پاسخی در مورد چگونگی تولید گرما، نحوه انتقال آن گرما و نحوه تبدیل آن به برق خواهد بود.

این ماکت یک پیش‌نمایش است که طراحی اولیه این میکرو رآکتور را با میله‌های سوخت و بخشی از سیستم انتقال حرارت نشان می‌دهد.

به گفته رولزرویس، این دستگاه یک رآکتور شکافت است که بر اساس همان اصل رآکتورهای تجاری روی زمین کار می‌کند، اگرچه از طراحی پیشرفته‌ای مبتنی بر سوخت ذرات ایزوتروپیک(TRISO) استفاده می‌کند که میله‌ها را با گوی‌های سوختی به اندازه توپ بیلیارد که از اورانیوم، کربن و اکسیژن غنی‌شده تشکیل شده است، جایگزین می‌کند. هسته اورانیوم داخل لایه‌های کربن و سرامیک مهر و موم شده است. این هم ذاتا ایمن‌تر از میله‌های سوختی است و هم تعبیه سیستم خنک کننده گازی ساده‌تری را امکان‌پذیر می‌کند.

اَبی کلایتون مدیر برنامه‌های آینده رولزرویس می‌گوید: تامین مالی آژانس فضایی بریتانیا به برنامه میکرو رآکتور رولزرویس اجازه داده است تا با آژانس فضایی بریتانیا، مؤسسات دانشگاهی و شرکای صنعتی بریتانیا همکاری کند تا بهترین نوآوری و دانش بریتانیا در فضا را به نمایش بگذارد.

وی افزود: این بودجه امکان تحقیق و توسعه حیاتی فناوری‌هایی را امکان‌پذیر کرده است که ما را به تحقق میکرو رآکتورها نزدیک‌تر می‌کند. مدل مفهومی میکرو رآکتور فضایی به ما اجازه می‌دهد نشان دهیم که چگونه این فناوری مزایای بسیار زیادی برای فضا و زمین به همراه خواهد داشت.

کلایتون در پایان گفت: فناوری میکرو رآکتور ما توانایی پشتیبانی از موارد استفاده تجاری و دفاعی را در کنار ارائه راه حلی برای کربن‌زدایی از صنعت و تامین انرژی پاک، ایمن و قابل اعتماد ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha