• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402092014508
  • خبرنگار : 71461

تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع):

حوزه علمیه باید پیام و مذهب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان منتقل کند

حوزه علمیه باید پیام و مذهب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان منتقل کند

تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: اگر بخواهیم تنگ نظری کنیم و روی مواضع خودمان باشیم نمی‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و باید این موضوع را کنار بگذاریم و با مردم جهان وارد مکالمه و حق را بگوییم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام قاضی عسکر -تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع)- پیش از ظهر امروز دوشنبه (۲۰آذرماه) در آیین نکوداشت نیم قرن خدمات علمی، ادبی و تقریبی محمدعلی آذر شب -محقق، مترجم و ادیب برجسته معاصر- که با حضور شخصیت های دینی و علمی در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه آشنایی من با مرحوم آذرشب در حدود چهار دهه است، اظهار کرد:  در این مدت ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته علمی و تقریبی جمهوری اسلامی بوده و هست. 

وی ادامه داد: در قرآن ‌وقتی می نگریم و رسالت پیامبر(ص) را می‌یبنیم  شاهد هستیم که رسالت پیامبر(ص) بین‌المللی بوده و مخاطب دین اسلام تمام مردم دنیا هستند. غیر از برخی از شخصیت‌هایی که در طول تاریخ داشتیم و نگاه فراملی و بین اللمللی داشته‌اند اما در زمان حاضر کمتر روی این موضوع کار کرده و برای آن برنامه‌ریزی نداشته‌ایم.

تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) خاطرنشان کرد: دغدغه من این است که چرا حوزه عملیه افرادی را تربیت نکرده که بتوانند در تمام مجامع جهانی باشند و پیام و مذهب اهل‌بیت(ع) را به جهانیان منتقل کنند. 

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: مرحوم تسخیری یک شخصیت فقیه و اصولی بودند و فلسفه را می‌دانستند، نگاه بین‌اللمللی داشته و هر کجا رفتند اثر گذار بودند، اما چند نفر چهره این چنینی داشته‌ایم، استاد اذرشب یکی از این چهره‌ها هستند و شاهد تاثیرگذاری ایشان بوده‌ام.

وی افزود: ایشان از نظر علمی و زبان عربی و همچنین در موضوعات مختلف تاثیر زیادی بر جهان اسلام داشته‌اند، یکی از راه‌های نفوذ بحث شعر و ادبیات است که استاد اذرشب در این حوزه فعال بودند. همچنین در حوزه رایزن‌های فرهنگی هم فعال و یک انسان فرهیخته با ۶۰ تالیف اثرگذار در حوزه های مختلف به سمار می‌رفتند که ده‌ها مقاله برای مسائل مختلف ارائه داده‌اند. 

تولیت آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) یادآور شد: اگر بخواهیم تنگ نظری کنیم و روی مواضع خودمان باشیم نمی‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و باید این موضوع را کنار بگذاریم و با مردم جهان وارد مکالمه شویم و حق را بگوییم. 

وی در پایان گفت: نگاه اسلام به علم، علما و دانشمندان  یک نگاه ارزشمندی است. امام سجاد(ع) در حدیثی با اشاره به مقام استاد و حق استاد بر شاگرد می فرمایند «شاگرد باید به استاد احترام بگذارد و با وقار و همراه با عمل باشد، همچنین شاگرد باید با تمام توان متوجه استاد بوده و صدای خود را در مجلسی که استاد است بلند نکند و حتی با کسی صحبت و غیبت کسی را نکند».

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha