• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092014536
  • خبرنگار : 30147

مدرسی که به شهادت رسید و زیارتگاهی که غریب ماند

مدرسی که به شهادت رسید و زیارتگاهی که غریب ماند

ایسنا/خراسان رضوی شاید کمتر کسی این جمله شهید مدرس را که گفته بود "قبر من هرکجا باشد زیارتگاه خواهد شد، ولی تو در جایی می‌میری که نه آب باشد نه آبادی" نشنیده باشد، هرچند طی تمامی این سال‌ها اقدامات عمرانی دست و پا شکسته و اندکی در خود این زیارتگاه صورت گرفته باشد اما در حوزه طرح‌های توسعه و پیرامونی آن عملاً کاری صورت نگرفت.

زمانی را به یاد دارم که هر مسئول کشوری به این شهر می‌آمد مسئولان و شهردار وقت از طرح‌ها و نقشه‌هایی که برای توسعه این زیارتگاه داشتند دفاع می‌کردند و حتی توانسته بودند امضاهای شروع به کار این طرح را بگیرند، اما متأسفانه مدت‌هاست دیگر هیچ خبری از آن طرح‌ها و برنامه‌ها نیست.

طرح پیرامونی زیارتگاه شهید مدرس به محاق رفت!

علیرغم اینکه شهید مدرس جزء نمایندگان مجلس بوده و به همین دلیل روزی در تقویم به نام روز مجلس نام‌گذاری شده اما مدت‌هاست که مجلسیان در حالی از این زیارتگاه بازدید می‌کنند که هیچ عایدی برای این شهرستان ندارد.

مدیر آرامگاه شهید مدرس کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: با تغییراتی که در حوزه مدیریت شهری کاشمر اتفاق افتاد، دیگر پیگیری جدی از حوزه شهرستان برای طرح پیرامونی زیارتگاه شهید مدرس صورت نگرفت.

مدرسی که به شهادت رسید و زیارتگاهی که غریب ماند

محمد یعقوبی، در خصوص طرح توسعه و پیرامونی زیارتگاه شهید مدرس اظهار کرد: مبدع و پیگیر اصلی طرح توسعه محیط پیرامون زیارتگاه شهید مدرس شهرداری بوده است.

وی گفت: طرح محیط پیرامون زیارتگاه شهید مدرس با هدف محرومیت‌زدایی و گسترش شهر بود که از سوی مدیریت وقت شهرداری پیگیری‌هایی انجام گرفت و توسط مسئولان وقت آستان قدس، دولت و مجلس طرحی امضاء شد، ولی در ادامه از سوی هر سه حوزه به محاق رفت.

مدیر آرامگاه شهید مدرس کاشمر عنوان کرد: با تغییراتی که در حوزه مدیریت شهری اتفاق افتاد، دیگر پیگیری جدی از حوزه شهرستان صورت نگرفت و اتفاقی نیفتاد.

وی تأکید کرد: اگر بخواهد مجدد اتفاقی بیفتد با توجه به تعهداتی که انجام گرفته، قطعاً باید در حوزه شهرستان تیمی تشکیل و دنبال کنند.

یعقوبی با بیان اینکه آستان قدس رضوی پای کار است، ولی باید تمامی حوزه‌ها تعهدات خود را انجام دهند، تصریح کرد: همه حوزه‌های شهرستان و کشور باید پای کار بیایند نقش شورای اسلامی حداقل در خصوص روز مجلس در زیارتگاه شهید مدرس باید مشخص شود، نامه‌ای در گذشته تنظیم کردیم و پیگیر هستیم تا حداقل بودجه‌ای از مجلس برای تبیین شخصیت شهید مدرس و برنامه‌های روز مجلس اختصاص یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه در گذشته سالن اجتماعات با بخشی از اعتبارات مجلس ساخته شده ولی قطع شد، با توجه به اینکه شهید مدرس شخصیتی ملی و فرا ملی است همه حوزه‌های کشور باید پای کار بیایند نباید همه وظایف فقط بر عهده آستان قدس باشد.

بلایی که بر سر مهمترین پروژه شهری آمد

بدون شک طرح بافت پیرامونی زیارتگاه شهید مدرس که شهردار وقت برای به نتیجه رسیدن آن پیگیری‌هایی را داشت می‌توان یکی از مهمترین پروژه‌های شهری قلمداد کرد، پروژه‌ای که بعدها به دلیل عدم پیگیری مسئولان به فراموشی سپرده شد و دیگر از آن نامی برده نمی‌شود.

شهردار وقت کاشمر در خصوص اهمیت این پروژه و طرح و آنچه قرار بود اجرا شود به ایسنا، گفت: با توجه به اینکه زیارتگاه شهید مدرس پتانسیل بسیار ارزشمندی برای کاشمر محسوب می‌شود و از سویی همه ساله همزمان با دهم آذرماه بعضاً رئیس مجلس، نواب رئیس و یا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این شهر حضور پیدا می‌کنند به همین دلیل تلاش شد از این پتانسیل ارزشمند به نفع شهر استفاده کنیم.

مدرسی که به شهادت رسید و زیارتگاهی که غریب ماند

جعفر سلیمانی اظهار کرد: چون قسمت جنوبی شهر کاشمر به لحاظ امکانات، پتانسیل‌ها و خدمات مورد نیاز مردم مواجه با فقر امکانات عمومی است به همین دلیل سعی شد در به سرانجام رساندن این پروژه از توان وزارت راه و شهرسازی در بخش بازآفرینی، آستان قدس رضوی در حوزه خدماتی که به زائران و مراجعین زیارتگاه شهید مدرس ارائه می‌دهند و همچنین دولت و نهاد اجتماع محور شهرداری استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تفاهم‌نامه طرح توسعه چند جانبه زیارتگاه شهید مدرس با رویکرد پاسخگویی به خدمات و امکانات مورد نیاز مردم جنوب شهر کاشمر و تمامی مراجعین به زیارتگاه شهید مدرس به امضاء رسید.

شهردار وقت کاشمر عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که آن زمان صورت گرفت، طرح توسعه زیارتگاه در طرح جامع شهر کاشمر پیش‌بینی شد، که در این طرح برای میدان ۷ هکتاری بهارستان که در ورودی زیارتگاه شهید مدرس قرار دارد طرح باغ موزه مجلس و نماد فاخر و دیگر امکانات پیش‌بینی شد.

وی با بیان اینکه این میدان یکی از بزرگترین میادین خراسان رضوی است، اظهار کرد: پیرامون میدان بهارستان زیرساخت‌هایی که در آن‌ها شهر دچار فقر است پیش‌بینی شد که امکانات آموزشی در سه سطح، امکانات ورزشی در بهترین حد امکان، زیرساخت‌ها و بناهای فرهنگی فاخر، برنامه‌های بهداشتی و درمانی و... از آن جمله بود.

سلیمانی تصریح کرد: با اجرای این طرح تلاش ما بر این بود که ظرفیت ملی را به سمت محرومیت‌زدایی از پهنه جنوبی شهر کاشمر و ارتقاء نام شهید مدرس به جهت برآورده شدن خواسته‌های محروم‌ترین اقشاری که به عنوان مراجعه و استفاده کننده از امکانات زیارتگاه حضور پیدا می‌کنند ببریم.

وی با اشاره به اینکه همان زمان طرح به امضای دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی در بالاترین سطح ممکن، وزارت راه و شهرداری و مقامات محلی رسید، افزود: در زمان مطالعه طرح، برنامه‌های تعریف شده در پیرامون سایت ۱۰۰ هزار متر مربع بنای پیرامونی برای محرومیت‌زدایی طراحی شد.

شهردار وقت کاشمر با بیان اینکه آن زمان این طرح با ۱۵۰۰ میلیارد تومان با اعتبارات ملی و استفاده از توان مجلس هدف‌گذاری شد، گفت: تلاش ما این بود که پیوندهای منزلت زیرساختی و کالبدی زیارتگاه را با جایگاه معنوی و اثرگذاری که شهید مدرس در مجلس داشته به نسل حاضر منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این راستا مساحت پروژه که در ابتدا میدان ۷ هکتاری بهارستان بود به ۲۳ هکتار افزایش یافت، افزود: با این افزایش مساحت امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز مراجعین و به خصوص بافت جنوبی شهر در آن دیده شده بود.

مدرسی که به شهادت رسید و زیارتگاهی که غریب ماند

سلیمانی خاطرنشان کرد: در پیوست این پروژه تلاش شده بود کمربند جنوبی شهر کاشمر از پلیس‌راه قلعه بالا آغاز و با عبور از ضلع جنوبی زیارتگاه شهید مدرس به محور خلیل‌آباد به کاشمر متصل شود و عملاً تمامی مسافران این مسیر باید از زیارتگاه عبور می‌کردند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح برنامه زمان‌بندی ۱۰ ساله تعریف شده بود، عنوان کرد: مسئولان زیارتگاه و مدیریت فعلی شهرداری باید پیگیر این پروژه می‌بودند، به دلیل عدم پیگیری شهرداری برای به نتیجه رساندن طرح عملاً سایر متولیان هم پیگیری نداشتند.

شهردار وقت کاشمر عنوان کرد: مسئولان شهر نباید اجازه بدهند کاری که زحمت بسیاری برای آن کشیده شده از بین برود، هرچند باید پشت سر این طرح اراده لازم وجود داشته باشد اما متأسفانه جدیت و اراده لازم برای تحقق این پروژه وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه زیارتگاه شهید مدرس فرصتی ارزشمند است برای تحقق بخشی در حوزه جنوبی شهر و نقطه محرومی که مردم از امکانات بی‌بهره هستند که نیاز به پیگیری‌های جدی دارد.

برای تملک اراضی از سوی آستان قدس اقدامی نشده است

مسئول طرح و برنامه شهرداری کاشمر در ادامه گفت: علیرغم اینکه شهرداری مطالعات را انجام داده ولی در خصوص اجرا و اعتبارات با مشکلاتی مواجه بودیم، چون اطراف آرامگاه در مالکیت شهرداری نیست و بخش قابل توجهی باید توسط آستان قدس تملک شود ولی عملاً اتفاقی نیفتاد.

حسین صبوری اظهار کرد: شهرداری در قالب همان طرح بلوار مجلس و جدل کشی اطراف را انجام داده ولی پیرامون آن و مالکیت که توسط آستان قدس باید پیگیری می‌شد اتفاقی نیفتاده و اعتباری هم در این خصوص به شهرداری واصل نشده است.

وی با بیان اینکه هر هزینه‌ای که تاکنون در خصوص این طرح انجام شده از محل منابع داخلی خود شهرداری بوده است، گفت: متأسفانه از سوی مجلس شورای اسلامی هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

بدون شک، تفاهم‌نامه ملی ساماندهی بافت پیرامونی و طرح توسعه زیارتگاه شهیدمدرس می‌توانست سرآغازی بر محرومیت‌زدایی و ایجاد تحولات عمرانی و فرهنگی در منتهی ‏الیه جنوبی شهر و این منطقه کم برخوردار باشد، به ویژه آنکه این طرح در گذشته تا آنجا پیش رفت که مقامات ملی در سطح مجلس و دولت و تولیت وقت آستان قدس‌رضوی بدین مهم توجه داشتند و عزم جدی بر تحقق این طرح بود. به‌واقع اجرای این طرح تأثیرگذار، جایگاه ملی و پارلمانی کاشمر را که "روز مجلس" همزمان با سالروز شهادت شهیدمدرس برگزار می‌شود، به بهترین وجه ممکن ارتقا می‌داد.

قابل ‌ذکر اینکه، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی، اقامتی، تجاری طراحی‌شده در این طرح باعث افزایش سطح خدمات عمومی می‌شد به‌طوری‌که برآوردهای انجام شده در زمان تصویب طرح بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه برای رفع نیازهای مردمی و منطقه‌ای و ملی را در خود جای‌داده بود.

اما امروز در کمال ناباوری مدیریت زیارتگاه شهیدمدرس اعلام کردند؛ " در دوسال اخیر این طرح به محاق رفته و باب تحقق آن بسته شده است". این تلخ‌ترین پیامی است که می‌شود این روزها نصیب کاشمری‌ها و کاشمر دوستان و دوستداران آیت‌الله شهید مدرس(ره) شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha