• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402092014573
  • خبرنگار : 71461

در مراسم نکوداشت استاد آذرشب مطرح شد

تاثیرگذاری استاد آذرشب در مجامع مختلف فرهنگی و علمی غیرقابل وصف است

تاثیرگذاری استاد آذرشب در مجامع مختلف فرهنگی و علمی غیرقابل وصف است

آیین نکوداشت نیم‌قرن خدمات علمی، ادبی و تقریبی استاد «محمدعلی آذرشب» محقق، مترجم و ادیب برجسته معاصر با حضور استادان و اندیشمندان فعال در حوزه تقریب و شعر و ادب فارسی و عربی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی- معاون پارلمانی رئیس جمهور -در مراسم نکوداشت استاد محمدعلی آذرشب محقق، مترجم و ادیب برجسته معاصر که در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد اظهار کرد: خاطرات زیادی از ایشان در دوره دانشجویی داریم، کلاسهای درس ایشان بسیار زنده بود و با روشهای مختلف، همه دانشجویان را در کلاس به حرکت و مشارکت وا می‌داشت.

وی ادامه داد:اگر کسی اهل صدق باشد، کلامش تاثیرگذار است، ایشان مفاهیم بلندی را که در تعالیم فردی رهگشا باشد را برای متون آموزشی انتخاب می‌کر. بالغ بر شصت کتاب ترجمه و تالیف کرده‌اند و همیشه مورد عنایت و علاقه مقام معظم رهبری بوده‌اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: ایشان علقه خاصی به شعرای فارسی زبان و عرب زبان دارند و از تواضع و فروتنی خاصی برخوردارند.

وی به فعالیت‌های مختلف فرهنگی استاد آذرشب  اشاره کرد و افزود: ایشان وقتی در سفرهای حج به عنوان مبلغ صحبت می‌کردند، میتوانست طرف مقابل را به خوبی مجذوب کند و تحت تاثیر قرار دهد و نقشهای مختلف و تاثیرگذاری در مجامع مختلف داشته‌اند.

تاثیرگذاری استاد آذرشب در مجامع مختلف فرهنگی و علمی غیرقابل وصف است

استاد آذرشب نه تنها برای ایران مایه افتخار است، بلکه برای جهان عرب نیز سرمایه بزرگی است

در ادامه مولوی اسحاق مدنی- رئیس شورای عالی مجمع تقریب- ادامه داد: استاد آذرشب فعالیت‌های مختلف تقریبی در داخل و خارج کشور انجام داده‌اند که قابل ارزشگذاری نیست.

وی تصریح کرد: استاد آذرشب نه تنها برای ایران مایه افتخار است، بلکه برای جهان عرب نیز سرمایه بزرگی است. کار در زمینه وحدت یک جوهر خاص و از خودگذشتگی می‌خواهد که استاد آذرشب اینچنین هستند و آبروی خود را برای وحدت گذاشت.

مولوی اسحاق مدنی  ادامه داد: نان استکبار جهانی در این است که بین مسلمانان تفرقه بیندازند. امروز شاهد هستیم بیش از ۵۰ روز است که اسرائیلی‌ها مسلمانان غزه را بمباران می‌کنند که این نتیجه تفرقه بین مسلمانان است.

وی تاکید کرد: شخصیت‌های تقریبی چون استاد آذرشب برای ما و اسلام بسیار ارزشمند هستند و امیدوارم جهان اسلام برای ایشان بیش از پیش ارزش قائل شوند و قدردان شخصیتهای این چنینی باشد.

مولوی اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری بهای سنگینی برای وحدت داده‌اند. امیدوارم این حرکت وحدت به جایی برسد که مسلمانان صدر اسلام و ائمه و خلفای ما به آن نقطه رسیده بودند.

تاثیرگذاری استاد آذرشب در مجامع مختلف فرهنگی و علمی غیرقابل وصف است

وحدت حوزه تمدنی جهان اسلام یکی از اهرمهای تقریب مذهبی و قومی است

در ادامه استاد محمدعلی آذر شب- محقق، مترجم و ادیب برجسته معاصر- با قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم از جمله رئیس دانشگاه بین الملی مذاهب اسلامی اظهار داشت:یکی از مشکلات مهم امت ما تفرقه قومی و مذهبی است که همیشه برای مقابله با آن فعالیت کرده‌ام.

وی ادامه داد:یکی‌ از مسائلی که روی آن کار کرده‌ام، وحدت حوزه تمدنی جهان اسلام است که پیوسته جای کار دارد و تفرقه را کمرنگ خواهد کرد و یکی از اهرمهای تقریب مذهبی و قومی در جهان اسلام خواهد بود. دانشگاه مذاهب اسلامی باید دانشگاه وحدت جهان اسلام باشد.

وی با بیان اینکه تقریب مذاهب و تمدن نوین اسلامی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، گفت:تا بیداری اسلامی نشود و حرکت تمدن نوین اسلامی صورت نگیرد، تقریب بین مذاهب اسلامی هم شکل نمی‌گیرد.

محقق و ادیب برجسته معاصر به نقش زبان عربی و فارسی در ایجاد وحدت امت اسلامی اشاره کرد و گفت:آمدن جواهری به ایران، پیوند عمیقی بین ادبیات فارسی و ادبیات عراق ایجاد کرد. پس ادبیات عامل مهمی در ایجاد تقارب بین امت اسلامی است و امیدوارم دانشگاه مذاهب اسلامی به مبحث تمدن و ادبیات بیش از پیش توجه داشته باشد.

وی در پایان با سلام و درود بر مقاومین غزه برای شهدای حملات اخیر رژیم صهیونیستی طلب رحمت و آمرزش کرد.

در این مراسم که با حضور علما و اساتید برجسته برگزار شد، لوح تقدیر دانشگاه مذاهب اسلامی، لوح تقدیر حسینی معاون پارلمانی رئیس جهور؛ لوح تقدیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، لوح اسناد کتابخانه ملی، لوح مرکز پژوهشی میراث مکتوب و هدیه‌ای از سوی خانم خزعلی به ایشان اهدا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha