• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402092014724
  • خبرنگار : 30057

معاون پژوهشی وزیر علوم خبر داد

تعیین تکلیف ۱۷۱ انجمن علمی بدون عملکرد/پذیرش ۳ مورد جدید از میان ۳۷ درخواست ایجاد انجمن جدید

تعیین تکلیف ۱۷۱ انجمن علمی بدون عملکرد/پذیرش ۳ مورد جدید از میان ۳۷ درخواست ایجاد انجمن جدید

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ۱۷۱ انجمن علمی بدون عملکرد و ۳ انجمن هم تازه تاسیس هستند، گفت: انجمن هایی که دو یا سه سال عملکرد نداشته‌اند، باید تعیین تکلیف شوند و مراحل آن در قانون به صورت حقوقی مشخص شده است.

به گزارش ایسنا پیمان صالحی امروز در نشست انجمن‌های علمی که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، انجمن‌های علمی را از مهمترین ارکان علمی کشور دانست و افزود: صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی از وظایف کمیسیون انجمن‌های علمی است‌ و در حال حاضر ۴۲۵ انجمن علمی در کشور شکل گرفته است که از این تعداد برخی از آنها عملکرد خاصی ندارند و باید تعیین تکلیف شوند. 

وی در مورد توسعه انجمن‌های علمی، گفت: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ نرخ رشد برخی انجمن‌های علمی زیاد نبوده است؛ اما در حوزه بین رشته‌ای و علوم انسانی بیشترین رشد را داشته‌ایم، به گونه‌ای که از بین ۴۲۵ انجمن علمی تعداد ۳۵.۵ درصد آنها در حوزه علوم انسانی هستند.

به گفته صالحی، ۲۳ درصد از انجمن‌های علمی در حوزه فنی مهندسی، ۲۲ درصد بین رشته‌ای، ۷.۵ درصد علوم پایه، ۲ درصد هنر و ۱۰ درصد کشاورزی هستند.

صالحی ادامه داد: انجمن‌های علمی از نظر تعداد ۳۲ انجمن در زمینه علوم پایه،  ۹۸ انجمن در حوزه فنی مهندسی، ۱۵۱ انجمن در حوزه علوم انسانی، ۴۳ انجمن در حوزه کشاورزی، ۹۲ انجمن بین رشته‌ای و  ۹ انجمن در هنر هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به رتبه و جایگاه انجمن‌های علمی یادآور شد: از نظر رتبه‌بندی، ۵۱ انجمن علمی در  رتبه A قرار دارند، ۷۵ انجمن علمی در رتبه B قرار دارند، ۹۹ انجمن رتبه C، تعداد ۲۳ انجمن رتبه D و تعداد ۱۳ انجمن رتبه F دارند.

صالحی با تاکید بر اینکه همچنین ۱۷۱ انجمن بدون عملکرد و ۳ انجمن هم تازه تاسیس هستند، گفت: انجمن هایی که دو یا سه سال عملکرد نداشته‌اند، باید تعیین تکلیف شوند و مراحل آن در قانون به صورت حقوقی مشخص شده است.

وی افزود: ۵۵ هزار و ۱۹۳ نفر عضو انجمن‌های علمی هستند؛ ولی فقط ۱۹ درصد انجمن‌های علمی تعداد بالای ۱۰۰۰ نفر عضو دارند؛ در حالی‌که انجمن‌های علمی اثرگذار در جهان بیش از ۵۰ هزار نفر عضو دارند. 

صالحی گفت:  ۳۷ مورد درخواست انجمن جدید داشتیم که فقط ۳ مورد را پذیرفتیم. زیرا ۳۴ مورد انجمن مشابه بوده است. بهتر است افراد جدید خواستار تاسیس انجمن جدید با انجمن‌های قبلی هم‌افزایی کنند. انجمن علمی جای تضارب آرا و هم افزایی بین همه بازیگران آن حوزه در سطح کشور است.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: حضور بزرگان یک رشته در انجمن علمی مفید است، اما انجمن علمی نباید قائم به یک یا دو نفر باشد، به‌طوری که وقتی آن یک نفر رفت، انجمن از هم بپاشد.

وی به اقدامات برای ارتقای فعالیت‌های انجمن‌های علمی اشاره کرد و گفت: برای اثربخشی انجمن‌ها با مسؤولان مختلف تماس گرفتیم که هر وقت خواستند تصمیم بگیرند، نظر انجمن مربوط را دریافت کنند. همچنین طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری که به همه وزارتخانه‌ها و استانداران ارجاع شد، خواستیم تا وزرا نظر انجمن‌های علمی را  کسب کنند. همچنین با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مکاتبه شده تا اگر خواستند شرکتی را دانش‌بنیان کنند، نماینده انجمن علمی حضور داشته باشد. 

صالحی با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: بعد از اعلام شعار سال، برآیند نقطه نظرهای انجمن‌های علمی مرتبط اخذ شده و از طریق وزارت علوم به وزیر مربوطه ارجاع شده است. همچنین نشست‌هایی با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تدوین لایحه برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۲ با انجمن‌های علمی مرتبط برگزار شد و مرتب نظرهای انجمن‌ها را نسبت به مصوبات مجلس و قانونگذاری‌ها اخذ می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این اقدامات پیشتر هم انجام می‌شده است، ولی هدف ما افزایش اثربخشی نهادینه کردن نقش انجمن‌های علمی است. 

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فعالیت خود بر اساس قانون، گفت: انجمن‌هایی داریم که از حوزه وظایف خود خارج شده و برای کل کشور دردسر درست می‌کنند. انجمن‌های علمی نباید از وظایف و حوزه اختیارات مشخص خود بر اساس قانون خروج کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha