• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402092014794
  • خبرنگار : 50283

مدیر کل محیط زیست استان گیلان

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

ایسنا/گیلان مدیر کل محیط زیست استان گیلان گفت: در حال حاضر حدود ۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است.

 تالاب بین‌المللی انزلی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان گیلان، علاوه بر فراهم آوردن این فرصت لذت از زیبایی‌های تکه‌ای از بهشت در گیلان و مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری، در حوزه‌های دیگر از جمله صید و شکار نیز منبع پر نعمتی برای جوامع محلی به شمار می‌رفت.

 نعمتی‌الهی که علاوه بر جوامع محلی و گردشگران از جای جای میهن حتی توریست‌های خارجی، پرندگان، جانوران و آبزیان بسیاری نیز زندگی و زادآوری خود را با تکیه بر این پدیده طبیعی رقم می‌زنند.

 ولی در سال‌های اخیر و به دلیل مشکلات متعدد از جمله ورود فاضلاب های شهرهای همجوار با تالاب انزلی، ورود رسوب از رودخانه‌های منتهی به آن، کاهش بارندگی و پایین آمدن تراز آب دریای خزر، این خوان نعمت با مشکلات زیادی روبرو شده و تبعات منفی آن علاوه بر تنگ کردن نفس‌های پر برکت تالاب، بر شغل، درآمد و زندگی ذی‌نفعان نیز بسیار اثر گذار بوده و سفره بسیاری از شاغلان مرتبط با تالاب را کوچکتر کرده است.

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

در همین رابطه امروز دوشنبه، بیستم آذر ماه جلسه‌ای با حضور مدیر کل محیط زیست استان گیلان، فرماندار بندرانزلی، جوامع محلی و ذی‌نفعان حاشیه تالاب در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

 ورود فاضلاب، رسوب گذاری، خشک شدن بسیاری از قسمت‌های تالاب همچنین گسترش بی‌رویه سنبل آبی از جمله مواردی بودند که ذی‌نفعان تالاب را به سطوح آورده و خواستار رفع این مشکلات از سوی مسئولین و دست‌اندرکاران بودند.

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

در این جلسه حمزه عشوری، مدیر کل محیط زیست استان گیلان اظهار کرد:  سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه ناظر بر فعالیت‌های ادارات ذی‌ربط مرتبط با تالاب از جمله آب و فاضلاب نظارت دارد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: در صورت عدم اجرای تکالیف قانونی توسط آبفا برابر مقررات برخورد خواهیم کرد.

 عشوری همچنین با بیان اینکه در بحث مدیریت آبخیزداری حجم زیادی از رسوبات ارزشمند از بالا دست وارد تالاب انزلی می‌شود، تاکید کرد: مخالف رسوب برداری از تالاب نیستیم و همه اقدامات این حوزه باید با نظرات کارشناسان و ارزیابی‌های محیط زیستی انجام شود تا در طولانی مدت نتایج مثبت آن را شاهد باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به هزینه یک و نیم میلیاردی از محل اعتبارات ملی در حوزه مطالعات رسوب تالاب انزلی گفت: این در حالی است که کل اعتبارات سال گذشته استان ۹ میلیارد تومان بود و اختصاص این میزان اعتبار نشان از اهمیت موضوع دارد.

عشوری با تاکید بر اینکه تالاب انزلی بدون حضور ذی‌نفعان و حاشیه نشینان معنی ندارد، افزود: تالاب تا زمانی ارزش دارد که مردم بتوانند از آن استفاده کنند ما هم در راستای قانون به ذی‌نفعان کمک می‌کنیم.

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۶ مجوز  لایروبی در آبراهه‌های قدیمی و روگاها صادر شد، افزود: باید توجه داشت صرفاً با صدور مجوزها مشکل حل نمی‌شود بلکه باید اقدام عملی صورت بگیرد و منافع مردم تامین شود.

عشوری همچنین تصریح کرد: در زمینه رفع مشکل سنبل آبی نیازمند هستیم تا همه ذی‌نفعان پای کار باشند و در کنار یکدیگر این اتفاق رخ دهد.

مدیر کل محیط زیست استان گیلان تاکید کرد: شبهه‌ای که در خصوص ۱۵ میلیارد اعتبار برای تالاب انزلی بود این بود که عده‌ای گفتند محیط زیست این پول را نگرفته و برگشت خورده است در صورتی که این اعتبار در سفر ریاست جمهوری مصوب شد طی سه سال در اختیار سازمان قرار بگیرد.

وی افزود: سال اول اعتبار ۵ میلیارد تومانی در اختیار ما قرار گرفت و با توجه به اتمام سال مالی، تلاش شد تا در کوتاه مدت اقدامات لازم انجام شود تا این هزینه برگشت نخورد.

عشوری تاکید کرد: هر چند بخشی از فعالان این عرصه عقیده داشتند این مبلغ توجیه اقتصادی ندارد و در نهایت بتوان ۳۰ هکتار از عرصه را پاکسازی کرد ولی با بسیج سازندگی قراردادی برای پاکسازی ۵۰ هکتار منعقد کردیم.

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

مدیر کل محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است، گفت: اعتبار امسال ۲۷ میلیارد است که از این میزان ۵ میلیارد برای جمع آوری سنبل آبی است و قطعا با حضور و همکاری همه ذی‌نفعان می‌توانیم شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.

در این جلسه محمد پورخوش سعادت، فرماندار شهرستان بندر انزلی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم در راستای احیای تالاب انزلی در دست انجام است، اظهار کرد: در کنار این اقدامات، انتظار ما پیگیری مجدانه همچنین ایجاد کمپین‌های مختلف محیط زیستی برای به ثمر نشستن خواسته‌های برحق ذی‌نفعان در این حوزه است.

 وی با بیان اینکه آمادگی همکاری با پیمانکاران در حوزه تخلیه رسوب‌گیرها هستیم، افزود: طبق قوانین موجود تسهیلگری لازم را با هماهنگی محیط زیست در این زمینه انجام می‌دهیم تا تله‌های رسوب‌گیر منتهی به تالاب انزلی احیا شود.

۶ هزار هکتار از تالاب انزلی آلوده به سنبل آبی است

فرماندار شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه تامین منافع مردم همچنین رزق و روزی جوامع حاشیه تالاب انزلی به ادامه حیات آن بستگی دارد، تصریح کرد: باید با تمام توان و حضور نیروهای با انگیزه و جهادی در راستای حل این مشکلات به ویژه برای جمع آوری سنبل آبی در کنار یکدیگر همکاری داشته باشیم.

 پورخوش سعادت با تاکید بر اینکه با استفاده از حضور کارشناسان می‌توانیم تهدید گیاه مهاجم سنبل آبی را به یک فرصت تبدیل کنیم، گفت: همه باید احیای تالاب را احیای حقوق خود بدانند و سر این موضوع تعصب داشته باشند. در این صورت می‌توانیم نتایج خوبی را شاهد باشیم و تا جایی که می‌توانیم از ورود صدمات مختلف به تالاب جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha