• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402092115122
  • خبرنگار : 50562

یک داستان‌نویس:

دانشگاه‌ها ظرفیت آموزش نویسندگی خلاق را دارند

دانشگاه‌ها ظرفیت آموزش نویسندگی خلاق را دارند

ایسنا/خوزستان یک داستان‌نویس می‌گوید: دانشگاه‌ها ظرفیت آموزش نویسندگی خلاق را دارند اما مساله اصلی این است که نویسندگی خلاق نباید همچون متون نظم و نثر فارسی تدریس شود.

مهران بقایی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: مساله اصلی آموزش ادبیات داستانی در دانشگاه‌ها این است که نویسندگی خلاق نباید همچون متون نظم و نثر فارسی تدریس شود.

او با بیان این‌که برخی کشورهای جهان از نویسندگان صاحب‌نام و شناخته‌شده به عنوان مدرس نویسندگی خلاق دعوت می‌کنند، گفت: این در حالی است که در ایران استادی که متون ادبیات کلاسیک را آموزش می‌دهد تدریس رشته ادبیات داستانی را به عهده می‌گیرد و با آن شبیه به سایر دروس دانشگاه برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: دانشجو نیز در اثر این رویه فقط به دنبال کسب نمره از درس است و به همین خاطر نویسندگی خلاق کارکردی که باید را ندارد و عملا هیچ خروجی از سمت دانشگاه‌ها نداشته‌ایم و اگر به همین شکل ادامه پیدا کند به تعداد نویسندگان داستان‌نویس ما افزوده نخواهد شد.

وی معتقد است: ادبیات‌ داستانی مبحثی فنی و هنری است و هم‌زمان با آموزش اصطلاحات فنی باید هنر خلاقیت در نویسنده وجود داشته باشد.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: تدریس ادبیات داستانی به صورت کارگاهی در محیط‌های آکادمیک کارآمد نیست زیرا در این گونه آموزش‌ها فقط می‌توان اصطلاحات فنی را آموزش داد.

وی معتقد است: از طریق آموزش رسمی در محیط‌های دانشگاهی و به روش استادـ‌ شاگردی نمی‌توان نویسنده‌ خلاق پرورش داد.

بقایی با بیان این‌که افرادی که استعداد و ذوق دارند و در محضر استادان با تجربه‌ کسب علم می‌کنند در نویسندگی خلاق بیشتر می‌توانند پیشرفت داشته باشند، گفت: همچنین از طریق جلسات آموزش، تحلیل و نقد داستان می‌توان نویسندگان بیشتری را جذب کرد و آموزش داد تا بلکه به تدریج فرایند خلق نویسنده اتفاق بیفتد.

در گفت‌وگو با بقایی:

ادبیات ما به گونه‌ای نیست که خواننده جهانی طالب آن باشد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha