• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402092115245
  • خبرنگار : 50214

شهردار شاهدیه یزد:

شاهدیه فاقد نمایندگی میراث فرهنگیست/شهرداری تنها ارگان حافظ بافت ملی شهر است

شاهدیه فاقد نمایندگی میراث فرهنگیست/شهرداری تنها ارگان حافظ بافت ملی شهر است

ایسنا/یزد شهردار شاهدیه گفت: برای ساماندهی و مرمت قلعه تاریخی ابرندآباد شهر شاهدیه تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات داخلی شهرداری هزینه شده است.

«سیدعلی میرنژاد» ضمن اعلام این خبر افزود: باغ شهر شاهدیه از سال ۱۳۷۱ به عنوان شهر مستقل اعلام و دارای شهرداری شد اما هیچ‌کدام از ارگان‌های اداری در این شهر نمایندگی ندارند و حتی نمایندگی میراث فرهنگی نیز در شاهدیه دفتری ندارد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌های مالی، برای نگهداری میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر شاهدیه، هزینه‌هایی از منابع داخلی شهرداری صورت گرفت و در سالجاری نیز بافت تاریخی محله ابرندآباد در دست بهسازی و مرمت قرار دارد.

شهردار با بیان انجام محوطه سازی قلعه تاریخی این شهر، یادآور شد: کفسازی کوچه باغ‌های قدیمی برای پیاده‌روی با اعتبار هشت میلیارد ریال و کفسازی و بدنه سازی تعدادی از معابر اطراف مسجد جامع ابرندآباد نیز با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و ایجاد بوستان گلسرخ به وسعت ۱۵۰۰ مترمربع با اعتبار حدود ۲۰ میلیارد ریال درحال انجام است.

میرنژاد ادامه داد: عملیات کف‌سازی و بدنه سازی محور مسجدالنبی(ص) به تل تاریخی با اعتبار ۵۶ میلیارد ریال نیز آغاز شده و به دلیل وجود باغ های انار در این منطقه، ساخت دیوار و کناره‌های مسیر توسط شهرداری در حال انجام است تا یک مسیری گردشگری در این منطقه ایجاد شود.

وی اظهار کرد: بافت تاریخی شهر شاهدیه از بافت‌های شاخص در کشور است و با شماره ۳۰۰ در سال ۱۴۰۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده اما هیچگونه اعتباری برای آن پیش بینی نشده و شهرداری شاهدیه به عنوان تنها ارگان و اداره موجود در این شهر برای حفظ این بافت ارزشمند هزینه می‌کند.

شهردار گفت: همه طرح ها و بهسازی انجام شده در بافت تاریخی شاهدیه با تایید طرح توسط میراث فرهنگی و مشاور ذیصلاح اجرا شده است‌.

میرنژاد عنوان کرد: از مسئولان استان و کشور درخواست داریم توجه بیشتری به این شهر صورت گیرد و اعتبار ویژه‌ای برای حفظ بافت تاریخی شاهدیه اختصاص یابد. همچنین از شهروندان و کشاورزان این منطقه نیز درخواست داریم تا همکاری لازم را با شهردای داشته باشند.

گفتنی است؛ شهر شاهدیه یکی از شهرهای استان در بخش مرکزی شهرستان یزد و در قسمت شمال غربی در جوار مرکز استان است. این شهر در کنار ورودی دروازه قرآن شهر یزد قرار دارد و با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت از مناطق ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده است.

همچنین یادآور می‌شود؛ قلعه تاریخی شاهدیه یزد به شماره ۶۳۱۸ در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha