• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092115368
  • خبرنگار : 50664

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

کاهش ۳۱ درصدی تولید نهال در خراسان رضوی

کاهش ۳۱ درصدی تولید نهال در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کاهش ۳۱ درصدی تولید نهال در این استان خبر داد.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت نهالستان‌ها و تولید نهال در خراسان رضوی اظهار کرد: طی سال جاری ۲ میلیون و ۱۵ هزار و ۴۷۰ اصله نهال مجوزدار که شرایط دریافت شناسه نهال (لیبل نهال) را داشتند، در خراسان رضوی تولید شده است.

وی افزود: طی سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال شناسنامه‌دار در استان تولید شد و با توجه به میزان تولیدات سال جاری، شاهد کاهش ۳۱ درصدی تولید در این حوزه هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه مهمترین علت کاهش تولید نهال در استان، سرمای سخت دی‌ماه سال گذشته بود، تصریح کرد: این امر باعث شد پیوندک‌های خواب اکثر هسته‌دارها سرما بزند، البته سرمازدگی در نهال‌های دانه‌دار سیب و گلابی خیلی کمتر بوده است.

ساربان ادامه داد: از بین کل نهال‌های مجوزدار تولیدی، ۳۰۷ هزار و ۷۰۰ قلمه ریشه‌دار انگور، ۲۰۰ هزار اصله نهال پایه رویشی، ۲۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال گردو پیوندی و الباقی شامل یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۲۷۰ اصله نهال هسته‌دار، دانه‌دار و بادام است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به سرمای زمستان سال گذشته حدود ۲ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های فاقد مجوز تولید شود.

وی با بیان اینکه تعداد نهالستان‌های مجوزدار استان ۲۱ واحد بوده که طی یک سال اخیر هفت واحد به آن‌ها اضافه شده است، عنوان کرد: دو واحد باغ مادری جهت تولید نهال از پایه‌های رویشی وارداتی و چهار واحد آزمایشگاه کشت بافت گیاهی در استان وجود دارد که البته تنها دو واحد از این آزمایشگاه‌ها فعال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای ترغیب تولیدکنندگان فاقد مجوز تمهیداتی در نظر گرفته شده تا با حداقل زمین به متراژ ۲۱ هزار مترمربع، بتوانند نهال دارای شناسنامه تولید کنند.

ساربان گفت: در همین راستا با حمایت‌های انجام شده تعداد نهالستان‌های دارای مجوز به ۲۱ واحد رسیده، این در حالی است که تا سال ۱۳۹۸ تنها ۷ واحد نهالستان مجوزدار در استان فعال بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha