• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092215867
  • خبرنگار : 71145

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

در شصت و هشتمین روز تجاوز به نوار غزه ناکامی‌ها و تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت ادامه دارد، به موازات آن این رژیم بار دیگر بمباران‌های هوایی و توپخانه‌ای کورکورانه خود را علیه مناطق مختلف غزه از سرگرفت.

به گزارش ایسنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ساعاتی پس از آنکه با کشتن تعدادی از نظامیان و افسران ارتش رژیم صهیونیستی از جمله افسران تیپ گولانی به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند، اعلام کردند که وارد نبردهای سختی در شمال و شرق غزه شده‌اند. گروه‌های مقاومت همچنین در محورهای تهاجم به شهر خان یونس در جنوب غزه وارد درگیری‌های شدید با نیروهای اشغالگر شدند.

گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی گزارش داد: مبارزان ما در محله الزیتون در شرق غزه با سربازان دشمن درگیر شدند و دو خودرو را با گلوله‌های تاندم هدف قرار دادند. گردان‌های القدس در ادامه اعلام کرد که مبارزانش سه خودروی اسرائیلی و یک نفر بر را در اردوگاه جبالیا و منطقه التوام در شمال غزه با گلوله‌ و مواد منفجره هدف قرار دادند.

گردان‌های القدس همچنین تاکید کرد: تجمعات صهیونیست‌ها و تجهیزات نظامی‌شان را در اطراف مسجد الضلال در محور نفوذ در شرق خان یونس هدف حملات خمپاره‌ای با کالیبر ۶۰ قرار داد.

در همین حال، گردان‌های القسام اعلام کرد که مبارزان آن هفت دستگاه تانک و دو نفر بر صهیونیست‌ها را با گلوله یاسین ۱۰۵ و مواد انفجاری در محورهای شرقی و شمالی خان یونس هدف قرار دادند. گردان‌های القسام در عین حال از بمباران پایگاه نظامی رعیم خبر داد.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای کوتاه افزود که یک تانک «مرکاوا»ی ارتش رژیم صهیونیستی را در منطقه معن در شهر خان یونس با گلوله «یاسین ۱۰۵» هدف قرار داد که موجب شد آتش بگیرد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که آژیرهای خطر در غلاف غزه به صدا درآمد

خبرنگار الجزیره افزود که مقاومت فلسطین موج جدیدی از موشک‌ها را به سمت شهرک‌های اطراف نوار غزه پرتاب کرد. آژیر خطر در شهر سدیروت، شهرک‌های نیر عام و آویویم در غلاف غزه برای دومین بار در طول امروز به صدا درآمد.

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

این در حالی است که شاهدان عینی و منابع پزشکی پیشتر گفتند، رزمندگان مقاومت فلسطین عملیات فرود نیروی دریایی اشغالگر در مقابل اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه را ناکام گذاشتند.

به گفته شاهدان عینی و منابع محلی، ارتش رژیم صهیونیستی درصدد انجام عملیات فرود در دریای مدیترانه در مقابل اردوگاه نصیرات بود، اما رزمندگان مقاومت با آن مقابله کردند.

آنها توضیح دادند که صداهای درگیری در محل فرود به گوش رسید و سپس هواپیماهای نظامی به شدت مداخله کردند که باعث شد عملیات با شکست به پایان برسد.

نبردهای شدید در غزه در حالی ادامه دارد، اطراف بیمارستان‌ها، مراکز سرپناهی، مدارس، خانه‌ها و تمامی زیرساخت‌ها همچنان در معرض بمباران شدید قرار دارند.

مقام سازمان ملل: سیستم بهداشت در غزه سقوط کرده‌است

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با بیان اینکه نظام بهداشتی غزه در حال فروپاشی است، تاکید کرد که ۱.۹ میلیون فلسطینی به دلیل جنگ در نوار غزه آواره شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه: شمال اصلاً خدمات پزشکی ندارد

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: نیروهای اشغالگر به تعدادی از کادر پزشکی بیمارستان کمال عدوان را تیراندازی کردند. بیمارستان المعمدانی کاملا پر است و نمی‌تواند خدمات پزشکی ارائه دهد. شمال نوار غزه کاملاً بدون خدمات پزشکی شده‌است.

وی افزود: صدها بیمار و مجروح نیاز به خدمات پزشکی دارند و ما نمی‌توانیم آنها را ارائه دهیم. این اشغالگران میزان کمک‌های پزشکی و خروج بیماران برای درمان به خارج را نظارت و کنترل می‌کنند.

باران رنج آوارگان غزه را دو چندان می‌کند

این در حالی است که بارندگی رنج آوارگان نوار غزه را دوچندان کرده و با اولین بارش باران برخی از چادرهای آوارگان غرق شدند و آسیب دیدند.

با شروع فصل زمستان، نیاز آوارگان به کمک‌های بشردوستانه ضروری به نظر می‌رسد، در میان تماس‌ها و تقاضاهای بین‌المللی که خواستار تجهیزات امدادی سریع و افزایش مقادیر آن هستند هزاران فلسطینی همچنان از مناطق مختلف نوار غزه فرار می‌کنند تا از بمباران و عملیات نظامی زمینی ارتش اشغالگر در امان بمانند.

خبرنگار المیادین در غزه نیز گزارش داد که نیروهای اشغالگر بیمارستان العوده را محاصره کردند، همه کسانی را که در داخل آن حرکتی می‌کردند تیرباران کرده و کسانی را که در داخل بودند از آب، غذا و برق محروم کردند.

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین حملات شدیدی را به مناطق مرزی نوار غزه و مصر و سایر مناطق این باریکه که حدود ۲.۴ میلیون فلسطینی در آن زندگی می‌کنند، انجام دادند.

به گفته منابع، یک پهپاد رژیم صهیونیستی در مرکز شهر خان یونس در جنوب غزه در حملاتی تعدادی شهید و زخمی در این منطقه برجای گذاشت.

خبرنگار الجزیره گفت که در بمباران رژیم صهیونیستی به مدرسه ابوحسین وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که آوارگان اردوگاه جبالیا را در خود جای داده‌است، تعدادی شهید و مجروح شدند.

این در حالی است که پیشتر ارتش رژیم صهیونیستی پس از اخراج آوارگان از مدرسه‌ متعلق به آژانس آنروا در شهر بیت حانون در نزدیکی بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه آن را منفجر کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، دستور بمباران و تخلیه اشغالگران باعث آواره شدن بیش از ۱.۹ میلیون فلسطینی شده و حدود ۸۵ درصد از جمعیت غزه بی‌خانمان شده‌اند.

خبرنگار الجزیره درباره ادامه حملات صهیونیست‌ها در غزه گفت، یک کودک بر اثر شلیک گلوله به سرش توسط پهپاد صهیونیستی در حمله به یک مرکز پناهگاهی در خان یونس شهید شد.

وی افزود:‌ارتش رژیم صهیونیستی خانه‌ خانواده ابوعامر در اردوگاه خان یونس را بمباران کرد که در نتیجه آن دو تن شهید و چهار تن مجروح شدند. همچنین چهار شهید در پی بمباران خانه خانواده النجار در جنوب خان یونس به بیمارستان ناصر منتقل شدند و دفاع مدنی به جستجوی مفقودان ادامه می‌دهد. در نتیجه حمله نیروهای اشغالگر به مجتمع‌های مسکونی در خان یونس ۴۰ شهید به بیمارستان پزشکی ناصر منتقل شدند.

خبرنگار الجزیره در ادامه گزارش داد که در حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در دیرالبلح در مرکز نوار غزه، دو فلسطینی به شهادت رسیدند.

همچنین محاصره حومه شمالی نوار غزه توسط اشغالگران، مردم جبالیا را مجبور کرد تا بازار اردوگاه را به گور جمعی تبدیل کنند.

شهادت یک خبرنگار دیگر

در عین حال بر اساس آنچه منابع محلی گزارش دادند، عبدالکریم عوده، روزنامه نگار در بمباران غزه توسط اشغالگران به شهادت رسید. به این ترتیب تعداد شهدای خبرنگار در غزه به ۸۷ تن افزایش یافت.

واکسن کودکان در غزه به طور کامل تمام شده‌است

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که واکسن‌های دوران کودکان به طور کامل تمام شده‌است که پیامدهای فاجعه باری بر سلامت کودکان و شیوع بیماری‌ها به ویژه در میان آوارگان در مراکز شلوغ پناهگاهی خواهد داشت.

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

بازداشت مدیر بیمارستان کمال عدوان

دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی احمد الکحلوت، مدیر بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه را دستگیر و به مقصد نامعلومی خارج از بیمارستان منتقل کرد.

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که نیروهای اشغالگر به بیمارستان حمله کردند و الکحلوت را به مقصد نامعلومی بردند. آنها همچنین ۷۰ کادر پزشکی را بازداشت کردند.

مقاومت فرود دریایی اشغالگران را ناکام گذاشت/ بازداشت مدیر بیمارستان کمال عدوان در غزه

نیروهای متجاوز از کادر باقی مانده خواستند تا همه بیماران و کارکنان را در یک ساختمان جمع کنند.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» نیز گزارش داد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه به بیمارستان کمال عدوان پس از چندین روز محاصره و بمباران آن، حمله کردند.

منابع پزشکی در نوار غزه گزارش دادند که «نیروهای اشغالگر کادر پزشکی و افراد دیگر را در حیاط بیمارستان کمال عدوان جمع کردند.»

همین منابع از سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و صلیب سرخ خواستند تا برای نجات افراد بستری در بیمارستان اقدام کنند.

وزارت بهداشت غزه نیز گفت: «کسانی که بازداشت شدند تحت شکنجه، ضرب و شتم شدید قرار گرفتند در سرمای شدید از آنها بازجویی شد.

این وزارتخانه تاکید کرد که پس از آزاد کردن تعدادی از بازداشت شدگان و بازگشت به بیمارستان، آنها مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و پنج پرسنل پزشکی و مجروحان آواره زخمی شدند.

احمد الکحلوت، مدیر بیمارستان کمال عدوان روز دوشنبه اعلام کرد که «نیروهای اشغالگر مستقیماً زایشگاه را بمباران کردند که منجر به شهادت دو زن و دو فرزندشان و قطع شدن پای زن سوم شد».

وی گفته بود: ۶۵ مورد عفونت، ۱۲ کودک در بخش مراقبت‌های ویژه، شش نوزاد نارس، ۱۰۰ کادر پزشکی و ۳۰۰۰ آواره در داخل بیمارستان هستند.

نیروهای اشغالگر پیش از این به اکثر بیمارستان‌های غزه و شمال آن یورش برده و با کارکنان پزشکی، آوارگان، بیماران و مجروحان بدرفتاری کرده و ۳۴ کادر پزشکی را دستگیر کرده بودند.

هلاکت سربازان اشغالگر ادامه دارد

سخنگوی ارتش اشغالگر اعلام کرد، ۱۹ سرباز صهیونیست طی ۲۴ ساعت گذشته زخمی شده‌اند که تعداد آنها از ابتدای نبرد زمینی در غزه به ۶۱۹ تن می‌رسد.

ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن دو سرباز دیگر که یکی از آنها از فرماندهان تیپ یفتاح با درجه سرهنگی بود در نبردهای شجاعیه در نوار غزه خبر داد.

ارتش اشغالگر پیشتر اسامی هشت سرباز و یک افسر تیپ گولانی را که روز گذشته در جریان نبردها در شمال نوار غزه کشته شدند، اعلام کرد. در میان کشته شدگان یک فرمانده گردان با درجه سرهنگی بود.

ارتش افزود که سه سرباز دیگر نیز به شدت زخمی شده‌اند.

ارتش اشغالگر اعلام کرد که این هشت سرباز در نتیجه عملیات گردان‌های القسام در شجاعیه غزه کشته شدند.

به این ترتیب تعداد سربازان و افسران کشته شده در نبردهای شجاعیه شب گذشته به ۱۰ نفر و تعداد کشته شدگان ارتش اشغالگر از زمان عملیات زمینی به ۱۱۵ نفر رسید.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از منابعی در ارتش اشغالگر نوشت: نبردهای شجاعیه بسیار خونین است و نمی‌توان گردان شجاعیه وابسته به جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را با بمباران هوایی منهدم کرد.

همچنین دفتر مطبوعاتی رژیم اشغالگر روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۹ نفر از ۱۳۵ اسیری که هنوز در غزه هستند، کشته شده‌اند و یکی از آنها ملیت تانزانیایی داشته‌است.

تانزانیا نیز اعلام کرد که در پی عملیات حماس در هفت اکتبر، دو شهروند این کشور که هر دو دانشجوی کشاورزی هستند، در میان حدود ۲۴۰ اسیر بودند که به غزه منتقل شدند و مرگ یک تانزانیایی ماه گذشته تایید شد.

مقاومت فرود دریایی اشغالگران را ناکام گذاشت/ بازداشت مدیر بیمارستان کمال عدوان در غزه

بیانیه دفاع مدنی در غزه از وجود حدود ۸۰۰۰ گزارش مفقودی در نتیجه بمباران اشغالگران

محمد المغیر، مدیر تدارکات دفاع مدنی در نوار غزه در مصاحبه با الجزیره: باران درد و رنج ساکنان نوار غزه را به ویژه با تخریب تأسیسات مختلف توسط اشغالگران تشدید کرده‌است.

وی افزود: با شیوع بیماری در تعدادی از مدارس که آوارگان در آنجا جمع شده‌اند، تماس‌هایی برای کمک رسانی به آنها دریافت می‌کنیم. ما به آمبولانس نیاز داریم که بیشتر آنها را به دلیل هدف قرار دادن مستقیم اشغالگران از دست دادیم.

المغیر تاکید کرد: مجموع گزارش‌های مربوط به مفقود شدن افراد در نتیجه بمباران در مناطق جنوبی و شمالی تقریباً ۸۰۰۰ گزارش بوده‌است.

سازمان جهانی بهداشت: ممانعت از حرکت آمبولانس‌ها در غزه «غیر معقول» است

سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که تفتیش و ممانعت از فعالیت آمبولانس‌ها و حمله به کارکنان بهداشتی در نوار غزه در حالی که حملات اشغالگران ادامه دارد، «غیر معقول» است.

این سازمان روز سه شنبه بیانیه‌ای در خصوص انتقال بیماران وخیم از شمال غزه و تاخیر در تحویل تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها منتشر کرد.

شمال غزه بدون خدمات پزشکی/ تداوم تلفات و خسارات صهیونیست‌ها/ بمباران یک مدرسه توسط اشغالگران

در این بیانیه توضیح داده شده‌است که تیمی از سازمان جهانی بهداشت با همکاری هلال احمر فلسطین و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، ماموریت پرخطر تحویل تجهیزات پزشکی به بیمارستان المعمدانی غزه را با ارزیابی وضعیت و انتقال موارد بحرانی به بیمارستانی در نوار جنوبی غزه به پایان رساندند.

در این بیانیه عنوان شده‌است: در بخشی از این مأموریت، تجهیزات پزشکی برای درمان ۱۵۰۰ بیمار تحویل داده شد و ۱۹ بیمار در شرایط وخیم به مرکز پزشکی ناصر در جنوب غزه منتقل شدند تا بتوانند از مراقبت‌های بهتری برخوردار شوند.

این سازمان خاطرنشان کرد: کاروان سازمان ملل متحد از جمله تیم جهانی بهداشت در ایست‌های بازرسی نظامی در حین حرکت به سمت شمال غزه مورد تفتیش قرار گرفتند و پرسنل آمبولانس به بهانه احراز هویت به اجبار از آمبولانس‌ها دور نگه داشته شدند.

این سازمان افزود: این تیم‌ها به دلیل بازداشت دو کارمند هلال احمر فلسطینی بیش از یک ساعت در این ماموریت تاخیر داشتند.

در این بیانیه آمده‌است که با ورود تیم‌ها به غزه، کامیون حامل کمک‌های پزشکی و یکی از آمبولانس‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

این سازمان افزود: این کاروان پس از انتقال بیماران از بیمارستان المعمدانی، پس از بازگشت به جنوب غزه، بار دیگر در همان ایست بازرسی نظامی مورد بازرسی قرار گرفت. کارکنان بهداشتی و بیماران فلسطینی بار دیگر به بهانه اهداف امنیتی مجبور شدند از آمبولانس‌ها فاصله بگیرند.

تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای موافق قطعنامه‌ای را با هدف آتش‌بس فوری در غزه تصویب کرد.

۲۳ کشور عضو مجمع عمومی به این قطعنامه رای ممتنع و ۱۰ عضو هم رای منفی دادند که شامل رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌شود. البته این قطعنامه‌ای الزام آور نیست، اما به منزله ایده و باور شاخص جهانی محسوب می‌شود.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، سفیر عربستان در اظهاراتی پس از این رای‌گیری گفت: ما از همه کسانی که از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به تازگی با اکثریت قاطع به تصویب رسید و از آن حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. این نشان دهنده موضع بین‌المللی برای درخواست برای اجرای این قطعنامه است.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی این سازمان با اکثریت قاطع را یک روز تاریخی توصیف کرد.

منصور پس از صدور این قطعنامه غیرالزام آور به خبرنگاران گفت: این روز از نظر پیام قوی مجمع عمومی یک روز تاریخی بود و وظیفه جمعی ماست که تا پایان این تجاوز علیه مردم ما به این راه ادامه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha