• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402092216038
  • خبرنگار : 50295

رئیس اداره محیط زیست طارم:

پساب واحدهای فرآوری زیتون از معضلات زیست محیطی است

پساب واحدهای فرآوری زیتون از معضلات زیست محیطی است
تصویر تزیینی است

ایسنا/زنجان رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم گفت: تولید پساب در واحدهای فرآوری و روغن‌کشی زیتون شهرستان طارم و نداشتن مدیریت اصولی توسط واحدها، یکی از معضلات زیست محیطی این شهرستان است.

سیدسعید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تاثیر پساب زیتون بر محیط‌ زیست شهرستان طارم و حل این چالش، با بیان اینکه شهرستان طارم از مناطق حاصل‌خیز است و ۹۵ درصد شغل مردم کشاورزی است، اظهار کرد: باغ‌های زیتون شهرستان طارم به بیش از ۲۰ هزار هکتار توسعه یافته و شهرستان طارم را به یکی از قطب‌های تولید زیتون کشور تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: بیشتر صنایع مستقر در طارم در حوزه فرآوری محصول بومی منطقه، زیتون فعالیت می‌کنند و استقرار صنایع فرآوری زیتون به‌صورت پراکنده و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم برای مدیریت پساب خروجی از این صنایع انجام شده است.

او با بیان اینکه برخی واحدهای فرآوری بخصوص واحدهای فرآوری زیتون خانگی بدون در نظر گرفتن تبعات زیست محیطی، پساب تولیدی خود را بدون هیچ عملیات تصفیه‌ای در محیط رها کرده‌اند، بیان کرد: پساب خروجی از این صنایع بخصوص واحدهای فرآوری و تلخی‌گیری زیتون به دلیل وجود ترکیباتی مانند سود، نمک، ترکیبات پلی فنلی و بار آلی بالا، موجب آلودگی شدید محیط زیست مانند آلودگی آب‌های سطحی، زیرزمینی و خاک منطقه می‌شود.

موسوی با اشاره به افتتاح تصفیه‌خانه شهرک صنعتی آببر در سفر رئیس‌ جمهوری به استان، افزود: افتتاح تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی آب‌بر جوابگوی کنترل بخش بزرگی از معضلات پساب زیتون خواهد بود، البته خود واحدهای فراوری نیز باید توجه داشته باشند و اقدامات لازم را برای کنترل پساب انجام دهند. همچنین تغییر عملکرد واحدهای روغن‌کشی از سه فازی به حالت دو فازی در کنترل پساب زیتون موثر است و اکنون وضعیت کنترل پساب نسبت به سال‌های گذشته کنترل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha