• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402092216132
  • خبرنگار : 50640

شناسایی بیش از ۷۰۰۰بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشارخون‌بالا در چهارمحال‌وبختیاری

شناسایی بیش از ۷۰۰۰بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشارخون‌بالا در چهارمحال‌وبختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به شناسایی بیش از ۷۰۰۰ بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشارخون بالا در پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون بالا و دیابت، گفت: با اجرای این طرح تاکنون ۷۲۲۱ بیمار جدید شامل ۲۰۲۸ نفر محتمل مبتلا به دیابت و ۵۱۹۳ نفر محتمل مبتلا به فشارخون بالا در استان شناسایی و از بیماری خود مطلع شدند.

علی احمدی ۲۲ آذرماه با اعلام این خبر به رسانه‌های چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با گذشت یک ماه از اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری و بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در چهارمحال و بختیاری، تاکنون ۴۰۷ هزار و ۲۸۱ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این پویش برای افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در جهت ارتقا سلامت خانواده در حال اجراست، گفت: جمعیت هدف استان در این طرح ۶۶۹ هزار و ۲۴۳ نفر است که تاکنون ۶۰.۸ درصد از این جمعیت با انجام تست رایگان فشارخون و قندخون نسبت به بیماری های فشارخون بالا و دیابت پایش شده‌اند.

احمدی با اعلام میزان درصد اجرای پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و فشارخون بالا) در سطح شهرستان‌های استان بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سیب وزارت بهداشت تا تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، افزود: در حال حاضر شهرستان لردگان ۷۵.۱ درصد، شهرستان سامان ۷۱.۱ درصد، شهرستان فارسان ۶۸.۹ درصد، شهرستان کوهرنگ ۶۶.۸ درصد و شهرستان خانمیرزا ۶۵.۶ درصد از جمعیت هدف را غربالگری کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در شهرستان اردل ۶۴.۱ درصد، شهرستان بن ۶۰.۳ درصد، شهرستان کیار ۵۹.۰ درصد، شهرستان فلارد ۵۷.۷ درصد، شهرستان بروجن ۵۵.۲ درصد و شهرستان شهرکرد ۵۰.۱ درصد از جمعیت هدف در پویش ملی سلامت بیماریابی شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به شناسایی بیش از ۷۰۰۰ بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، تصریح کرد: با اجرای این طرح تاکنون ۷۲۲۱ بیمار جدید شامل ۲۰۲۸ نفر محتمل مبتلا به دیابت و ۵۱۹۳ نفر محتمل مبتلا به فشارخون بالا در استان شناسایی و از بیماری خود مطلع شدند.

احمدی با بیان اینکه این طرح زنگ هشدار بیماری را برای بعضی افراد در معرض خطر به صدا درمی‌آورد، یادآور شد: هم اکنون ۱۸ هزار و ۶۱۵ پره دیابت و ۸۲ هزار و ۹۱۸ پیش فشارخون در این طرح شناسایی شده است، به عبارتی این افراد در آستانه ابتلا به بیماری های دیابت و پرفشاری خون هستند و باید به صورت جدی سبک زندگی سالم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۶۵ درصد افرادی که از قبل مبتلا به بیماری‌های دیابت و فشارخون بوده‌اند نیز در این طرح مشارکت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری آغاز شد و تا ۱۵ دی‌ماه به همت ۳۳ تیم سیار مرکز بهداشت در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

احمدی تصریح کرد: با اجرای این طرح پرونده سلامت الکترونیک شرکت کنندگان در طرح و بیماران جدیدی که شناسایی شده و یا درآستانه ابتلا به بیماری هستند تکمیل، تحت رصد، کنترل و مراقبت قرار میگیرد تا از ابتلا، پیشرفت و بروز خطرات بعدی جلوگیری شود.

وی با تقدیر از فعالان اجرای این طرح و مشارکت مردم، از هم استانی‌ها دعوت کرد به منظور ارتقای سلامتی خود برای انجام تست رایگان فشارخون و قند خون همچنین اندازه گیری قد و وزن به نزدیکترین پایگاه مرکز بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha