• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402092216231
  • خبرنگار : 50022

پلیس فتای البرز رتبه برتر کشور را به دست آورد/انهدام ۴۱ باند سازمان‌یافته سایبری

پلیس فتای البرز رتبه برتر کشور را به دست آورد/انهدام ۴۱ باند سازمان‌یافته سایبری

ایسنا/البرز پلیس فتای البرز برای دومین سال متوالی به عنوان برترین پلیس فتا کشور انتخاب و از سرهنگ رسول جلیلیان رئیس پلیس فتا البرز قدردانی شد.

سرهنگ جلیلیان در گفت و گو با ایسنا، خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران پلیس فتای البرز، از ابتدای سال تاکنون ۴۱ باند سازمان‌یافته که در سطح ملی در فضای مجازی و سایبری فعالیت داشتند متلاشی شد.

وی با بیان این‌که یکی از روش‌های اصلی کلاهبرداری در فضای سایبری ارسال لینک‌های آلوده به بدافزار به صورت پیامک یا در پیام‌رسان های داخلی و خارجی تحت عنوان سامانه ثنا یا سهام عدالت است، گفت: در صورت ورود به این لینک‌های آلوده یک بدافزار بر روی گوشی قربانی نصب و کلاهبرداران به پیامک‌های ارسالی و رمز پویا دسترسی و از این طریق قادر به برداشت از حساب خواهند بود. علاوه بر این کلاهبرداران از گوشی قربانی به عنوان ابزاری برای ارسال بیشتر این لینک‌های آلوده استفاده می‌کنند که در این صورت قربانی گرفتار و ملزم به پاسخگویی به دستگاه قضایی هم خواهد شد.

وی با بیان این که شهروندان هرگونه پیامک از شماره ناشناس حاوی لینک را به عنوان کلاهبرداری تلقی کنند، گفت: در صورت بی‌اطلاعی از این موضوع و ورود به لینک آلوده، در اولین اقدام باید اینترنت گوشی را قطع و برنامه نصب شده را از روی تلفن همراه حذف و پس از آن با مراجعه به دستگاه قضایی اقدام به شکایت کرد.

رئیس پلیس فتا البرز ادامه داد: شهروندان در این خصوص برای مشاوره و یا انجام اقدامات اولیه از سوی پلیس فتا، می‌توانند با مرکز فوریت‌های سایبری به صورت ۲۴ ساعته از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس حاصل کنند.

اسیر فن بیان بالای کلاهبرداران تلفنی نشوید!

وی در خصوص باندهایی که تحت عنوان برنده شدن در مسابقات تلویزیونی یا رادیویی از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند هم گفت: این افراد پس از تماس تلفنی با شهروندان با شگردهای خاص خود و فن بیان بالا، قربانیان را به سمت دستگاه خودپرداز هدایت یا از آنان رمز پویای ارسال شده را اخذ و اقدام به خالی کردن حساب آنان می‌کنند. شهروندان به این تماس‌ها توجه نکنند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرند.

اسکیمر و روش‌های پیشگیری از کپی کارت بانکی

جلیلیان برداشت از حساب شهروندان با کپی کارت بانکی با دستگاه اسکیمر را یکی دیگر از شیوه‌های رایج کلاهبرداری عنوان و اعلام کرد: دستگاه اسکیمر یا به صورت یک قطعه کوچک مجزا از دستگاه پوز و یا به شکل همان دستگاه پوز قادر به کپی اطلاعات کارت بانکی است و در صورت دادن رمز به شخص کپی کننده کارت، وی قادر به برداشت از حساب قربانی خواهد بود. به همین دلیل شهروندان در وهله اول نباید از فروشندگان دوره گرد خرید کنند یا در صورت خرید حتماً رمز کارت را دور از دید فروشنده شخصاً وارد کنند و رسید خرید را حتماً دریافت کنند. هم چنین داشتن کارت بانکی با موجودی کمتر برای انجام خرید و تغییر دوره‌ای رمز کارت هم احتمال کلاهبرداری اسکیمری را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha