• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402092216399
  • خبرنگار : 71623

رئیس اتحادیه لوازم خانگی:

واردات لوازم خانگی آزاد نشده است

واردات لوازم خانگی آزاد نشده است

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت که بخشنامه‌ای که روز گذشته با عنوان آزادسازی واردات لوازم خانگی در رسانه‌ها منتشر شد، به معنی آزادسازی واردات نیست و فقط مربوط به استاندارد کالاهایی است که در حال حاضر به کشور وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته بخشنامه‌ای از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت، خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، منتشر شده که بر اساس آن تصویب‌نامه سال ۱۳۸۸ اصلاح شده و واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز است و باید از واردات تجهیزات یاد شده با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری شود.

در این میان با وجود ابهامات بسیار در این نامه، برخی رسانه‌ها از آن استنباط کرده‌اند که واردات لوازم برقی و گازسوز خانگی آزاد شده است. اما اکبر پازوکی -رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی را رد کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات اجباری استاندارد و برچسب انرژی است.

به گفته وی در حال حاضر به طور قانونی کولر گازی، قطعه موتور، پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی، موتور خردکن و هواپز و غیره به کشور وارد می‌شود. حالا بر اساس این نامه رده‌های C، D و E نباید وارد کشور شود و همه باید در گرید انرژی A باشند.

پازوکی در پایان گفت که این بخشنامه به معنی آزادسازی واردات نیست و فقط مربوط به استاندارد کالاهایی است که در حال حاضر به کشور وارد می‌شود.

گفتنی است؛ واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت، اما این تصمیم تاکنون به صورت سالانه تمدید شده است.

با این حال اخیرا وزیر صمت موافقت خود را با لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعلام کرده و گفته که وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف می‌شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. او همچنین تاکید کرده که محدودیت واردات معمولا برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود، اما در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابت کامل حرکت کنیم. در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد.

با این حال آنچه مشخص است، صحبت‌های وزیر صمت درباره لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۶:۳۸

نباید هیچ اقلامی که در داخل تولید می شود. اجازه ورود به کشور داده شود. چون تمام زحمات. کشیده شده به باد خواهد رفت. ژاپن همین کار را کرد. حتی. کوچکترین قطعات یدکی هم بعد از تولید ممنوع کرد. البته در زمان. که در حال توسعه بود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۷:۰۱

آفرین نمونه و مصداق عملی تفکر درست و ارزشمند شما رو میشه در صنعت خودروسازیمون دید که خداروشکر از تولید کننده تا مصرف کننده همه راضی هستیم!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۲۱:۳۰

یخچال بی کیفیت ایرانی به پنجاه میلیون تا صد میلیون رسیده چی از جلوگیری از واردات بدست آوردید که اصرار دارید به اشتباه ؟! یه خبر واردات خودرو اجازه نداد خودروی ایرانی مرز یک میلیارد را رد کند دارید فاجعه رو می‌بینید ولی دست برنمی‌دارید از دشمنی با خودتون و ملت چین با قدرت واردات می‌کنه با قدرت صادر می‌کنه ده ها کمپانی ساخت موبایل دارد ولی موبایل آمریکایی و کره ایی را با قدرت وارد میکند چون خوب می‌دونه اگر وارد نکنه کشوری هم از چین موبایل وارد نمیکنه ژاپن رو‌ الکی مثال میزنید خجالت نمی‌کشید خودت میگی زمانی که توسعه یافته نبود یعنی مثال ایران در اشتباه بود و کشورش تبدیل به بهشت قاچاق چی ها شده بود ، می‌دونی ایران سال 97 واردات 2500 قلم کالا را ممنوع کرد و ایران به بهشت قاچاق چی ها تبدیل شد و همه این اقلام وارد ایران میشه به شکل قاچاق و میلیاردها دلار گردش مالی قاچاق در ایران است ؟! خجالت نمی‌کشید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۳ ۱۱:۳۷

ما تولید کننده نیستم فقط پیچ و مهره بند هستیم آن هم محصولی که قطعاتی بی کیفیت دارد که وارد میکنیم وقتی ۰تا۱۰۰یک محصول در داخل ساخته شد آن وقت تولیدکننده هستیم کور فهم نباشیم حق مردم ما استفاده از محصول ممتازی بی کیفیت نیست بفهمیم که ما مونتاژ کار چین هستیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۲۱:۲۱

هیچ کشور پرمدعایی در جهان و در طول تاریخ جلوی واردات را نگرفته حتی خودش بهترین تولید کننده بوده ولی واردات را ممنوع نکرده مثل چین که بهترین تولید کننده موبایل است اما با قدرت واردات موبایل دارد به قول وزیر محدود کرده ولی ممنوع نکرده اگر ممنوع کنی چجوری میخوای صادر کنی چجوری توقع داری از کشوری خرید نکنی ولی اون ازت خرید کنه اصلا همه جهان بخان واردات را به بهانه تولید ممنوع کنن که تجارت جمع میشه !! ایران سال 97 بیش از 2500 کالا را منع واردات زد و ایران به بهشت قاچاق چی ها تبدیل شد سالانه میلیاردها دلار درآمد قاچاق در ایران است به نظرتون چه کسانی از سال 97 و با تشدید تحریم ها و خارج شدن از fatf و نبود نظارت به قاچاق در ایران روی آوردن و ابر میلیاردر شدن که به رفع ؟! این وسط مردمی که ندانسته یا دانسته در زمین قاچاقچیان و کاسبان تحریم بازی می‌کنن و جلوگیری از واردات را امری پسندیده می‌دونن در حالی که هرسال وضعیت ایران بدتر و بدتر میشه کسری بودجه که نتیجه میشه گرانی بیشتر تورم بیشتر مالیات بیشتر فشار بیشتر به گلوی مردم ولی اصرار به اشتباه دارن چه سودی بردید از تحریم و جلوگیری از واردات ؟! به سیاست مداری که از شاخه های این فساد باشه بپرسی میگه تحریم نعمت بود !! برای ما مردم که جز فقر بیشتر چیزی نداشته ولی بررسی که کنی میبینی است شما مردم بگید ببینم از جلوگیری از واردات چی بدست آوردید ؟ کیفیت بالای خودرو و لوازم خانگی ؟ با گرانی وحشتناک

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۳ ۰۸:۳۰

پیشرفت در هر کاری در فضای غیر واقعی و ایزوله، ممکن نمیشه. قدم اول شناخت واقعیتهاست. کشور نیاز به سرمایه گذاری و دانش فنی داره در صنعت. ممنوعیت واردات هم بعلت پیشرفتهای سریع صنعتی،