• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402092216715
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاندار اصفهان در پاسخ به مطالبات دانشجویان؛

وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان مطالبه‌گر درباره مشکلات این استان گفت: باید بگویم که فرآیند انتصاب مدیران از نظر من و برخی از دوستانِ در تهران باید اصلاح شود. برای مثال در موضوع نهضت ملی مسکن، آلودگی هوا و ناهنجاری‌های فرهنگی، اشتغال و تورم این سوال پیش می‌آید که استاندار چه کاری انجام داده است؟ در هر موضوعی که حاکمیت مسئولیت دارد، خطاب تهران، استانداران است. در این باره، رئیس جمهور نیز معتقد هستند که انتصاب مدیران کل و سایر دستگاه‌های اجرایی در استان، انتصاب و انتخاب باید با استاندار باشد، نه اینکه استاندار مورد هماهنگی باشد.

امروز ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲، سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) حضور یافت و در نشستی صمیمانه و رو در رو با  دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان در  به گفت‌وگو پرداخت. در این نشست، دانشجویانی از انجمن اسلامی دانشجویان، هیات‌های فرهنگی- مذهبی، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه، کانون‌های فرهنگی هنری شوراهای صنفی و انجمن‌های علمی دانشجویان حضور داشتند که از مشکلات، دغدغه‌ها و مطالبات خود سخن گفتند و استاندار اصفهان به برخی از این مطالبات پاسخ داد. 

قانون جلسه به این صورت بود که اسامی دانشجویان بر قید قرعه انتخاب می‌شد و آن‌ها فرصت داشتند در مدت زمان سه دقیقه در جایگاه حاضر شوند و صحبت‌ها و مطالبات خود را ارائه دهند.

دانشجوی اول، محمدرضا جلالی از بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بود. او گفت: علاقمند هستیم استاندار را در میان دانشجویان به‌صورت عمومی ببینیم، نه در بین دانشجویانی که به‌صورت گلچین انتخاب می‌شوند. نکته دیگر اینکه پس از دو سال، دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و هر چه می‌خواسته اتفاق بیفتند تا الان دیگر رخ داده است. اگر می‌بینید مدیری در جایگاه اشتباه قرار گرفته انتظار می‌رود که او برکنار شود. لطفا از دیدارهایی که تاکنون با دانشجویان داشته‌اید گزارشی بدهید تا متوجه شویم خروجی مطالبات دانشجویان تاکنون چه بوده است و چه نتایجی به همراه داشته؟ نکته دیگر در مورد خوابگاه متاهلین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که وضعیت جالبی ندارد و این نکته تا به حال بارها مطرح شده است. پیشنهاد بنده این است که یک هیات اندیشه‌ورز از دانشجویان را تشکیل دهید و در حل مسائل و مدیریت شهری از آن‌ها استفاده کنید.

انتصاب مدیران در تهران باید اصلاح شود/ وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

دانشجوی بعدی که در جایگاه قرار گرفت، قدوسی‌پور نام داشت و به نمایندگی از جامعه اسلامی دانشجویان صحبت کرد. این دانشجو گفت که می‌خواهد به قصد انتقادی سازنده سخن بگوید و ادامه داد: حضرت آقا گفتند حرفتان را صریح بزنید و ما هم امروز به فرمایش رهبرمان گوش کردیم و صریح سخن می‌گوییم. مسئله‌ای که ما را از جانب شما نگران کرده، این است که امروز شاهد محافظه‌گری از سوی شما هستیم و کنش‌گری و مطالبه‌گری در سطح استان و کشور از شما دیده نمی‌شود. این در حالی است که اصفهان نیاز دارد که مسئولین برای آن فریادی بلند سر دهند و خطرات ناشی از خشک شدن زاینده‌رود را که جریان زندگی در این استان است به گوش مسئولین برسانند. برگزاری جلسات اضطراری برای آب دیگر ما را راضی نمی‌کند، ما نتیجه می‌خواهیم، نتیجه مطالبات و انتقادات را. ما خواستار مدیریت حوضه آبریز هستیم. امروز شهرکرد حق آبه دارد و این مسئله به منزله سند مالکیت است، یعنی شهرکرد می‌تواند هر چقدر که بخواهد آب دریافت کند. ما خواستار حذف حق آبه و سهم آبه هستیم. ما منتظر واکنش شدیدی از سوی شما برای طرح بن-بروجن بودیم، اما چنین واکنشی از سوی شما صورت نگرفت.  

انتصاب مدیران در تهران باید اصلاح شود/ وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

این دانشجو از لزوم شفافیت مسئولین با مردم سخن گفت و در این باره ادامه داد: خواهش می‌کنم با مردم شفاف سخن بگویید، در مورد مسائل مالی و انتصابات، شفافیت در تمام مسائل، البته به جزء مسائل امنیتی. بعضا اخباری به گوش‌مان می‌رسد که حیرت‌آور هستند، مانند خرید ۷۵ میلیارد تومان برای آجیل توسط فولاد مبارکه، حقوق نجومی مدیران فولاد مبارکه، آیا این اخبار صحت دارد؟ آیا جناب یاسر طیب‌نیا، مدیر عامل فولاد مبارکه با شما نسبت فامیلی دارد؟   

مهدی حسین‌زاده، از انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به خشک شدن زاینده‌رود و تبعات زیست محیطی آن اشاره کرد و گفت: تا کی ما باید منتظر باشیم که وعده افتتاح تونل سوم کوهرنگ و افتتاح بهشت آباد را بدهند؟ نه تنها وعده محقق نشده، بلکه می‌بینیم که بخشی از حوضه آبریز زاینده‌رود به چهارمحال و بختیاری محول می‌شود. آلودگی هوا و افتتاح شهرک‌های صنعتی هم مسئله مهم دیگر در استان است، لطفا در مورد آن هم توضیح دهید.

نوید شهنام، نماینده علمی ۴۵ انجمن علمی دانشجویی و دبیر مجمع دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه اصفهان، در مورد ظرفیت‌ انجمن‌های علمی و لزوم بها دادن به این انجمن‌ها یادآور شد: مقام معظم رهبری، می‌فرمایند «امروز اگر توقع نخبه را در یک جمله خلاصه کنیم، این می‌شود که نخبه می‌خواهد احساس مفید بودن کند.» امروز اگر در کشور ضعف نیروی متخصص احساس می‌شود، از مسیر انجمن‌های علمی این مشکل قابل حل است. این انجمن‌ها به‌عنوان گسترده.ترین شبکه دانشجویی در دانشگاه‌ها بستر مناسبی برای مدیران گام دومی هستند. امروز اگر نیاز داریم که دانشجوی ما با دستاوردهای جمهوری اسلامی مانند سلول‌های بنیادین، نانو یا شتاب دهنده الکترونی آشنا شود، این امر مهم در قالب اردوهای راهیان پیشرفت انجام شدنی است. عدم حمایت و جدی نگرفتن انجمن‌های علمی است که باعث می‌شود فیک نیوزها و باج نیوزها در فضای سیاسی شهر جولان دهند. پیشنهاد می‌کنم جهت حمایت از این انجمن‌های علمی، از حمایت‌های ستادهای ۱۳ گانه که معاونت علمی ریاست جمهوری از فعالیت‌های ترویجی دانشجویی انجام می‌دهند، الگو بگیرید.

انتصاب مدیران در تهران باید اصلاح شود/ وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

سپس در پاسخ به مطالبات و پرسش‌های بیان شده توسط این دانشجویان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان اظهار کرد: صحبت‌های دانشجویان باعث ارائه راهکارها و باز شدن مسیر توسط دانشجویان، به‌عنوان افسران جنگ نرم در سطح استان و کشور می‌شود. از این‌رو، اساس این جلسه بسیار مهم است. البته من دست اندرکار این برنامه‌ها نیستم و بنا بر این بوده که ما به‌صورت فصلی در بین دانشجویان حاضر شویم و اکنون جلسه پنجم یا ششمی است که این برنامه برگزار می‌شود و این امکان را داریم که در چنین فضایی در جمع دانشجویان حاضر شویم.   

وی با بیان اینکه همیشه دانشجویان ما در داشتن نگاه آرمان خواهانه در دنیا مثال زدنی بودند و وقتی صحبت از ظلم و خشونت بود، اول دانشجویان ایران معترض بودند، ادامه داد: اما الان دانشجویان ما کمی عقب هستند، در حالی که رئیس دانشگاه هاروارد و دانشگاه دیگری در آمریکا به دلیل اعتراض ۳۱ تشکل دانشجویی در قالب ۴۱ برنامه برای دفاع از مردم مظلوم غزه، در معرض اخراج هستند. انتظار می‌رفت که در این مورد هم جریان‌های دانشجویان ما بیشتر به میدان بیایند و مطالبه‌گری کنند.

وی در رابطه با انتصابات گفت: آن کسی که پای خیلی از مسائل می‌ایستد و با بسیاری از اینگونه مسائل مخالفت می‌کند استانداری اصفهان است و به شما پیشنهاد می‌کنم در این باره پیگیر باشید و پرسش کنید تا متوجه شوید.  

مرتضوی با بیان اینکه ما مدیرانی پاک دست، متخصص و کارآمد می‌خواهیم، ادامه داد: اکثر مدیران استان با چنین نگاهی انتخاب شده‌اند که البته ممکن است ناخودآگاه و بدون اطلاع ما یکی دو مورد استثنا هم صورت گرفته باشد. من به شما این یقین را می‌دهم که استانی که تا به حال کم‌ترین مشکل و عدم هماهنگی را در انتصابات داشته، استان اصفهان است. البته باید بگویم که فرآیند انتصاب مدیران از نظر من و برخی از دوستان در تهران باید اصلاح شود. برای مثال در موضوع نهضت ملی مسکن، آلودگی هوا و ناهنجاری‌های فرهنگی، اشتغال و تورم این سوال پیش می‌آید که استاندار چه کاری انجام داده است؟ در هر موضوعی که حاکمیت مسئولیت دارد، خطاب تهران استانداران است. در این باره، رئیس جمهور نیز معتقد هستند که انتصاب مدیران کل و سایر دستگاه‌های اجرایی در استان، انتصاب و انتخاب باید با استاندار باشد، نه اینکه استاندار مورد هماهنگی باشد!

انتصاب مدیران در تهران باید اصلاح شود/ وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب اصفهان هستیم

استاندار در پاسخ به این پرسش که خروجی این مطالبات تاکنون چه بوده، گفت: اراده شما دانشجویان ما را در پیگیری مسائل بیش از پیش مصمم می‌کند. پیشنهادهای شما بسیار کمک کننده است، برای مثال دو سال پیش شما پیشنهاد کردید که یک هیات اندیشه‌ورز تشکیل دهیم و با آن‌ها جلسات مشورتی داشته باشیم. من بارها از شما خواستم که ساختاری در این باره به ما ارائه دهید، اما هنوز هیچ ساختاری ارائه نشده است. کاری که تا الان توانستیم انجام دهیم استمرار این جلسات و حضور دانشجویان در بعضی از جلسات مانند جلسات شورای ورزش و جوانان بوده است. در تعیین افق‌ها باید آرمان گرایانه تصمیم بگیریم و در میدان، هنگام عمل، باید ملاحظات واقعیات میدان را داشته باشیم.  

او درباره وضعیت خوابگاه متاهلین دانشگاه علوم پزشکی، افزود: قرار بوده است دکتر شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجمع خیرین را فعال کنند، اما اطلاع ندارم تا چه اندازه این موضوع انجام شده است.   

مرتضوی در خصوص وضعیت آب استان تصریح کرد: جدولی مرتبط با منابع و مصارف آب استان وجود دارد. قریب به دو میلیارد و ۴۱۱ میلیون متر مکعب مصارف و در شرایط ایده آل، هزار و ۴۹۲ میلیون متر مکعب، منابع تعریف شده است، یعنی اگر تونل کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد افتتاح شود و بارندگی نرمالی داشته باشیم، ما به ۴۹۲ میلیون متر مکعب خواهیم رسید که در آن شرایط نزدیک به یک میلیارد متر مکعب در سال کسری خواهیم داشت. به عبارتی، بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد آب تخصیص یافته، ما با کمبود آب مواجه خواهیم بود.  

او ادامه داد: از گذشته‌ها پروژه‌های بسیاری تعریف شده بود، مانند انتقال آب از خلیج فارس، که سال‌ها در مسیر مطالعه قرار گرفت و ۲۵ سال متوقف بوده است. ما وارث سال‌ها ناکارآمدی در حوزه آب استان هستیم، البته من با شناخت از وضعیت موجود استاندار اصفهان شدم و وظیفه دارم این مسائل را دنبال کنم، اما می‌خواهم بدانم نمره‌ کاری که ما تا الان انجام داده‌ایم در مقایسه با کاری که باید انجام میشده مثبت است یا منفی؟

استاندار اصفهان در رابطه با «قرارگاه آب استان» یادآور شد: از ابتدای حضورمان در استان، ما قرارگاهی را با عنوان «قرارگاه آب استان» تشکیل دادیم و خواستیم که هر فرد، دانشگاه، مسئول یا دانشجویی که پیشنهاد و ادعایی در حوزه آب استان دارد به پای میز مذاکره بیاید. پس از جلسات متعدد و فراگیر، ما به برنامه‌ای در پنج محور و ۲۶ عنوان رسیدیم که در دستور کار ما قرار گرفت. این برنامه شامل مسدود و ممنوع کردن برداشت‌های غیر مجاز، کاهش دادن برداشت‌های مجاز، هدایت کردن مصرف به سمت مصرف‌های بهینه، تامین آب و استفاده از ظرفیت آب خاکستری و سایر موضوعات دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: استان اصفهان کمترین میزان هدر رفت آب را در کشور دارد. مجموع آبی که فولاد مبارکه در سال گذشته از آب‌های استان برداشت کرده ۱۲ میلیون مترمکعب بوده است و این کاهش مصرف در صنعت فولاد مبارکه به دلیل استفاده از پساب  و مواردی از این قبیل است.

در ادامه این نشست، دانشجویان دیگری از تشکل‌ها و دانشگاه‌های مختلف به بیان مطالبات خود پرداختند. گرسی ورز از دانشگاه شهید مهاجر با بیان این سخن از حضرت علی که می‌فرمایند: «حوزه فرمانروایی‌ات طعمه تو نیست، بلکه امانتی است بر گردن تو»، ادامه داد: من دانشجوی مظلوم ترین دانشگاه کشور یعنی فنی و حرفه‌ای هستم. آقای دکتر آیا شما تا به حال به دانشگاه فنی حرفه‌ای آمده‌اید؟ بعید می‌دانم. هر وقت ما می‌خواهیم برنامه علمی یا فرهنگی برای ارتقاء دانشگاه برگزار کنیم به در بسته می‌خوریم. چرا هیچ بودجه‌ای برای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان در نظر گرفته نمی‌شود؟ دانشجو به امید زنده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند قطعا امید هم در بین دانشجویان از بین می‌رود. از شما می‌خواهیم که انگیزه‌ای برای دانشجویان کشور، به خصوص برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای ایجاد کنید.

در ادامه، استاندار در مورد آلودگی هوای استان اصفهان، گفت: به لحاظ آلودگی هوا، استان اصفهان شرایطی دارد که در بعضی از سال‌ها، آلوده ترین شهر کشور محسوب می‌شود. ما در سال ۱۳۹۹، ۴ روز، در سال ۱۴۰۰، ۲ روز و در سال ۱۴۰۱، ۱۱ روز هوای پاک داشتیم. این گواه وضعیت آلودگی هوا در شهر اصفهان است.  

وی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه اصفهان انجام شده است، ۲۹ درصد از آلودگی هوا به منابع ثابت و ۷۱ درصد از آن به منابع متحرک مربوط می‌شود. همچنین، در مطالعه دیگری که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده، در طول سال  ۵۳ درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک و ۳۷ درصد مربوط به صنایع می‌شود.

او مازوت سوزی در نیروگاه‌های اصفهان را کذب محض دانست و افزود: تا این لحظه در نیروگاه اصفهان و نیروگاه شهید محمد منتظری، مازوت مصرف نشده است  و اجازه مازوت سوزی در نیروگاه‌های استان اصفهان را نداده‌ایم و آنچه در این باره در فیک نیوزها و باج نیوزها منتشر می‌شود کذب محض است.

مرتضوی همچنین استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی را به دانشجویان توصیه کرد و گفت: به شهرهای بزرگ دنیا بروید و ببینید آیا برای طی مسافت یک الی ۵ کیلومتری همه مردم ماشین سوار می‌شوند؟ یا پیاده روی یک رسم است و دوچرخه سواری و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در بین مردم طرفدار دارد؟  

استاندار بسیاری از مسائل مطرح شده در مورد امور دانشجویی را مسائل داخل دانشگاه دانست و پیشنهاد کرد که دانشجویان با روسای دانشگاه‌های خود جلسه پرسش و پاسخ بگذارند و در مورد افزایش اعتبارات فرهنگی و مسائل دیگر با یکدیگر به گفت‌و گو بپردازند. او گفت: انتظار می‌رود که مسائل دانشگاه در خود دانشگاه و با حمایت‌های مدیران برطرف شود.  

دانشجویی به نام علی جان نثاری از دانشگاه فرهنگیان، انتقاداتی را به استانداری و شیوه برخورد و نگاه آن‌ها به برخی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی داشت. در این باره، او عنوان کرد: استانداری نسبت به گردشگران خارجی  که به اصفهان وارد می‌شوند نگاه امنیتی دارد، نه یک نگاه بین المللی. نگاه بین المللی یعنی فرصت سازی و جذب سرمایه‌ها و آشنایی با مبحث گردشگری. علاوه بر این، ارتباط با دانشجو به این معنا نیست که چند جلسه نمایشی گذاشته شود. دوستانمان در استانداری و بخش‌های دیگر باید بدانند که ارتباط با دانشجو به معنای بیگاری کشیدن از دانشجو نیست، بلکه نیاز است از ظرفیت، دانش و علم دانشجو به درستی استفاده شود.

دانشجوی دیگری که در مقطع دکتری محیط زیست  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحصیل می‌کرد، گفت: همانطور که شما اشاره کردید، ۸۰ درصد از آلودگی هوا از وسایل نقلیه موتوری است، اما سوال اینجاست که تا به حال چه اقداماتی برای خودروهایی که به شدت فرسوده هستند انجام شده است؟ آیا هر ۵ سال یکبار کاتالیزورها تعویض می‌شوند؟ معاینه فنی به درستی انجام می‌شود؟ در مورد دوچرخه سواری صحبت کردید، می‌خواهم بگویم که شما زیرساخت‌های دوچرخه سواری را در شهر ایجاد کردید، اما آیا اجازه دوچرخه سواری را هم می‌دهید؟ در دانشگاه علوم پزشکی بسیاری از وسایل نقلیه که دانشجوها می‌آورند به این خاطر است که به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود از دوچرخه استفاده کنند. چرا همه چیز به سیاست آغشته شده است؟ واقعا چه چیز مهم تر از حفظ سلامتی انسان‌هاست؟

امیررضا اوحدی از کانون‌های فرهنگی هنری شورای صنفی، دانشجوی دیگری بود که در خصوص خطرات خودروهای فرسوده و نقش آن ها در آلودگی هوا گفت: در اروپا خودروها به مدت ۵ و حداکثر ۱۰ سال اجازه فعالیت دارند، در حالی که می‌بینیم اتوبوس‌ها و خودروهای ما با وجود اینکه بسیار فرسوده هستند، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث آلودگی هوا می‌شوند. مورد دیگر اینکه در سه روزی که آلودگی هوا در اصفهان شدت داشت، انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های ساخت و ساز ممنوع بود، در حالی که در یک پروژه‌ مربوط به نیروی انتظامی در خیابان خواجه عمید و همینطور در منطقه خاتون آباد، در این سه روز فعالیت‌ها و میزان خاکبرداری از هر زمانی بیشتر بود!  

و در پایان، او از خطرات فرونشست‌ زمین در خیابان حکیم نظامی صحبت کرد و خطاب به استاندار گفت: در خیابان حکیم نظامی هر چند وقت یکبار فرونشستی ایجاد و خیابان سوراخ می‌شود، سپس می‌آیند سوراخ را پر می‌کنند و دوباره این اتفاق تکرار می‌شود. حقیقتا من از رفت و آمد در این خیابان می‌ترسم و در آخر اینکه، این اتوبان شرقی که زده‌اید، چراغ ندارد!  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha