• پنجشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402092316781
  • منبع : مطبوعات

انزوای مطلق

انزوای مطلق

 اسرائیل در روزهای اخیربه شکلی کم نظیر زیرفشار جامعه جهانی قرار گرفته است به شکلی که اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید با تحریم شهرک‌ نشینان تندرو که در حملات در کرانه باختری شرکت کرده‌اند، موافق است.

به گزارش ایسنا، روزنامه آرمان امروز در ادامه نوشت:

فون درلاین طی سخنانی در جلسه عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه گفت: «اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان افراط‌ گرا چشم‌انداز صلح پایدار را به خطر می‌اندازد و این می‌تواند به تشدید بی‌ثباتی در منطقه بینجامد. به همین دلیل، من با تحریم کسانی که در حملات در کرانه باختری نقش داشتند، موافقم. آن‌ها باید پاسخگو باشند. این حملات هیچ ربطی به مبارزه با حماس ندارد و باید متوقف شود.»

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، حملات شهرک‌ نشینان علیه فلسطینیان از حملات ۷ اکتبر به شدت افزایش یافته است. اگرچه دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی مستقر در منطقه بارها نسبت به این حملات ابراز نگرانی کرده‌ اند اما مقامات اسرائیلی در اکثر مواقع عوامل این اقدامات را تعقیب و مجازات نمی‌کنند.   بنابر تخمین‌ موسسه اسرائیلی چپ‌گرای «صلح اکنون» حدود ۵۰۰ هزار شهرک‌نشین یهودی اسرائیلی در کرانه باختری زندگی می‌کنند. بیشتر کشورهای دنیا بر اساس قوانین بین‌المللی این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند و اسرائیل را برای گسترش آن‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز عصر سه‌شنبه ۱۲ دسامبر در جلسه اضطراری قطعنامه‌ای را مبنی بر درخواست آتش‌بس فوری در غزه با ۱۵۳ رای موافق در مقابل ۱۰ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع به تصویب رساند.

این قطعنامه مجمع عمومی اگرچه از نظر سیاسی مهم تلقی می‌شود اما برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، الزام‌آور نیست. ایالات متحده هفته گذشته در جلسه شورای امنیت مانع تصویب قطعنامه آتش ‌بس شده بود.

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه روز سه‌شنبه از همه طرف‌های درگیر جنگ در غزه خواسته است تا با پیروی از قوانین بین‌المللی آتش‌بس فوری برقرار کنند. این قطعنامه همچنین خواستارفراهم کردن دسترسی بشردوستانه به گروگان ‌ها و همچنین آزادی فوری و بی ‌قید و شرط آن‌ ها شده است.

با این وجود و در حالی که اجماع جهانی علیه اسرائیل شکل گرفته است، از درون نیز دولت نتانیاهو زیر فشار شدید قرار گرفته است و در متزلزل ترین حالت خود در هفته های اخیر قرار دارد. بر همین اساس روزنامه «تایمز اسرائیل» با اشاره به جنجالی شدن درخواست ائتلاف حاکم برای افزایش بودجه شهرک های ارتدکس‌نشین، افزود: عصبانیت مخالفان وقتی تشدید شد که فهمیدند ۳۶۸ میلیون شیکل بودجه درخواستی، قرار نیست در حوزه امنیت هزینه شود.

«نائور شیری» عضو حزب «یش عتید» با اشاره به اظهارات «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل درباره لزوم تامین امنیت شهرک های ارتدکس نشین از طریق اختصاص بودجه بیشتر، وی را «فرزند دروغ گوی یک پدر دروغگو» خطاب کرد.

«نعما لازمی» عضو حزب کارگر نیز حزب اسموتریچ موسوم به «صهیونیسم دینی» را «اند دروغ گویی هایی اعلام کرد که دنبال دزدیدن اموال عمومی هستند.

بعد از تصویب اصلاحیه بودجه اسرائیل در کمیته مالی کنست، این برنامه امروز در صحن علنی نیز بررسی و فوریت دوم و سوم آن روز پنج شنبه برای تصویب نهایی به رای گذاشته می شود.

اصلاحیه بودجه شامل اختصاص ۲۸.۹ میلیارد شیکل(۷.۸ میلیارد دلار) به جنگ می شود که کمیته مالی کنست، تنها با ۲۵.۹ میلیارد شیکل(۷ میلیارد دلار) آن موافقت کرد و قرار شد بقیه آن از دیگر منابع تامین شود.

علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: پیش از این روزها نیز نتانیاهو از داخل و از بیرون زیر فشار بود و با سختی موفق به تشکیل دولت شد.

او چند مانع پیش روی خود داشته است که یکی از آن ها مخالفین داخلی بود و یکی دیگر نیز دموکرات های مستقر در آمریکا بود که هر روز کار را برای او سخت و سخت تر می کردند که نتیجه آن چند هفته اعتراضات در اسرائیل بود.  وی افزود: با این حال فارغ از رونمای کار که امریکا همواره خود را ملزم به حمایت از اسراییل به عنوان اصلی‌ترین متحد خود می‌ داند، در لایه‌های زیرین ماجرا، اوضاع برای کاخ سفید برای تداوم کمک‌ها به نتانیاهو چندان هم به صورت طبیعی رقم نمی‌ خورد.

نکته اول این است که اکنون وضعیت نتانیاهو پس از توفان الاقصی و جنگ غزه بسیار متزلزل ‌تر از قبل رقم می‌ خورد.

یعنی او تا پیش از این به واسطه پرونده فساد، دولت راست‌ گرا و افراطی و همچنین موضوع اصلاحات قضایی با مخالفت ‌های زیادی از سوی مقامات و مردم اسراییل مواجه بود و حالا نیز مسوولیت اصلی غافلگیری و شکست اطلاعاتی از جنبش حماس نیز مستقیما بر گردن او است.

مشخصا چنین شرایطی کار را برای نتانیاهو در روزهای آینده سخت می  کند و مشخصا مخالفینش به دنبال فرصتی خواهند بود تا او را برکنار کرده و اوضاع به روال سابق برگردد.

به همین خاطر است که برخی تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو به شدت خواستار تداوم جنگ است، زیرا به خوبی می‌داند که به محض پایان یافتن مناقشات علاوه بر اینکه باید پاسخگوی شکست باشد، بلکه به احتمال فراوان به سرعت از کار برکنار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha