• پنجشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092317027
  • خبرنگار : 50107

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد

جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد و این امر، به مشکلاتی در سلامت عمومی، خروج پزشکان از خدمات درمانی، ورود به خدمات زیبایی و ... منجر می‌شود.

علیرضا صداقت امروز (۲۳ آذر ماه) در حاشیه نشست شورای عالی نظام پزشکی کشور که در مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره مبانی تخلف در جامعه پزشکی، اظهار کرد: دریافت حق‌الزحمه به‌عنوان تعرفه ویزیت سرپایی الزاماتی دارد. معاینه بیمار و صرف وقت کافی برای به‌دست آوردن نتایج، یکی از الزامات است.

وی توضیح داد: وقتی پزشک برای بیمار آزمایش تشخیصی یا گرافی درخواست می‌کند، براساس مصوبات شورای عالی نظام پزشکی اگر بیمار همان روز بازگردد و نیاز به ویزیت دوباره نباشد یا اگر همان روز نیاز به معاینه بیشتر و تکمیلی داشته باشد، نیازی به گرفتن تعرفه نیست؛ اما اگر به روز بعد برسد و حتی بیمار را نبیند، ویزیت دوباره تعلق خواهد گرفت.

صداقت با بیان اینکه تعرفه پزشکان سال به سال توسط هیأت وزیران ابلاغ می‌شود که لازم‌الاجراست، گفت: عدول از این تعرفه وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. واحدهای نظارتی از جمله واحد نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی، واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات حکومتی این موارد را کنترل می‌کنند. گزارش‌های مردمی نیز در این زمینه وجود دارد که از طریق تعزیرات حکومتی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: این مورد فقط در صنف پزشکی مطرح نیست، بلکه در تمام صنوف تخلف وجود دارد. مردم در صورت مواجهه با چنین شرایطی می‌توانند تخلف تعرفه‌ای را از نهاد نظارتی سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند. در سازمان نظام پزشکی دو کمیسیون اخلاق و دادسرای انتظامی، پرونده‌های مختلف را پیگیری می‌کنند که رأی‌ها درجه‌بندی دارد. بسیاری از این موارد با توجه به شرایط ویزیت پزشکان جزو تخلفات محسوب نمی‌شود و مواردی بوده که شکایت کردند، بررسی کردیم و متوجه شدیم پزشک علاوه بر خدمتی که برای آن تعرفه تعیین شده است، خدمت دیگری را نیز ارائه کرده که تعرفه دارد، اما مردم آگاهی ندارند.


وی با اشاره به حجم زیاد کارهای دستیاران تخصصی، گفت: در مطالعه‌ای در تهران، افسردگی در این گروه و حتی در مواردی خودکشی بین دستیاران تخصصی، رزیدنت‌های پزشکی ‌و پزشکان جوان گزارش شده که دو عامل اصلی در این رابطه قابل تأمل است؛ نخست وضعیت معیشتی آنها که درآمد بسیار پایین و مشکلات مالی فراوان دارند و موضوع دیگر، کشیک‌های سنگین و حجم زیاد کار است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: نامه‌ای برای وزیر فرستاده و اعلام آمادگی شده که کارگروه‌هایی تشکیل شود تا موضوع را ریشه‌یابی کنند و در پیشگیری موثر باشند.

وی اضافه کرد: ما در مشهد اقداماتی را با انجمن روانپزشکان استان آغاز کردیم و امیدواریم کارگروهی را در این زمینه تشکیل دهیم. این مورد برای ما بسیار نگران‌کننده است. همان‌طور که اشاره کردم، در شرایط فعلی وضعیت معیشتی همکاران ما در دوره رزیدنتی سخت،  فشار کاری و انتظارها بالا، کشیک‌ها طولانی و استراحت آن‌ها کم است که این، غیر از آسیب در خدمات‌رسانی، برای خود پزشکان نیز آسیب‌هایی را درپی دارد. به دلیل این فشارها، مواردی فوت هم داشتیم که این موضوع بسیار قابل تأمل است.

صداقت گفت: پیگیری مشکلات دستیاران تخصصی از موضوع‌های چهلمین نشست شورای عالی نظام پزشکی است. در این رابطه اقدامی را با معاون رئیس کل دادگستری، معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری استان شروع کردیم و در کارگروهی با کمک دانشگاه علوم پزشکی و معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری با کمک همکاران پزشکی قانونی ریشه‌یابی خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به موضوع تعرفه‌های خدمات سلامت، بیان کرد: همیشه در آبان، آذر و دی کارگروه تعیین تعرفه در کشور و مراجع تعرفه‌گذاری و در نهایت در شورای عالی بیمه تشکیل و تعرفه سال آینده مشخص می‌شود. دکتر رئیس‌زاده نامه‌ای را خطاب به این کارگروه و وزارت بهداشت نوشت و درصد افزایش مد نظر جامعه پزشکی را اعلام کرد که به صورت حداقلی است، در حالی که براساس بند ۱ ماده ۸ قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳  باید خدمات ما براساس قیمت تمام‌شده خدمات قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد. این ماجرا به مشکلاتی در سلامت عمومی، خروج پزشکان از خدمات درمانی و ورود به خدمات زیبایی یا مهاجرت کردن و ... منجر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha