• جمعه / ۲۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402092417415
  • خبرنگار : 71650

سمپادی‌ها برای ورود به پایه دهم نیازی به شرکت در آزمون ندارند

سمپادی‌ها برای ورود به پایه دهم نیازی به شرکت در آزمون ندارند

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزان سمپادی پایه نهم برای ورود به پایه دهم دیگر نیازی به شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد ندارند و این آزمون فقط به منظور پذیرش دانش‌آموزان سایر مدارس برای ورود به پایه دهم سمپاد برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، همواره مدارس سمپاد برای جذب دانش آموز ، دو آزمون ورودی یکی برای پایه هفتم و دیگری برای پایه دهم برگزار می کردند. درواقع دانش آموزان برای سمپادی شدن یا باید از پایه هفتم و یا از پایه دهم جذب این مدارس شوند.

از طرفی دانش آموزانی که در آزمون ورودی پایه هفتم قبول شوند برای یک دوره شش ساله جذب این مدارس شده اند و این به آن معنا است که در صورت داشتن شرایط درج شده در آیین نامه سمپاد از جمله داشتن معدل ۱۸ به بالا در پایه نهم، دیگر نیازی به شرکت در آزمون ورودی به متوسطه دوم و پایه دهم نبود و بدون آزمون ورودی می توانند وارد متوسطه دوم شده و تا پایه دوازدهم در مدارس سمپاد تحصیل کنند.

بنابراین آزمون ورودی پایه دهم فقط آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد فقط به منظور تکمیل ظرفیت دانش آموزان این مدارس و جذب دانش آموزان مستعد از مدارس دیگر به سمپاد برگزار می شود. در واقع فقط دانش آموزان سمپادی که معدل نهم آنها زیر ۱۸ شده باشد و دانش آموزانی که تا پایه نهم در مدارسی غیر از سمپاد تحصیل کرده اند برای ورود به متوسطه دوم سمپاد باید در آزمون ورودی پایه دهم شرکت کنند.

اردیبهشت امسال فردی از وزارت آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بخشی از ضوابط و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شد، شکایت کرد و نهایتا نیز هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند ۹ اصل سوم و اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی، این اقدام سمپاد را مصداق تبعیض ناروا و عدم ایجاد امکانات عادلانه برای آحاد ملت برشمرد و آن بخشی از ضوابط و شرایط ثبت نام مدارس سمپاد که مربوط به آزمون‌ ورودی پایه دهم دبیرستان‌های سمپاد می‌شود را ابطال کرد. 

از این رو طبق رای مذکور از این پس همه دانش آموزان سمپادی و غیر سمپادی برای ورود به پایه دهم باید در آزمون ورودی شرکت و حد نصاب نمره را کسب کنند.

اما صدور این رای از سوی دیوان عدالت اداری دغدغه‌ای برای دانش آموزان فعلی سمپاد ایجاد کرده بود که آیا این رای شامل حال دانش آموزان فعلی سمپاد که مشغول تحصیل در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم هستند نیز می‌شود یا خیر؟.

نهایتا دیوان عدالت اداری اعلام کرد که این رای به موارد مربوط گذشته تسری نمی یابد و دانش آموزانی که قبلا و یا در حال حاضر در مدارس استعداد درخشان تحصیل کرده و می کنند، مشمول مفاد این رای دیوان عدالت اداری نیستند.

در واقع دانش آموزان سمپادی مقطع متوسطه اول که هم اکنون در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند به شرط داشتن شرط شرایط همچون شرط معدل برای ورود به پایه دهم نیازی به شرکت در آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد ندارند و این رای دیوان عدالت اداری تا سه سال دیگر که تحصیل دانش آموزان فعلی سمپاد در پایه‌های هفتم تا نهم مقطع متوسطه اول به پایان برسد، اجرا نمی‌شود.

در عین حال، دیوان عدالت اداری اعلام کرد که آراء مزبور بر اساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است و با توجه به ابتنای آن بر اصول تساوی و عدم تبعیض، در صورتی که دانش آموزان مدارس استعداد درخشان و خانواده های محترم آنان در رابطه با مفاد این آراء ملاحظاتی دارند، می توانند از طریق انعکاس موضوع به مبادی ذیربط و حل مساله از طریق وضع قانون و غیره اقدام نمایند.

علیرغم این رای که طبق آن از سه سال دیگر باید سمپادی هایی که از پایه هفتم جذب این مدارس شده اند نیز برای ورود به متوسطه دوم در آزمون ورودی پایه دهم شرکت می کردند؛ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان معتقد است که دانش آموزان را برای تربیت در یک دوره شش ساله از پایه هفتم جذب می کند و سطح تربیت علمی و آموزشی و پرورشی ان دسته از دانش آموزان در سه پایه هفتم تا نهم در حدی است که دیگر نیازی به شرکت این دانش آموزان در آزمون مجدد برای ورود به پایه دهم نیست. در این میان طبق نظر دیوان عدالت اداری در صورت وضع قانونی جدید در راستای نحوه پذیرش دانش آموز در مدارس سمپاد ، امکان به کرسی نشستن نظر سمپاد وجود دارد.

طبق اساسنامه سمپاد هرگونه اصلاح یا تغییر در اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و در همین راستا ۲۰ آذر سال جاری مصوبه ماده واحده «تکمیل موادی از اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهوری برای اجرا دستگاه ها ابلاغ شد.

طبق این مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، «طراحی و برگزاری آزمون‌های شناسایی استعدادها برای پذیرش در یک دوره ۶ ساله در ابتدای دوره متوسطه اول» به وظایف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه شده است و بر این اساس از این پس پذیرش در ابتدای دوره متوسطه دوم صرفا برای تکمیل ظرفیت از دانش‌آموزان سایر مدارس است که جزئیات مربوط به نحوه پذیرش، ماندگاری و تکمیل ظرفیت دانش­‌آموزان در مدارس سمپاد به تصویب هیأت امنا خواهد رسید.

همچنین این مصوبه تغییراتی در هیات امنا سمپاد داده است و طبق آن نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن ­های اسلامی دانش ­آموزان و یک نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب این شورا به ترکیب اعضای هیات امنای سازمان موضوع ماده ۶ اساسنامه، اضافه می‌­شود.

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس دانش آموزان سمپادی پایه نهم سمپاد که معدل بالای ۱۸ دارند بدون شرکت در آزمون ورودی پایه دهم می توانند وارد متوسطه دوم شوند و تا پایه دوازدهم در سمپاد تحصیل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۴:۳۷

واقعا ناعادلانه است بچه من صبح تا شبشو برا تیزهوشان گذاشت و با اختلاف صدم با آخرین نفر قبول نشد و خودشو داره میکشه که نهم قبول شه ولی استرس اینو داره که ظرفیت کمه خواهشا به نفع سمپادی ها رای ندهید و نگاهی به فرزندان ما هم بکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۶:۳۲

انشالله که فرزتد شماهم قبول بشه ولی واقعا درس مدارس سمپاد سنگینه یه استرس وفشار دیگه برای بچه های سمپاد سم هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۷:۱۱

سلام کاملا با نظر شما موافقم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۸:۲۵

برای ما سمپادی ها هم ناعادلانه است که فقط با یه آزمون یکی دیگه بیاد جای ما و توی مدارس سمپاد هم چیز خاصی پیدا نمیشه که انقد براش زحمت میکشین، فقط سه تا کتاب اضافی و امتحانای اضافی داریم که عین چی سختن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۱۴:۲۶

با ارزوی موفقیت برای فرزند شما ولی به هر حال با اختلاف صدم هم که فرمودید قبول نشده،انشالله تلاش کنه تکمیل ظرفیت قبول میشه،ضمنا شرط ورود از نهم به دهم در سمپاد معدل ۱۸ میباشد

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۶ ۱۸:۳۴

حرفتون درست اما اینجوری هم در حق سمپادی ها ظلمه . منی که امسال قبول شدم و هفتم رفتم خبر نداشتم نهم به دهم دوباره میخوان ازمون بگیرن و قرار هم نبود این اتفاق بیفته در حق من ظلم نیست ؟ ما تو تیزهوشان کتاب و ازمون و درس های مضاعف داریم نمیتپنیم دوباره برای ازمون درس بخونیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۴:۵۵

مگر لزوما هر سمپادی ای که پایه هفتم در آزمون قبول شده مستحق قبول شدن در آزمون ورودی نهم هم هست؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۲۳:۳۱

۳ سال تحمل کردن مطالب سنگین و فشار و استرس

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۶:۲۱

واقعا خیلی مسخره است آزمون ورودی شیش هیچ ربطی به نهم نداره و کاملا سطح متفاوتی داره و در برابر آزمون نهم بچه بازیه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۰۰:۳۳

اگه بچه بازی بود چرا قبول نشدن یه سریا

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۸:۴۶

چرا انقدر ظرفیت کمه و ما باید استرس بکشیم؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۳

بسیار ناعادلانه هستش یکی توی سمپاد درس نخونه باز باید بره سمپاد آیا؟ اگر اونا اینقدر خوبن نباید از یک آزمون نهم به دهم بترسن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۱۹:۵۱

ببینید یه چیزی محتوی سمپاد امتحانای پایانیمون ینی نوبت دوم و اول بعضی مواقع همشون از تکمیلین و سطح سوالا واقعا خیلیییی بالاست ما توی مدارس واقعا زحمت میکشیم از المپیاد و خوارزمی و کارسوق گرفته تا چیزای دیگه امتحانا هم سطح بالاست معدل ۱۸ برای نهم مثل معدل ۲۰ مدارس عادیه اینطوری نیست که بچه تنبلا هم که هفتم قبول شدن همینطوری برن دهم ۱۸ گرفتن سمپاد اونم نهم با تکميلي واقن سخته ۷۴۷۵

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۴ ۲۲:۳۱

الهام جان بهتره خودتو گول نزنی. سمپادی ها از این ترسیدن که در برابر بچه های غیر سمپادی کم بیارن. چون بیشترشون سهمیه ای هستن.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۰۷:۳۷

از مسئولین محترم تقاضا می نماییم برای ایجاد عدالت آموزشی آزمون نهم به دهم را برای همه دانش آموزان چه دانش آموزان تیزهوشان و چه دانش آموزان غیر تیزهوشان برقرار نمایند و عدالت آموزشی برای همه برقرار باشد. با تشکر .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۰۹:۳۴

خوشبختانه تنها جایی که فعلا سهمیه ای نشده فقط سمپاد هست،که با این رای که دادگاه داده بود،کم کم سمپاد رو هم سهمیه میکنند،وقتی بچه ی من از ۴ سالگی به دنبال یادگیری بوده باید هم قبول بشه،و اختلاف صدمی با آنهایی که پذیرفته نشده اند داشته باشه،همون طور که کنکور هم با اختلاف صدمی از دندانپزشکی مجبورن پزشکی رو انتخاب کنند البته به خاطر اینکه سهمیه ندارند.پس منطقی صحبت کنید.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۱۶:۲۶

به دلیل کرونا عده ای اصلا در آزمون تیزهوشان شرکت نکردند واقعا ناعادلانه است.. خودشان به دانش آموزان نمره می دهند .این قانون باید از سه سال دیگر اجرا شود

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۲۰:۱۸

به نام خداوند رحمان و بخشنده سلام، من خودم سمپادی ام داداش والا امتحانا انقدر هم سخت نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۲۱:۱۹

واقعا بی انصافیه من تو شهریم که فقط ۵ نفر بر می‌دارند ظرفیتش بره بالا و قبولی راحت تر بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۲۱:۵۹

عادلانه نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۵ ۲۳:۳۴

آزمون باید بر اساس هوش واقعی فرد باشه ،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۶ ۱۳:۱۰

انقدربایک آزمون دیگه پای مافیاشبیه کنکوررابازنکنید دانش آموزی که برای پایه هفتم مثل دخترمن میشینه خوش میخونه وزحمت میکشه بازنباید استرس آزمون دادن داشته باشه تو روخدابچه های ما رابانظر چند نفر که فقط ازروی حسادت دوست ندارن بچه های تیزهوش بازدرتیزهوشان درس بخونن باروح وروانشون بازی نکنیدیه سری ازمردم ایران ماهمیشه عقده ای هستند وحالا لین عقده راسردانش آموزان سمپاد خالی میکنن

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۴ ۲۰:۰۶

بنظرم این بهترین کاره چرا سمپادی هایی که برای سال هفتم تلاش کردن تا قبول بشن و حالا اومدن تو این مدارس و قطعا فشار بیشتری رو تحمل میکنن باید در کنار دروس خودشون نگرانی و استرس ازمون نهم به دهم هم داشته باشن و برای اون هم بخونن مسیولین یبار یه کار درست در زمینه ی اموزش و پرورش انجام دادن که همینه و عدالت همینه اصلا ازمون نهم به دهم هم اسمش روشه ازمون تکمیل ظرفیت باید هم ظرفیت کمی داشته باشه و منطقیش هم همینه . با کمال احترام ولی بعضی افراد فقط به فکر منافع و سود خودشون هستن و به بقیه فکر نمیکنن لطفا کمی عادلانه فکر کنید با تشکر