• شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402092518164
  • خبرنگار : 50177

رئیس سومین کنفرانس حفاظت از ماهیان ایران:

شیلات لرستان نیازمند مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی است

شیلات لرستان نیازمند مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی است

ایسنا/لرستان رئیس سومین کنفرانس حفاظت از ماهیان ایران با بیان اینکه با توجه به ارزش اقتصادی آب، فقط تولید ماهی کافی نیست، گفت: شیلات لرستان نیازمند مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی است.

 علی حقی‌زاده، امروز بیست و پنجم آذرماه در سومین کنفرانس حفاظت از ماهیان ایران با تاکید بر ماهیان و حوضه آبریز "تیگره" که در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، بیان کرد: ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول ۲۵۰۰ کیلومتر در لرستان وجود دارد که ظرفیت زیادی در این منطقه محسوب می‌شود.

وی صنعت شیلات را اقیانوسی از فرصت‌ها دانست و با بیان اینکه اهمیت این رشته تا آنجایی است که در تجمیع رشته‌ها تنها رشته‌ای که تجمیع نمی‌شود شیلات است، اضافه کرد: سالانه ۳۰ هزار تن ماهی در لرستان تولید می‌شود.

رئیس سومین کنفرانس حفاظت از ماهیان ایران با بیان اینکه لرستان دارای ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهی است، افزود: با توجه به ارزش اقتصادی آب، فقط تولید ماهی کافی نیست و باید به سمت تولید فرآورده‌های پایین دستی، مراکز فناورانه و صنایع فراوری غذایی و دارویی در حوزه شیلات برویم.

حقی‌زاده بر ایجاد کارخانجات فراوری محصولات پایین دستی صنعت شیلات در لرستان تاکید و اظهار کرد: ۲۰ فرآورده آبزی در کشور داریم که علاوه بر جنبه تغذیه‌ای و جنبه دارویی آن مهم است؛ در لرستان نیز باید یک سری مراکز رشد و  پژوهشکده‌های مرتبط با رشته شیلات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ماهیان به صورت خام‌ به فروش می‌رسد و ضرورت دارد صنایع مرتبط با این امر ایجاد شود، تاکید کرد: در این راستا به دنبال ایجاد رشته مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه لرستان هستیم تا با اخذ مجوز این رشته به اهدافی که مدنظر است برسیم.

رئیس دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه لرستان با تاکید براینکه درحوزه گردشگری در لرستان به مسئله آبزیان زیاد توجه نشده در حالیکه منابع آبی سرشار از منابع گردشگری در لرستان وجود دارد به عنوان نمونه دریاچه کیو یک آکواریوم طبیعی محسوب می‌شود، یادآور شد: پرورش ماهیان زینتی در لرستان مغفول مانده و باید روی آن اهتمام ویژه داشته باشند.

حقی زاده گفت: در هفته پژوهش امسال ۳ تا ۴ پژوهش به عنوان طرح‌های پژوهشی سال برگزیده شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha