• شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402092518214
  • خبرنگار : 50471

در ملاقات دامداران و واحدهای تولیدی با معاون وزیر جهادکشاورزی؛

اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند مشخص شد

اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی نهاوند مشخص شد

ایسنا/همدان نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: راه‌اندازی دوباره واحدهای لبنی و تولیدی تعطیل نهاوند، مشکل اشتغال جوانان این شهرستان را حل می‌کند.

علیرضا شهبازی شنبه ۲۵ آذر در جلسه ملاقات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با دامداران و واحدهای تولیدی شهرستان نهاوند، اظهار کرد: متأسفانه تعداد زیادی از واحدهای لبنی، تولیدی و دامداری‌های شهرستان نهاوند به خاطر بدهی بانکی تعطیل و یا با کمتر از ظرفیتشان فعال هستند.

وی افزود: بدهی بانکی، تأمین سرمایه در گردش و منابع مالی اصلی‌ترین مشکلات این واحدهای تولیدی شهرستان است و دامداران شهرستان نیاز به دریافت تسهیلات برای فعال کردن و حفظ سرمایه موجود دامداری‌های خود دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مجوز احداث دو دامداری ۶۰۰۰ رأسی و ۴۰۰۰ رأسی توسط بنیاد برکت برای شهرستان گرفته شده است و پیگیر احداث این دو واحد دامداری برای شهرستان هستیم.

شهبازی ادامه داد: ما در شهرستان مشکل اشتغال جوانان را داریم و اگر مشکلات این واحدهای تولیدی و دامداری‌ها حل شود و به چرخه تولید برگردند به طور قطع مشکلات اشتغال جوانان شهرستان نیز حل می‌شود.

نهاوند در بخش شیلات و کشاورزی نیازمند حمایت دولت است 

فرماندار نهاوند نیز گفت: شهرستان نهاوند قطب شیلات و کشاورزی استان است و در این بخش‌ها نیازمند حمایت دولت است. 

ضرغام احمدوند با بیان اینکه شهرستان نهاوند از نظر کیفیت دامپروری در استان شاخص است، افزود: نگاه دولت این است که واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال به چرخه تولید برگردند و امروز به برکت دولت سیزدهم این کار انجام شده و اکثر این واحدهای تولیدی به چرخه تولید برگشته‌اند.

وی ادامه داد: طی گفتگوهایی که با متولیان واحدهای تولیدی شهرستان داشته‌ایم مشکل اکثر این واحدهای تولیدی بحث تسهیلات کم‌بهره و سرمایه در گردش است.

فرماندار نهاوند در پایان تأکید کرد: شهرستان نهاوند قطب شیلات و کشاورزی استان است که در این بخش نیازمند حمایت دولت هستیم و امیدواریم که در این جلسه تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات و موانع سد راه واحدهای تولیدی و دامپروری‌ها برداشته شود.

حال تولید، دامپروری و صنایع تبدیلی خوب نیست 

به گزارش ایسنا، همچنین در این نشست واحدهای تولیدی، واحدهای دامداری‌ها و طیور شهرستان مشکلات خود را مطرح کردند که نفر نخست تولیدکنندگان ملی کشور و مدیرعامل شرکت احسان سپیده نهاوند در این نشست گفت: حال  تولید، دامپروری و صنایع تبدیلی خوب نیست و توزیع سیستمی نهاده درست انجام نمی‌شود.

علی‌احسان ظفری افزود: مالیات را ما می‌دهیم، نهاده را دولت وارد می‌کند، شبه‌دولتی‌ها هم توزیع می‌کنند که با این وضعیت اصلا توان ادامه فعالیت نداریم.

وی تأکید کرد: خواسته ما این است که در توزیع نهاده بخش خصوصی نظارت جدی شود و هر چه قیمت شیر خام بالاتر رود نرخ و نهاده‌ها هم بالاتر می‌رود و قدرت مافیا بیشتر می‌بلعد و در نهایت قدرت خرید مردم هم کاهش می‌یابد.

۶۰ درصد ظرفیت گاو شیری نهاوند غیرفعال و از چرخه تولید خارج شده 

حمید سوری، مدیرعامل شرکت نیکو نام نهاوند نیز در ادامه گفت: برای دامداری که به زحمت علوفه و نهاده‌های دام را تهیه می‌کند، این نرخ برای شیر، آسیب به دامدار و ادامه کار او به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: به علت گران بودن هزینه تولید و نهاده‌های دامی ۶۰ درصد ظرفیت گاو شیری شهرستان نهاوند غیرفعال است و نیاز اصلی این واحدها تسهیلات کم بهره است.

رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان نهاوند هم گفت: قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکننده حدود ۶۸ هزار است اما متأسفانه در هر استان یک قیمت متفاوت برای مرغ تعیین می‌شود و ما خواستار این هستیم در کل کشور یک قیمت برای ما مشخص کنند.

صاحب یک دامداری سنتی نیز گفت: ۹۰ درصد دامداری‌های سنتی در روستاهای شهرستان از چرخه تولید خارج شده‌اند و صاحبان این دامداری‌ها به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha