• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092718668
  • خبرنگار : 71145

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

در هفتاد و سومین روز از تجاوزات اشغالگران به غزه و به رغم بمباران مناطق مختلف از جمله بیمارستان‌ها، این نبرد به سمتی می‌رود که صهیونیست‌ها انتظارش را نداشتند. آنها با توهم اینکه گسترش تهاجم، عملیات مقاومت را تضعیف می‌کند با وضعیتی متفاوت و تلفات و خسارات بیشتر روبه‌رو شده‌اند. همچنین خبر می‌رسد که برای آتش‌بس جدید با حماس،‌ با قطر وارد مذاکره شده‌اند.

به گزارش ایسنا، آکسیوس اعلام کرد: مدیر سیا امروز با مقامات قطری و صهیونیستی در ورشو دیدار می‌کند تا درباره یک توافق جدید گفت‌وگو کند. در این زمینه، سطح سیاسی رژیم صهیونیستی به دیوید بارنیا، رئیس موساد چراغ سبز نشان داده تا در مورد توافق جدید با میانجی‌ها گفت‌وگو کند.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر اعلام کرد که این کشور به میانجیگری برای توقف دائم درگیری در غزه و حمایت از ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های عبری، سران سیا و موساد با نخست‌وزیر قطر در یکی از شهرهای اروپایی دیدار خواهند کرد تا به مذاکرات با هدف آزادی اسیران صهیونیست که توسط جناح‌های مقاومت در نوار غزه نگهداری می‌شوند، ادامه دهند.

با گذشت بیش از ۵۰ روز از آغاز تهاجم زمینی اشغالگران به غزه، به نظر می‌رسد محاسباتی که اشغالگران برای کنترل هر چه سریعتر اوضاع نوار غزه انجام داده بودند دیگر برای پیگیری عملیات زمینی معتبر نیست.

با ردیابی مسیر خسارات جانی و مادی اشغالگران و اهداف اساسی که برای عملیات زمینی خود در نظر گرفته بودند می‌توان نتیجه گرفت که نبرد در مسیری پیش می‌رود که توسط اشغالگران محاسبه نشده بود در حالیکه انتظار تضعیف عملیات مقاومت را داشتند، خسارات جانی و مادی خودشان با گذشت زمان بیشتر می‌شود.

افزایش تلفات اشغالگران

رسانه‌های فلسطینی دوشنبه گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن یک سرباز دیگر در نبردهای نوار غزه خبر داد که به این ترتیب تعداد سربازان کشته شده طی امروز به پنج سرباز رسید.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه از کشته شدن چهار سرباز در جریان نبرد با گروه‌های فلسطینی در جنوب نوار غزه خبر داده بود.

به این ترتیب، تعداد کشته‌شدگان ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز نبرد «طوفان الاقصی» در هفت اکتبر به ۴۵۸ نفر رسیده‌است که ۱۲۶ مورد از آغاز تهاجم زمینی به غزه در ۲۷ اکتبر بوده‌است.

فرمانده سابق گولانی: این تیپ ۲۵ درصد از نیروهای خود را از دست داده

در این راستا، موشه کاپلینسکی، فرمانده سابق تیپ گولانی در ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه گفت که این تیپ از هفتم اکتبر تاکنون حدود یک چهارم از نیروهای خود را از دست داده یا آنها مجروح شده‌اند. او کشته شدن ۸۲ افسر و سرباز را تایید کرد. تیپ پیاده نظام گولانی معروف به «تیپ شماره ۱» یکی از مهمترین و قدرتمندترین تیپ‌های نخبه اشغالگر است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد.

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن چهار سرباز دیگر در درگیری‌ها در شمال و جنوب نوار غزه خبر داده بود.

این در حالی است که سخنگوی ارتش اشغالگر امروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۱۵۰ نقطه در غزه از طریق هوا، دریا و زمین حمله کردیم.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

این در حالی است که حملات اشغالگران به مناطق پرجمعیت اردوگاه جبالیا، خان یونس و شجاعیه در سایه تداوم قطع ارتباطات و اینترنت برای چهارمین روز متوالی در تمامی مناطق نوار غزه ادامه دارد و نیروهای دفاع مدنی همچنان اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون می‌آورند.

بامداد روز دوشنبه، نیروهای رژیم صهیونیستی به حملات خود به چندین منطقه در نوار غزه ادامه دادند که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها شهروند از جمله کودکان و زنان شد.

کشتار جدید صهیونیست‌ها در شمال غزه

سازمان پزشکان بدون مرز روز دوشنبه گفت که زنده ماندن در غزه یک شانس است.

پزشکان بدون مرز افزودند: تلفات جانی زیادی در غزه به دلیل کمبود سوخت در بیمارستان‌هایی که آوارگان در آن زندگی می‌کنند،‌ مشاهده می‌شود.

نیروهای اشغالگر در خیابان غزه قدیم در شهر جبالیا در شمال نوار غزه دست به کشتار زدند که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. طبق گزارش الجزیره به نقل از مدیر کل وزارت بهداشت غزه، در جبالیا بیش از ۱۰۰ تن شهید شدند که ۱۰۰ تن دیگر نیز زیر آوار هستند و ۲۰ تن هم زخمی شده‌اند.

هواپیماهای جنگی اشغالگران یک منطقه مسکونی متعلق به خانواده‌های البرش و علوان در جبالیا را که ده‌ها خانواده در آن زندگی می‌کردند، با چندین موشک بمباران کردند که منجر به مدفون شدن بسیاری در زیر آوار خانه‌ها شد.

منابع مطبوعاتی گزارش دادند که بیش از ۵۴ شهید از مناطق الصبره، محله الشیخ رضوان و الرمال در شهر غزه به بیمارستان الشفا منتقل شدند و یکشنبه خشونت‌بارترین روز در چند روز اخیر بود.

این منابع اشاره کردند که در میان حملات هوایی، اشغالگران خانه‌های خانواده الراضی و خانواده شوا را در میدان شوا در محله التفاح در شهر پرجمعیت غزه بمباران کردند که این بمباران ۱۲ شهید برجای گذاشت.

همچنین اشغالگران ساختمان مهندسین در محله الرمال در شهر غزه را بمباران کردند که منجر به شهادت هفت نفر شد.

تعدادی از شهروندان نیز در پی بمباران خانه‌ای متعلق به خانواده ابوغرقود در غرب اردوگاه نصیرات توسط هواپیماهای نظامی اشغالگران شهید و ده‌ها تن مجروح شدند.

بیمارستان ناصر در غزه پس از بمباران اشغالگران ویران شده‌است

عصر یکشنبه همچنین در بمباران رژیم صهیونیستی که مجتمع پزشکی ناصر در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد، یک زن شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند.

منابع محلی گزارش دادند که بر اثر شلیک توپخانه اشغالگران به ساختمانی در مجتمع پزشکی ناصر، یک شهروند مجروح که در بیمارستان تحت مداوا بود، شهید و تعدادی دیگر از جمله زنان و کودکان مجروح شدند.

در این باره اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت نیروهای اشغالگر ساختمان التحریر در مجتمع پزشکی ناصر را با گلوله توپخانه که به دیوار برخورد کرد، اما منفجر نشد، هدف قرار دادند.

وی افزود: این حمله باعث شهادت یک زن مجروح که در بخش تحت درمان بود و نیز مجروحیت سه تن دیگر شد.

وی با بیان اینکه خون شهدا و مجروحان دیوارها را پر کرد، افزود: اگر گلوله در داخل ساختمان منفجر می‌شد، کشتار بزرگ و هولناکی به بار می‌آورد.

جمعیت هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که با جدیت بسیار توپخانه اشغالگران را تحت نظارت دارد که زایشگاه مجتمع پزشکی ناصر را هدف قرار داد.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

این جمعیت در بیانیه‌ای افزود: «این جنایت نشانه خطرناکی از هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از مصونیت و حفاظت برخوردارند.» این نهاد از جامعه جهانی خواست تا از کادر پزشکی و بیمارستان‌ها حمایت کند.»

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

رسانه‌های فلسطینی نیز روز دوشنبه تصاویری از آثار تخریب مجتمع پزشکی ناصر پس از بمباران شب گذشته توسط توپخانه اشغالگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

تلویزیون فلسطین گزارش داد که مجتمع پزشکی ناصر در غزه ۲۸ تن را که در نتیجه حملات صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند، پذیرش کرد.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

ارتش اشغالگر روز یکشنبه ادعا کرد که کنترل بخش‌هایی از شهر خان یونس از جمله میدان بنی سهیلا را به دست گرفته‌است.

همچنین خبرنگار الجزیره گزارش داد که تعدادی از غیرنظامیان در بمباران ساختمان تخصصی جراحی بیمارستان الشفا غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

خبرنگار الجزیره افزود: ۲۶ تن از آوارگان در بمباران بیمارستان الشفا به شهادت رسیدند. به گفته او، اشغالگران تجمعی از آوارگان را در مدارسی که به عنوان سرپناه استفاده می‌شوند، محاصره کرده‌اند. تیراندازی به ورودی بیمارستان الشفا ادامه دارد.

خبرنگار المیادین نیز با اشاره به اینکه بمباران بیمارستان العوده ادامه دارد به نقل از وزارت بهداشت غزه گفت، اشغالگران از ابتدای تجاوز غزه ۳۸ کادر درمانی در راس آنها مدیر بیمارستان الشفا را بازداشت کرده‌اند.

همچنین حملات توپخانه‌ای اشغالگران در مرکز و شرق خان یونس ادامه یافت و توپخانه‌های اشغالگران خانه خانواده اللوح در منطقه البرکه در دیر البلح را بمباران کردند، در حالی که هواپیماهای جنگی اشغالگران چندین منطقه در اردوگاه المغازی و خانه خانواده الجدبه در منطقه زرقا در محله التفاح در شمال شهر غزه را بمباران کردند.

شهادت دو خبرنگار دیگر

بر اساس آنچه منابع محلی و بهداشتی در نوار غزه گزارش دادند، حنین علی القشطان، روزنامه نگار به همراه اعضای خانواده‌اش در بمباران اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه به شهادت رسید. در پی بمباران خانه‌ متعلق به خانواده القشطان در مجاورت مسجد النور در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه، دست‌کم هشت شهروند از جمله دو کودک و یک زن شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه نیز گزارش داد که «عبدالله علوان روزنامه نگار بر اثر بمباران جبالیا در شمال غزه به شهادت رسید و تعداد خبرنگاران شهید از زمان آغاز جنگ غزه به ۹۶ تن رسید.

بهداشت غزه: نیروهای اشغالگر به بیمارستان العوده یورش برده و مدیر آن را بازداشت کردند

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه شامگاه یکشنبه گفت: نیروهای رژیم صهیونیستی پس از روزها محاصره و بمباران به بیمارستان العوده یورش بردند.

القدره افزود که ارتش اشغالگر پرسنل پزشکی به رهبری احمد مهنا، مدیر بیمارستان را بازداشت و از بیمارستان خارج کرد.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

سخنگوی وزارت بهداشت غزه خاطرنشان کرد: نیروهای رژیم صهیونیستی پس از چهار ساعت بازجویی در شرایط غیرانسانی، کادر پزشکی را آزاد کردند.

القدره تاکید کرد که نیروهای اشغالگر، احمد مهنا، مدیر بیمارستان العوده را در بازداشت نگه داشتند و او را به مقصد نامعلومی بردند.

وی اظهار داشت که بیم آن دارند که نیروهای اسرائیلی سناریوی بیمارستان کمال عدوان را تکرار کنند.

این سخنگو از نهادهای بین‌المللی خواست تا برای حفاظت از بیمارستان، کارکنان آن و افراد حاضر در آنجا فورا مداخله کنند.

سازمان جهانی بهداشت: از تخریب بیمارستان کمال عدوان وحشت داریم

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که این سازمان از تخریب واقعی و عملی بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه در چند روز گذشته که باعث از کار افتادن آن و منجر به مرگ حداقل هشت بیمار شده وحشت دارد.

وی در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه «تعداد زیادی از پرسنل پزشکی بازداشت شده‌اند و سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن به‌سرعت به دنبال کسب اطلاعات درباره وضعیت آنها هستند»، خاطرنشان کرد: «ما متوجه شدیم که بسیاری از بیماران در میان خطراتی که سلامت آنها را تهدید می‌کند مجبور به خروج از بیمارستان شده‌اند.»

گبریسوس توضیح داد: در میان بیماران فوت شده، بسیاری از بیماران به دلیل نبود مراقبت‌های بهداشتی مناسب جان خود را از دست دادند، از جمله یک کودک ۹ ساله.

وی نگرانی عمیق خود را در مورد امنیت آوارگان داخلی که به بیمارستان پناه برده‌اند، ابراز داشت و تاکید کرد: «سیستم بهداشتی غزه قبلاً در وضعیت فروپاشی قرار داشت و از دست دادن یک بیمارستان دیگر، حتی اگر در حداقل کارکرد باشد، ضربه محکمی است.»

دیده بان حقوق بشر:‌ گرسنگی دادن غیرنظامیان در غزه جنایت جنگی محسوب می‌شود

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: اسرائیل از گرسنگی دادن غیرنظامیان به عنوان سلاحی در نوار غزه استفاده می‌کند که جنایت جنگی محسوب می‌شود.

این دیده بان افزود: ارتش اسرائیل عمدا از ارسال آب، غذا و سوخت جلوگیری می‌کند و مانع از کمک رسانی می‌شود.

موشک القسام تانک «مرکاوا»ی صهیونیست‌ها را منهدم کرد

از سوی دیگر، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس روز یکشنبه صحنه‌هایی از انهدام کامل یک تانک مرکاوای صهیونیست‌ها با گلوله‌های راکت یاسین ۱۰۵ در جنوب شرقی شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه منتشر کرد. تصاویر، بلند شدن دود از تانک در پی هدف قرار دادن آن را نشان می‌داد.

پزشکان بدون مرز: زنده ماندن در غزه یک شانس است/ نشست روسای موساد،‌سیا با نخست‌وزیر قطر در اروپا

گردان‌های القسام همچنین گفت: «مبارزان ما تجمع سربازان اشغالگر را در شرق شهر خان یونس با گلوله‌های خمپاره کالیبر سنگین هدف قرار دادند.»

همچنین اعضای آن کیبوتس «نیریم» را با سامانه موشکی کوتاه برد ۱۱۴ میلی متری «راجم» بمباران کردند.

القسام همچنین از نابودی تجمع نیروهای اشغالگر در حال نفوذ به شمال خان یونس با گلوله‌های خمپاره خبر داد.

در حالی که آژیر هشدار در مقر نظامی کیسوفیم در غلاف غزه به صدا درآمد، گردان‌های القسام اعلام کرد، این مقر نظامی را هدف حملات موشکی قرار داده‌است.

گردان‌های القدس،‌ شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز اعلام کرد، یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی از نوع EVO MAX ۴T متعلق به نیروهای پیاده نظام صهیونیست در شرق خان یونس را به تصرف خود درآوردند.

گردان‌های القدس در بیانیه‌ای دیگر از بمباران محل تجمع نظامی دشمن در ناحل عوز با شلیک راکت و خمپاره خبر داد.

در همین حال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با یوآو گالانت همتای صهیونیست خود در تل‌ آویو دیدار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha