• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1402092718765
  • خبرنگار : 30057

پرفروش‌های محصولات نانویی در سال گذشته چه محصولاتی بودند؟

پرفروش‌های محصولات نانویی در سال گذشته چه محصولاتی بودند؟

بر اساس آمارها شیرآلات بهداشتی در صدر پرفروش‌های نانویی با سهم ۳۱.۸ درصدی در بازار کشور قرار داشته و بعد از آن کاتالیست‌های حوزه نفت و گاز قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بررسی اطلاعات مربوط به پرفروش‌ترین محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که «شیرآلات بهداشتی» با بیش از ۹۶ هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار دارد. شیرآلات بهداشتی ۳۱٫۸ درصد از سهم بازار نانوی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کاتالیست‌های حوزه نفت و گاز با ۳۵ هزار میلیارد ریال، سهم ۱۱٫۶ درصدی از بازار نانو را داشته است. کاتالیست‌ها یکی از محصولات راهبردی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستند که تا یک دهه گذشته تقریبا تمام نیاز بازار داخل کشور از طریق واردات تامین می‌شد. اما طی یک دهه گذشته با تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی روی این حوزه و توسعه فناوری‌ ساخت کاتالیست‌ها با کمک فناوری‌نانو، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به وسیله نانوکاتالیست‌های ایرانی تامین می‌شود.

کاشی‌های ساختمانی با فروش قریب به ۲۹ هزار میلیارد ریال، سهم ۹٫۵ درصدی از بازار نانوی کشور را به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است یکی از فناوری‌های مهم در تولید نانو محصولات شیرآلات بهداشتی و کاشی‌های ساختمانی، لایه‌نشانی و پوشش‌دهی است که دستگاه‌های مورد استفاده برای این کار نیز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، کاتالیست‌های خودرو نیز با فروش ۲۴۷۰۰ میلیارد ریالی، سهم ۸٫۱ درصدی از بازار نانو را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. با توجه به آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها، استفاده از کاتالیست‌هایی با کارایی بالا بسیار برای بهبود کیفیت هوای شهرها اثر داشته و از این رو کاتالیست‌های نانویی ایرانی به شدت مورد استقبال شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است. در حال حاضر تقریبا برای بیشتر خودروهای تولید داخل، کاتالیست نانویی تولید و عرضه می‌شود.

نام محصول ارزش فروش
(میلیاردریال)
سهم محصول از بازار
(درصد)
شیرآلات بهداشتی ۹۶۵۶۰ ۳۱.۸
کاتالیست حوزه‌ نفت و گاز ۳۵۲۴۰ ۱۱.۶
انواع کاشی ساختمانی ۲۸۹۳۰ ۹.۵
کاتالیست خودرو ۲۴۷۰۰ ۸.۱
محصولات اپتوالکترونیک ۱۴۵۵۰ ۴.۸
انواع چراغ خودرو با پوشش نانو ساختار ۱۰۰۰۰ ۳.۳
شیشه و آینه ۷۷۵۰ ۲.۶
رنگ و رویه مذاب مقاوم در برابر خوردگی ۴۹۵۰ ۱.۶
انواع کامپاند و مستربچ پلیمری ۳۰۲۵ ۱.۰

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha