• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402092718985
  • خبرنگار : 50037

تولید ۶۲ تن عسل در فامنین در سال جاری

تولید  ۶۲ تن عسل در فامنین در سال جاری

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی فامنین از تولید امسال ۶۲ تن عسل در این شهرستان خبر داد .

منصور خزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان تولید عسل سال گذشته شهرستان ۶۰ تن بوده که در سال جاری با تولید ۶۲ تن ،تولید عسل شهرستان سه درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در سال جاری میزان تولید ژل رویال این شهرستان ۱۰ هزار ۲۴ گرم ‌، میزان گرده تولید شده ۱۵۷۳ کیلوگرم و تولید موم زنبورستان های سطح شهرستان ۲۲۳۰کیلوگرم بوده است.

خزایی افزود: طرح سرشماری از کلنی های زنبور عسل در شهرستان از ۱۵ مهرماه تا ۲۷ مهر سالجاری توسط کارشناسی امور دام جهاد کشاورزی انجام گرفت که در این سرشماری از کندوهای ۴۳ زنبورستان سطح شهرستان بازدید شد.

 وی با بیان اینکه از ۴۳ زنبورستان سطح شهرستان تعداد ۳۸ زنبورستان تحت پوشش بیمه هستند، افزود :در شهرستان فامنین ۴۶۲۰ کندو در سامانه زنبور عسل پهنه بندی توسط کارشناسان ثبت شده است.

خزایی با بیان اینکه از ۴۶۲۰ کندوی زنبور عسل موجود شهرستان صد درصد کندوهای زنبورستانها مدرن هستند،گفت: با انجام سرشماری اطلاعات صحیحی از تعداد کندوها ، میزان تولید عسل و دیگر فرآورده های آن و مدرن و بومی بودن کندوها و..در سامانه جامع پهنه بندی ثبت خواهد شد که در تصمیم گیری صحیح و اصولی و خدمات دهی به زنبور داران بسیار حائز اهمیت است .

مدیر جهاد کشاورزی فامنین با اشاره به کیفیت عسل تولیدی این شهرستان تصریح کرد: کیفیت عسل بستگی به نوع منطقه‌ای دارد که زنبور در آن قرار دارد و به لحاظ نوع گیاه و گل موجود در منطقه متفاوت است که خوشبختانه در این رابطه عسل تولید شده فامنین با توجه به موقعیت شهرستان بسیار خوب و با کیفیت است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : در حال حاضر در شهرستان فامنین یک مورد شرکت تعاونی خصوصی مجوز دار پرورش و تولیدات زنبور عسل فعالیت دارد.

خزایی با اشاره به ارزش غذایی بسیار بالای عسل گفت : کیفیت بالای عسل را می‌توان به دلیل گزینش گیاهان از سوی این حشره کوچک دانست چرا که زنبور های عسل به شکل غریزی گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می‌دهند آنها بر هر گلی نمی نشینند و به کمک قدرت تشخیص و بویایی خود شکوفه بهترین گل ها و گیاهان را برای استفاده انتخاب می‌کنند. 

خزایی با بیان اینکه عسل علاوه برداشتن نقش غذایی موثر و کمک به رفع کمبودهای غذایی می تواند به عنوان دارو و مکمل در بهبود بیماری ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد،اظهار کرد:

یک کیلوگرم عسل بیش از ۳۰۰۰ کالری انرژی دارد و از آن می توان به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده زخم ها به ویژه زخم های دهان و گلو استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha