• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402092820018
  • خبرنگار : 71974

در همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی؛

زمانیان: سیاست همسایگی منجر به افزایش تعاملات طرفین خواهد شد

زمانیان: سیاست همسایگی منجر به افزایش تعاملات طرفین خواهد شد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت گفت: سیاست همسایگی بر محور ارتقای ذهنی و عینی منجر به سطح روابط و اعتماد چندجانبه در سطح مختلف و افزایش تعاملات طرفین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی زمانیان، رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت درهمایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد،با اشاره به رویکرد سیاست خارجی در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم در ابتدای شروع کار سیاست متوازن خود را بر سیاست مستقل از غرب و احیای نگاه به شرق و به ویژه نگاه همسایگی تاکید داشته است، بر این اساس جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود در هندسه جدید قدرت منطقه ای و جهانی را با اولویت به قدرت‌های نوظهور و بازیگران آسیایی ترسیم کرده است.

وی افزود: پیوستن ایران به گروه بریکس،‌ پیمان شانگهانی،‌ توافق ۲۵ ساله با چین و تجارت آزاد با کشورهای عضور اوراسیا به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه است. پیگیری سیاست همسایگی به عنوان سیاست منطقه گرایی و مکمل نگاه شرق و یکی از ارکان از سیاست دولت سیزدهم بوده است.

زمانیان بیان کرد: از نظر جمهوری اسلامی سیاست همسایگی به یک کنش نرم افزاری همه جانبه ویژه اشاره دارد که به تمام تعاملات سیاسی و فرهنگی جهت می‌دهد؛ بنابراین در چارچوب سیاست همسایگی نه تنها بر اساس منافع مشترک امنیتی و اقتصادی بلکه با ظرفیت هویتی و فرصت تمدنی با ایجاد نوعی در هم تنیدگی شبکه جدیدی را راتباطی را ایجاد می‌کند که وابستگی متقابل پیچیده و دائمی آنها و هم بندی را دنبال خواهد داشت.

وی افزود: معماری مطلوب سیاست همسایگی ایران برخلاف برخی از  از دیدگاه رایج که اقتصاد را محور تعامل دنیا می‌دانست. تلاش می‌کند که سیاست خارجی را در هم تنیده بررسی کند و با تعاملات فرهنگی امنیتی رویکرد صرف اقتصادی را کنار زده و تمام ظرفیت همه ظرفیت را برای تامین حداکثری منافع مردم پیش ببرد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت عنوان کرد: در این میان تلاش پژوهشگران و سیاست ورزان برای ارائه تصویر یک منطقه یک پارچه همسو و امن به عنوان یک تصویر منطه برآشوب یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای مرکز استراتژیک است،تمرکز بر سرمایه‌های زبان و آیینی و دینی از کشورهای منطقه  یک همه واحد خواهد ساخت که مرزهای جغرافیای در مقابل مرزهای زمینی پررنگ مشاهده کرد که آثار آن را می‌توان در تعاملات ایران باعربستان و کشورهای منطقه به راحتی مشاهده کرد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت بیان کرد:کاهش تکانه‌های اقتصادی تحریم های ظالمانه و بازارهای اقتصادی یکی از مسائل اساسی در روابط همسایگی بوده است ظرفیت بازارهای کشور همسایه  نه تنها می‌تواند در اقتصاد کشور مورد استفاده  قرار گیرد و در قالب سازوکارهای منطقه ای نیز به کشور کمک خواهد کرد.

زمانیان افزود: توجه به زنجیره های ارزش صنعتی،‌انرژی و معدن آب با حضور کشورهای دیگر در حلقه‌های تولید آن  از دیگر پیشنهادات این مرکز است، از سوی دیگر دولت سیزدهم  با نگرشی چند بعدی و همسایگی فعال شدن نظام دیپلماسی کشور در عرصه‌های مختلف را در اولویت قرار داده است،‌این مسئیله با افزایش رایزن‌های فرهنگی در کشورهای مختلف، استفاده از ظرفیت‌های هویتی بی‌نظیر مانند اربعین و بازتوزیع ادبیات مقاومت عملیاتی خواهد شد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت تصریح کرد: سیاست همسایگی و بر محور ارتقا ذهنی و عینی سطح روابط و اعتماد چندجانبه در سطح مختلف محقق خواهد شدو منجر به افزایش تعاملات طرفین خواهد شد و از سو دیگر اولویت بخشی به دیپلماسی دینی و اساتید و دانشجویان به منظور ارائه تصویر واقعی و کاربردی از قدرت فناورانه جهان اسلام یکی از ظرفیت جدی ایران جهان اسلام است که می‌تواند با ایجاد هم‌افزایی جایزه علو مفناوری مصطفی محقق شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha