• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402092820067
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مشارکت ۱۱۴ هزار نفری کاشانی‌ها در پویش غربالگری فشار خون و دیابت

مشارکت ۱۱۴ هزار نفری کاشانی‌ها در پویش غربالگری فشار خون و دیابت

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: غربالگری بیش از ۱۱۴ هزار نفر از شهروندان بالای ۱۸ سال منطقه کاشان در پویش غربالگری فشار خون و دیابت انجام شد که ۳۲ درصد جمعیت جامعه هدف را شامل می‌شود.

کورش ساکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنا بر آمار، ۳۲۶۴ نفر مشکوک به فشارخون جدید، ۱۶۳۶ نفر مشکوک به دیابت جدید، ۱۶۱۶۵ بیمار مبتلا به فشارخون و ۱۴۳۹۹ بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شده و در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تحت پوشش مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی افزود:  افراد با تکمیل پرسشنامه‌ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا صاحب پرونده سلامت شده و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

ساکی تصریح کرد: بیماری‌های دیابت و پرفشاری خون از جمله بیماری‌های خاموش هستند و بیماران ممکن است سال‌ها از ابتلای خود بی‌خبر باشند، در حالی که بیماری از درون بدن فرد، مشغولِ ایجاد آسیب هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت در گروه سنی بالای ۱۸ سال برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه راه‌اندازی شده است.

وی تأکید کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در جامعه شناخته شده است که  عامل فشارخون شرایط ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی را فراهم می‌کند و سکته‌های مغزی نیز با علت‌های زمینه‌ای مثل فشارخون و... شکل می‌گیرد.

ساکی با تقدیر از مشارکت شهروندان و تیم‌های غربالگری، اظهار کرد: دیابت و قند بالا هم زمینه‌ساز بیماری‌های کلیوی، آسیب بافت قلبی و عروقی و... است در حالی که بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی با پیشگیری قابل کنترل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha