• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092920437
  • خبرنگار : 71145

درگیری‌های شدید در جبالیا و خان یونس/ درخواست برای تحقیق درباره کشتار بیمارستان «کمال عدوان»

درگیری‌های شدید در جبالیا و خان یونس/ درخواست برای تحقیق درباره کشتار بیمارستان «کمال عدوان»

اشغالگران هفتاد و پنجمین روز جنگ در غزه را با حملات و بمباران شدید چندین منطقه و پس از انجام کشتارهای پی در پی در عرض چند ساعت که جان ۱۰۰ تن را گرفت و صدها مجروح در پی داشت، آغاز کردند. این حملات در میان درگیری‌های شدید زمینی با نیروهای مقاومت در چندین محور ادامه دارند.

به گزارش ایسنا، در هفتاد و پنجمین روز تجاوز به نوار غزه محورهای تهاجمی مختلف شاهد درگیری‌ها و نبردهای شدید بین گروه‌های مقاومت و نیروهای ارتش اشغالگر به‌ویژه در محورهای خان یونس، جبالیا و شجاعیه است. مقاومت در حالی همچنان به مقابله با هجوم زمینی نیروهای اشغالگر ادامه می‌دهد که در مرحله سوم با توجه به تقسیمات اشغالگران گسترش یافته و علاوه بر نبردی که هنوز در شمال به پایان نرسیده، جنوب و مرکز نوار غزه را نیز در برگرفته‌است.

خبرنگار المیادین در غزه نیز تاکید کرد، مقاومت فلسطین در چندین منطقه در نوار غزه به ویژه در خان یونس و اردوگاه نصیرات وارد درگیری‌های شدیدی علیه اشغالگران شد.

به گزارش خبرنگار المیادین در غزه، مقاومت فلسطین از بامداد چهارشنبه در چندین منطقه نوار غزه نبردهای سختی را با نیروهای اشغالگر آغاز کرده و آنها را متحمل خسارات سنگینی کرده‌است.

خبرنگار المیادین در ادامه گزارش خود از غزه گفت: درگیری‌های شدید به ویژه در مرکز خان یونس در جنوب نوار غزه و در منطقه المغراقه در شمال اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز نوار غزه متمرکز بوده و صدای انفجار در شرق خان یونس، همزمان با گلوله باران شدید و متمرکز توپخانه صهیونیست‌ها، شنیده شده‌است.

خبرنگار المیادین تاکید کرد که مقاومت فلسطین پس از گذشت دو هفته از تهاجم مجدد اشغالگران به غزه، همچنان استوار، قوی و سرسخت است و اشغالگران متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و مقاومت آنچه را نیروهای اشغالگر در مورد کنترل خود بر اردوگاه جبالیا اعلام کرده بودند، تکذیب کرد.

خبرنگار المیادین در غزه همچنین خاطرنشان کرد: نیروهای اشغالگر به واسطه کشتارها و بمباران‌های بی‌رویه طی دو هفته از سمت غربی وارد اردوگاه جبالیا شدند، اما شکست خوردند و به سمت حومه شرقی و شمالی محله الشیخ رضوان عقب‌نشینی کردند.

وی همچنین ادامه داد: نیروهای اشغالگر پس از شکست تلاش کردند از سمت جنوبی منطقه جبالیا البلد وارد اردوگاه شوند که ناکام ماندند و تلاش آنها در حال حاضر به پیشروی از تل الزعتر به سمت شمال شرقی اردوگاه جبالیا محدود شده‌است، اما با مقاومت شدید رزمندگان مقاومت مواجه شدند.

همچنین خبرنگار الجزیره گفت، در حال حاضر مقاومت فلسطین در مرکز و شرق شهر خان یونس وارد درگیری‌های شدید با نیروهای اشغالگر شده‌است و در عین حال درگیری با مسلسل در محله شجاعیه در شرق غزه رخ داده‌است.

درباره محله شجاعیه روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت روز چهارشنبه نوشت، ارتش اشغالگر صبح امروز ۵۶ ساختمان را در حومه محله شجاعیه منفجر کرد، محله‌ای که در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید بوده که منجر به کشته شدن ده‌ها سرباز صهیونیست شده‌است.

گردان‌های القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز گفت: دو خودروی نظامی صهیونیست‌ها را در منطقه المغراقه در مرکز نوار غزه هدف قرار دادیم.

از طرف دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای این رژیم در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰۰ نقطه را بمباران کردند که نشان می‌دهد همچنان در نوار غزه نبرد و درگیری مستقیم ادامه دارد.

شبکه ۱۲ عبری نیز شب گذشته گفت که ارتش اشغالگر در کارزار کنونی خود بر خان یونس تمرکز کرده‌است، زیرا معتقد است یحیی سنوار رهبر جنبش حماس در غزه در آنجا حضور دارد.

هلال احمر فلسطین نیز گزارش داد، نیروهای اشغالگر مرکز امداد هلال احمر را در جبالیا محاصره کردند در حالیکه در داخل آن ۱۲۷ تن از جمله امداد رسان و آواره هستند.

این نهاد فلسطینی تاکید کرد: ۱۲ عضو ما و آواره در مقر جمعیت هلال احمر و شهر الامل در خان یونس در نتیجه بمباران اسرائیل زخمی شدند.

هلال احمر فلسطین همچنین افزود: نیروهای اشغالگر به کادر ما اجازه نمی‌دهند به جوان زخمی شده در میدان بیت عینون در شمال الخلیل دسترسی داشته باشند.

این در حالی است که منابع پزشکی در غزه گفتند: بیش از ۱۰۰ فلسطینی در کشتارهای اشغالگران در جبالیا به شهادت رسیدند و همین تعداد در زیر آوار باقی ماندند و حداقل ۲۰ نفر مجروح شده‌اند.

منیر البرش، مدیر کل وزارت بهداشت غزه نیز به الجزیره گفت: در نتیجه حملات اشغالگران ۲۰ شهید و ۲۵ مجروح صبح امروز به بیمارستان‌ها منتقل شدند. اشغالگران می خواهند خدمات بهداشتی باقی مانده در نوار غزه را متوقف کنند. تعداد مجروحانی که برای مداوا از نوار غزه خارج شده‌اند در مقایسه با مجروحانی که به درمان نیاز دارند، اندک است.

البرش همچنین گفت: اشغالگران در حال نسل کشی علیه مردم فلسطین به ویژه کودکان هستند.

وزارت بهداشت غزه نیز تاکید کرد: کودکان در بیمارستان کمال عدوان بدون آب،‌ غذا و برق برای چندین روز است که محاصره شده‌اند.

این وزارتخانه افزود: از موسسات حقوقی می‌خواهیم درباره کشتار بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه تحقیقات فوری انجام دهند.

پیشتر اشرف قدره، سخنگوی وزارت بهداشت در غزه در بیانیه‌ای گفت: اشغالگران طی ساعات گذشته دست به کشتارهایی پی در پی زدند و جان حدود ۱۰۰ نفر را گرفته و ده‌ها مجروح برجای گذاشتند. همچنین طبق آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد شهدا به ۱۹ هزار و ۶۶۷ نفر و مجروحان به ۵۲ هزار و ۵۸۶ تن افزایش یافته‌است.

در ادامه تجاوزارت رژیم صهیونیستی، طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات جدیدی را به مناطق مختلف در شمال نوار غزه انجام دادند. در نتیجه هدف قرار دادن گروهی از شهروندان در نزدیکی بیمارستان صحرایی اردن در غرب خان یونس چهار تن شهید شدند.

طی بمباران آوارگان توسط نیروهای اشغالگر در مدرسه المستقبل در محله الصبره در جنوب غزه تعدادی شهید و زخمی شدند. همچنین یک حمله هوایی شدید محله شجاعیه را هدف قرار داد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ادامه خانه‌ای را در نزدیکی بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح منهدم کردند. پیشتر هواپیماهای صهیونیست مناطق مختلفی را در دیرالبلح هدف قرار دادند. همچنین پس از حمله هواپیماهای صهیونیست به یک خانه مسکونی در محله بشاره در مرکز دیرالبلح، هشت شهید و ۳۴ مجروح به بیمارستان منتقل شدند.

درگیری‌های شدید در جبالیا و خان یونس/ قطع کامل اینترنت در جنوب غزه

در عین حال در نتیجه بمباران دفتر خانواده حمدان در شهر خان یونس ۱۵ فلسطینی به شهادت رسیدند و در اثر بمباران منطقه الامل در خان یونس نیز ۱۰ تن زخمی شدند. ​خبرنگار الجزیره هم گزارش داد که در بمباران خانه‌ای در محله ژاپنی در غرب خان یونس یک کودک شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند.

حمله هوایی جدیدی نیز به محله المناره در جنوب نوار غزه و بمبارانی هم به منزلی در رفح انجام شد. خبرنگار الجزیره گزارش داد که بر اثر بمباران خانه‌ای در اردوگاه شابوره در رفح در جنوب نوار غزه، یک فلسطینی شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند.

طبق گزارش خبرنگار الجزیره، اشغالگران بار دیگر دست به بمباران شدید در جبالیا در شمال نوار غزه زدند. این در حالی است که سه شنبه در بمباران رژیم صهیونیستی به شهرک و اردوگاه جبالیا ۱۶ فلسطینی شهید و بیش از ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

منابعی به المیادین تاکید کردند که نیروهای اشغالگر بیش از ۱۵ غیرنظامی را در خانه خانواده عنان در شمال نوار غزه در مقابل چشمان کودکان و زنان تیرباران کردند. خانواده عنان که در مقابل برج الجلاء در شهر غزه زندگی می‌کنند، به دلیل تعداد زیاد شهدا و مجروحان از همه سازمان‌های بین‌المللی درخواست کردند که به آنجا بروند و جزئیات را مشاهده کنند.

قطع کامل ارتباطات و اینترنت در نوار غزه

خبرنگار الجزیره تاکید کرد که ساعاتی پس از قطع شدن ارتباطات در جنوب نوار غزه، شبکه ارتباطی و خدمات اینترنتی در تمامی مناطق نوار غزه قطع شده‌است.

پیشتر شرکت مخابرات فلسطین «جوال» در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: از توقف کامل کلیه خدمات ارتباطی و اینترنتی با نوار غزه به دلیل تجاوزات مستمر متأسفیم.

شرکت اوریدو نیز گفت: با ادامه تجاوزات به نوار غزه، خطوط اصلی شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی بارها قطع شد که قطع خدمات ما در مرکز و جنوب نوار غزه و ادامه خدمات رسانی به صورت جزئی و محدود در شمال نوار غزه را در پی داشت.

درگیری‌های شدید در جبالیا و خان یونس/ قطع کامل اینترنت در جنوب غزه

ادامه تلفات ارتش اشغالگر

از طرفی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی امروز اعلام کرد که یک افسر دیگر که فرمانده خودروی زرهی «تایگر» از «تیپ گفعاتی» است در نبردهای جنوب نوار غزه کشته شده‌است. بدین ترتیب، تلفات سربازان و افسران کشته شده از آغاز تهاجم زمینی به ۱۳۹ نفر افزایش یافت در حالی که مجموع کشته‌ها از آغاز جنگ به ۴۶۶ نفر رسید.

تلفات ارتش اشغالگر از جمله تیپ پیاده نظام گفعاتی و تیپ مهندسی در جریان عملیات مقاومت فلسطین در نوار غزه رو به افزایش است.

ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر از کشته شدن یکی از افسران گردان ۳۶۳ تیپ هرئیل در جنوب نوار غزه خبر داده بود.

ادامه بمباران غزه/ تیرباران بیش از ۱۵ فلسطینی در مقابل چشمان زنان و کودکان

ارتش رژیم صهیونیستی با اعلام خبر کشته شدن دو افسر در جنوب نوار غزه اعتراف کرد که در نبردهای ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه ۲۹ نظامی زخمی شده‌اند.

این در حالی است که روز سه شنبه ارتش اشغالگر پس از اعلام کشته شدن هفت سرباز خود در نبردهای نوار غزه به کشته شدن یک افسر و یک سرباز یگان یاهلوم اعتراف کرد.

در این راستا، گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس فلسطین روز سه‌شنبه از کشته شدن هشت نظامی صهیونیست در جریان درگیری‌ها در منطقه تل‌الزعتر در شمال نوار غزه خبر داد.

القسام در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان القسام توانستند با موشک TBG نیروهای ویژه صهیونیستی را در منطقه تل الزعتر در شمال نوار غزه هدف قرار دهند. آنها کشته شدن هشت نظامی صهیونیست را تایید کردند.

این در حالی است که در بیانیه‌ دیگر القسام به کشته یا زخمی شدن ۱۹ سرباز صهیونیست و هدف قرار دادن ۹ خودروی نظامی صهیونیست اشاره شد.

گردان‌های القسام اوایل روز سه شنبه نیز اعلام کرد که یک تانک مرکاوای صهیونیست‌ها را با گلوله یاسین ۱۰۵ در خان یونس هدف قرار داد.

سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطری که کودکان غزه را تهدید می‌کند، هشدار داد

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت سه شنبه گفت، به دلیل ادامه جنگ در نوار غزه، بخش بهداشت همچنان رو به وخامت است، این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در مورد گسترش یک بیماری همه گیر بدون مشخص کردن نوع آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، هریس گفت: شواهد و نشانه‌هایی مبنی بر گسترش یک بیماری همه‌گیر وجود دارد که ساکنان غزه به ویژه کودکان را تهدید می‌کند، زیرا تعداد کودکان آواره به یک میلیون کودک رسیده‌است.

سخنگوی این سازمان توضیح داد که ۹۰ درصد از جمعیت غزه غذا ندارند و نمی‌دانند از کجا آن را تهیه کنند. این یعنی آنها با آنچه او به عنوان «گرسنگی واقعی» توصیف می‌کند، مواجه هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، به دلیل ممانعت از رسیدن هلال احمر فلسطین به مجروحان در شمال نوار غزه، امکان مداوای مجروحان وجود ندارد، در حالی که انتقال کمک‌های پزشکی به بیمارستان‌ها با مشکلات زیادی مواجه است حال آنکه هشت بیمارستان در شمال غزه از کار افتاده‌اند.

یونیسف: کودکان در غزه ۹۰ درصد نیاز طبیعی خود به آب را تامین نمی‌کنند

یونیسف اعلام کرد: نگرانی‌ها در مورد بیماری‌های ناشی از آب در غزه به دلیل کمبود آب آشامیدنی سالم بیشتر شده‌است.

دیدار وزرای خارجه اردن و انگلیس 

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن امروز چهارشنبه با دیوید کامرون همتای بریتانیایی خود که به اردن سفر کرده‌است، دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد تحولات وضعیت غزه و تلاش‌های انجام شده برای توقف جنگ و تضمین حفاظت از غیرنظامیان گفت‌وگو کردند.

دو طرف همچنین بر ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و راه‌های تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha