• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402092920597
  • خبرنگار : 50455

استاد دانشگاه قم:

برای فرار از اقتصاد لیبرال قم باید بیدار شود

برای فرار از اقتصاد لیبرال قم باید بیدار شود

ایسنا/قم استاد دانشگاه قم اظهار کرد: قم خاستگاه تمام تفکرات دینی و مرکز نشر اقتصاد اسلامی و تفکرات اسلامی در تمام دنیاست و باید همچنان آن را ادامه دهد. اقتصاد مقاومتی خروجی همین یک نگاه است که باور داشته باشیم باید از اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرال خارج شده و به اقتصاد مقاومتی و اسلامی روی آوریم.

​​​به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر محمد شربتی در نشست "جایگاه تمدنی قم، از اقتصاد تا معماری" که روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور شهر قم است که در تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی داشته است و آن هم از برکت وجود حوزه‌های علمیه است، در گذشته کسانی که در قم زندگی می‌کردند حالا چه مردم بومی و چه مهاجران برای طلب علم و فراگیری یک تمدن اسلامی و معارف اسلامی آن را برگزیده‌ بودند؛ مهاجرین به شهر قم برای دینداری و کسب علم به این شهر مهاجرت کردند، قم جایگاهی دارد که از سراسر دنیا برای تحصیل علم از ابتدا به قم می‌آمدند، در حال حاضر نیز در توسعه فرهنگ اسلامی از دیرباز تا امروز واقعاً نقش مهم و اثرگذاری داشته است.

 وی افزود: کتابخانه‌هایی که در قم وجود دارد منبع غنی و اصیل فرهنگ هستند و این روحیه در کنار هم بودن، در کنار علم و تمدن نوین و شعار اسلامی بودن در قم بنیه یک نظام نوین اسلامی را شکل داد. در هیچ جای دنیا به میزان قم مراکز پژوهشی وجود ندارد؛ از بیش‌ از ۱۴۰ کشور دنیا متقاضی پیشرفت و علم‌آموزی در قم هستند که این یعنی تربیت سفیر بر اساس فرهنگ علوم دینی و اسلامی که می‌تواند انتقال دهنده فرهنگ و تمدن کهن این شهر و کشور باشد و بسیار حائز اهمیت است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بیش‌از ۳۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در حال حاضر در شهر قم وجود دارد که این ظرفیت از زمان‌های بسیار گذشته وجود داشته و رو به گسترش است؛ چرا که این شهر، شهر علم‌آموزی و فرهنگ و تمدن بسیار قوی است، قم هم در گذشته و هم اکنون مرکزیت تولید علم اسلامی است.

شربتی با بیان اینکه قم خواستگاه و مرکز نشر اقتصاد علوی و عدالت خواه و ضد ظلم است، اظهار کرد: قم قریب به ۴۴۴ امامزاده واجب‌التعظیم دارد که قطب فرهنگی و دینی این شهر به ‌شمار می‌آیند؛ در گذشته بازاریان قم پیش از ورود به بازار ابتدا علم مکاسب را می‌آموختند که این بسیار مهم بوده در حالی که چنین چیزی در بازارها به چشم نمی‌خورد، اهمیت علمی قم در اقتصاد کشور جایگاه خودش را پیدا نکرده که امیدواریم این اتفاق به زودی بیافتد.

قم کانون مقاومت

پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد اضافه کرد: قم از دیرباز مبنای تحولات عظیمی در اسلام و فرهنگ بوده که همه آن تحولات هم تأثیرات بسزایی در فرهنگ نوین شهرهای مختلف و کشورهای مختلف داشتند؛ در واقع قم کانون مقاومت بود. در دفاع از انقلاب و ایجاد انقلاب یک شهر بسیار تأثیرگذار و اصلی بود.

وی افزود: انقلاب از قم شروع شد پس باید آن را شهری مهم دانست و تلاش کرد تا انقلاب در همین قم رشد کند و از اینجا به سایر کشورها صادر شود؛ تاثیری که قم در طی این قرن‌ها بر فرهنگ و تمدن داشته، حتی اینترنت و فضای مجازی هم تاکنون نتوانستند چنین تاثیرگذار باشند.

شربتی در خصوص جایگاه تمدنی قم بیان کرد: تمدن نوین اسلامی و تمدن کهن اساس و زیربنایی دارد که ما تلاش می‌کنیم تا در چنین شهری به آن نظام اقتصادی و نظام اسلامی لازم دست یابیم. روش‌هایی که برای رشد اقتصادی در یک شهر و یک منطقه باید وجود داشته باشد تماما در قم موجود است چه از نظر فرهنگی و زیارتی، و چه از نظر گردشگری و چه از نظر تاریخی استان قم از تمام ظرفیت‌های لازم جهت پیشرفت برخوردار است.

وی ادامه داد: قم در دنیا شهر علم است و حال این شهر علم قرار است در اقتصاد و فرهنگ دنیا تاثیر بگذارد و همه ما باید تلاش کنیم تا اتفاقی نوین را با تکیه بر علمای حوزه رقم بزنیم که آن نیز فقط با رجوع به اقتصاد اسلامی است که ما می‌توانیم اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی را در همین شهر پیاده کنیم.

استاد دانشگاه قم ادامه داد: ما باید به عرصه جدیدی از نگاه جهانی به قم وارد شویم. همانطور که مقام معظم رهبری درباره قم فرمودند که قم انقلاب را به وجود آورد و انقلاب از قم شروع شد، باید تلاش کرد تا تاثیراتی که این شهر تاکنون داشته با همان شیوه حفظ شود و با همین قدرت فعلی علمای حاضر در قم در جهان اسلام موثر باشند.

 وی تشریح کرد: امروزه ما از آن اقتصاد سالمی که مردم قبل‌از مراجعه به بازار، ابتدا علم مکاسب می‌آموختند و بعد به امورات اقتصادی خود می‌رسیدند و وارد بازار می‌شدند کاملا جدا شدیم. اگر بتوانیم به حوزه‌ها باز گردیم و از علمای اسلام کمک بگیریم قطعا می‌توانیم اقتصاد اسلامی را پایه‌گذاری کرده و اقتصاد سرمایه گذاری را کنار بگذاریم که در حال حاضر شدیدا بر اقتصاد کشور ما سایه انداخته‌ و متاسفانه سردمداران اقتصادی ما، از اقتصاد غرب الگو می‌گیرند و می‌خواهند آن را به گونه‌ای با اقتصاد اسلامی عجین کنند که این مسئله به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

این اقتصاددان توضیح داد: در جنگ هشت سال دفاع مقدس تمام کشورهای دنیا به کمک عراق آمدند و مقابل ما ایستادند اما نتوانستند تاثیری را که امروز با اقتصاد بر پیکره‌ی کشور وارد کردند، به جا بگذارند. امروزه با تغییر ذائقه ما از اقتصاد اسلامی به اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالی دارند ما را به سمتی می‌برند که اصلاً در ذهن نمی‌گنجد و اگر بخواهیم بحث تمدن اقتصادی را جمع بندی کنیم دو مسیر بیشتر امکان پذیر نیست؛ یکی اینکه اقتصادی را در سطح کشور بر مبنای اسلامی و تمدنی بودن و بر اندیشه‌های اسلامی باز طراحی کنیم و دوم اینکه همین راه جاری اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرال را ادامه دهیم که راه به جایی نخواهیم برد.

 پژوهشگر اندیشکده اقتصادی قصد تشریح کرد: بیش از ۱۵ سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را، شعاری اقتصادی انتخاب می‌کنند اما هنوز همان اقتصاد پر نقص دنبال می‌شود، اقتصادی که آن را از اقتصاد غرب انشعاب می‌گیریم و هنوز هم اندر خم یک کوچه‌ایم و این نشان می‌دهد که مسئولین در اجرای منویات مقام معظم رهبری کوتاهی کرده‌اند.

وی عنوان کرد: با همه این فرهنگ و تمدنی که در نظام جمهوری اسلامی است و تمام ظرفیت‌هایی که در قم وجود دارد و با وجود قدمت فرهنگ و تمدن نوین، ما همچنان در مسیر اشتباه پیش می‌رویم و خروجی این نظام سرمایه‌داری نیز چیزی جزء فقیر شدن فقرا، غنی شدن اغنیا و ضرر دولت نیست.

شربتی گفت: ربا در بانک‌های ما یک امر علنی است و با اینکه مقام معظم رهبری هشدار داده بودند که بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه داری کنند اما این امر اتفاق افتاد به دلیل آن‌که الگوی آن‌ها اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالی است.

 این استاد دانشگاه ادامه داد: برای فرار از اقتصاد لیبرال قم باید بیدار شود؛ ما می‌توانیم در بحث اقتصادی کردن و اسلامی کردن اقتصاد موفق شویم؛ قم خاستگاه تمام تفکرات دینی و مرکز نشر اقتصاد اسلامی و تفکرات اسلامی در تمام دنیاست و باید همچنان آن را ادامه دهد. اقتصاد مقاومتی خروجی همین یک نگاه است که باور داشته باشیم باید از اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرال خارج شده و به اقتصاد مقاومتی و اسلامی روی آوریم.

وی بیان کرد: جایگاه قم در شناخت و اثر گذاری آن در جایگاه علمی کشور کاملا مشخص است و خیلی از جوامع غربی ترس از این دارند که قم نسبت ‌به این موضوعات کما اینکه حساس‌شده، حساس‌تر شود و ما باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد مقاومتی و اسلامی را از قم شروع کنیم و به حداکثری شدن ببریم.

شربتی در پایان گفت: در نهایت اگر قم از ظرفیت‌های خود استفاده کند و در عرصه علوم اقتصادی ورود پیدا کند می‌تواند نظام اقتصاد سرمایه‌داری را شکست دهد و این امکان‌پذیر نیست مگر با همت علم‌آموزان و دانشجویان اقتصاد، دستور علما و حرکت دادن حوزه‌های علمیه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha