• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092920677
  • خبرنگار : 50081

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد:

ثبت ملی روز مشهد در تقویم کشور کاری زمان‌بر است

ثبت ملی روز مشهد در تقویم کشور کاری زمان‌بر است

ایسنا/خراسان رضوی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: ۱۰ دی ماه روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر تصویب شده و سپس در شورای فرهنگی استان مورد تایید قرار گرفته است، اما کار تایید کشوری آن زمان‌بر است و به این سرعت انجام نمی‌شود.

جلیل بامشکی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات بررسی ۱۵۰ نامزد دریافت نشان مشهد الرضا(ع)، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه مصوب شورای اسلامی شهر در خصوص اهداء نشان مشهدالرضا(ع) ۸ کارگروه تشکیل شد که هر کار گروه در حوزه تخصصی خود اقدام به شناسایی افرادی که حائز دریافت این نشان باشند کرده است.

وی اضافه کرد: این نامزدها می‌توانند افراد یا موسسه‌ها، تشکل‌ها و نهادهای مردم نهاد باشند که خدمتی شایسته برای مشهد انجام داده‌اند، طی فرآیندهایی شناسایی شدند و سپس از میان افرادی که شناسایی شدند کارگروه‌ها حداقل ۸ و حداکثر ۱۶ نفر را معرفی می‌کنند که منتهی به معرفی ۱۵۰ نامزد شده است.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد تصریح کرد: این ۱۵۰ نامزد در کمیسیون تطبیق مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر با آن ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که در آیین‌نامه وجود دارد، تطابق داشته باشد مورد پذیرش قرار می‌گیرند. یکی از این ملاک‌ها این بود که فرد باید در قید حیات باشد و برخی از کارگروه‌ها افرادی را معرفی کردند که فوت کرده بودند و آن‌ها در کمیسیون تطبیق حذف می‌شوند.

وی عنوان کرد: پس از بررسی‌های کمیسیون تطبیق، نامزدها مورد داوری قرار می‌گیرند و هیات داوران مجاز هستند یک نفر را که حائز این ویژگی‌ها باشد به عنوان دریافت‌کننده نشان مشهد الرضا(ع) و تا ۷ نفر دیگر نیز به عنوان دیپلم افتخار مشخص کنند. این نتایج به شورای راهبردی تحویل و در صورتی که تایید کند نشان مشهد الرضا(ع) و دیپلم افتخار به این افراد اعطاء می‌شود.

بامشکی خاطرنشان کرد: کارگروه‌ها با موضوعاتی مانند «علمی و فناوری»، «فرهنگی و هنری؛ چهره‌های فرهنگی و هنری یا تشکل‌ها و مکان‌هایی که در این حوزه فعالیت تخصصی می‌کنند»، «اجتماعی»، «ورزشی»، «ایثار، شهادت و مقاومت»، «زائر و زیارت»، «اقتصادی و سرمایه‌گذاری»، «محیط زیست شهری» است که کارگروه‌های اجتماعی، ورزش و علمی و فناوری نامزدهای بیشتری را معرفی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا ۱۰ دی ماه، روز مشهد در تقویم ملی ثبت نشده است، بیان کرد: ۱۰ دی ماه روز ملی مشهد در شورای اسلامی شهر تصویب شده و سپس در شورای فرهنگی استان مورد تایید قرار گرفته است. اما کار تایید کشوری آن زمان‌بر است و به این سرعت انجام نمی‌شود.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: طی پیگیری‌هایی که در زمینه ثبت این روز در تقویم صورت گرفته مطرح کردند که روزی را به عنوان «خراسان» نامگذاری کنیم، در صورتی که این موضوع از نظر ما منافاتی با هم ندارد. مشهد با توجه به جایگاه ملی و بین‌المللی این قابلیت را دارد که روزی اختصاصی را به نام «مشهد» نامگذاری کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در شورای فرهنگ عمومی استان به نام روز مشهد مصوبه داریم و ۱۰ دی ماه روزی است که قیام مردم در این روز اتفاق افتاده را گرامی می‌داریم و برنامه‌هایی را تدارک دیدیم و اگر به صورت ملی هم تصویب شود بهتر است، اگرنه که در سطح شهر برای این روز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

بامشکی بیان کرد: به مناسبت روز مشهد بنا داریم از اول تا ۱۰ دی ماه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی که در سطح شهر وجود دارد با تخفیف برای زائران و مجاوران عرضه کنیم و آن‌ها به نوعی مهمان مشهد هستند و می‌توانند از این تخفیفات استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha