• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402092920911
  • خبرنگار : 50123

کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» رونمایی شد

کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» رونمایی شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

در این مراسم، دکتر جواد محمودی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد و مرجان نعمتی خوی به‌عنوان مؤلفان کتاب و همچنین دکتر مریم نقدی دورباطی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و مریم رضاپوریان و الهه بابایی دانشجویان حقوق دانشگاه شهرکرد به‌عنوان سخنرانان حضور داشتند و مراسم با شرکت جمعی از مسؤولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

جواد محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد و مؤلف اول کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» اظهار کرد: خانواده به‌مثابه سنگ بنای تشکیل اجتماع بشری در همه آیین‌های آسمانی و نظام‌های حقوقی مورد توجه بوده است. در اسناد حقوقی جهانی و قانون اساسی ایران، حمایت از تشکیل خانواده و تمهید بقا و استمرار آن به‌ویژه در فضای اجتماعی، یک آرمان والاست. قوانین و مقررات زیرمجموعه حقوق خصوصی و حقوق کیفری به تفصیل به چنین حمایتی پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: در کتاب حاضر در پرتوی قوانین، مقررات و آرای قضایی، تعهدات دولت در مفهوم حاکمیت و قوه مجریه درباره خانواده، بررسی، دسته‌بندی و بیان شده است. از این رو، کتاب یادشده تعهدات دولت ناظر به عموم کارمندان دولت، کارگران طرف قرارداد با نهادهای دولتی، دانشجویان، زندانیان، مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی و ... را از حیث مقدمات تأهل، دوره‌های بارداری، زایمان، شیردهی و نیز الزامات ناظر به کودکان دربر می گیرد. این نوشتار، ضمن بالا بردن سطح آشنایی ذی‌نفعان یادشده با حقوق قانونی خود، قانون‌گذاران را به اصلاح قواعد حقوقی مربوط و مدیران و دستگاه‌های مرتبط را به افزایش پاسخگویی در برابر ذی‌نفعان ناگزیر می‌کند.

او افزود: امید می‌رود نهاد خانواده با التزام بیشتر دولت و دولتمردان، بیش از پیش، استوار و زنده باقی بماند و از نگرانی‌های مربوط به کاهش رشد جمعیت کشور کاسته شود.

محمودی اظهار کرد: نتایج این کتاب ضمن افزایش سطح آشنایی اشخاص طرف رابطه با دولت اعم از کارمند و کارگر و نیز عموم اشخاص خارج از دولت مانند زندانیان، سربازان وظیفه عمومی و دانشجویان درباره حقوق مرتبط با خانواده خود در قوانین و مقررات و رویه قضایی، قانونگذاران، خط مشی‌گذاران و مراجع قضایی صلاحیت‌دار را بر آن می‌دارد که با آسیب‌شناسی قوانین، مقررات و رویه‌های قضایی، سطح حمایت از خانواده را بالاتر ببرند.

براساس گزارش معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری،‌ در ادامه مراسم دکتر مریم نقدی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه خانواده به‌عنوان یگانه زیربنای استوار جامعه و نخستین نهاد اجتماعی - واحد طبیعی و بنیادینی است که در طول تاریخ همواره در جایگاه حامی و تأمین‌کننده نیازهای اعضای خود عمل کرده است. عوامل متعدد و متنوعی در چند قرن گذشته و به‌ویژه دهه‌های اخیر به تغییرات چشمگیری در تعریف، ساختار و کارکرد خانواده و نقش دولت در این نهاد انجامیده است.

در ادامه دانشجویان رشته حقوق ضمن بیان مواردی، خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان توصیه کردند. در پایان نیز با حضور نویسندگان کتاب و منتقدان و ... از کتاب «تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha