• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402092920949
  • خبرنگار : 50214

داور بخش آیینی سنتی جشنواره بین‌المللی قصه‎گویی یزد مطرح کرد؛

لزوم دانشگاهی شدن هنر ۳۰۰۰ ساله نقالی/قصه ابزاری مناسب برای تربیت کودکان

لزوم دانشگاهی شدن هنر ۳۰۰۰ ساله نقالی/قصه ابزاری مناسب برای تربیت کودکان

ایسنا/یزد داور بخش آیینی سنتی جشنواره بین‌المللی قصه‎گویی در یزد به سابقه سه هزار ساله هنر روایت‌گری و نقالی دبه عنوان یک شیوه قصه گویی در کشورمان اشاره و تاکید کرد: باید به حفظ و گسترش این هنر که امروز تنها در دل پیشکسوتان آن نهفته مانده است، اهتمام کنیم.

«پویان بازرگان» در حاشیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‎گویی که این روزها در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران در حال برگزاریست، در گفت‎وگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری این جشنواره توسط کانون پرورش فکری در واقع زنده نگه داشتن فرهنگ روایت‌گری و قصه‌گویی است.

وی یکی از شیوه‌های کهن قصه‌گویی در جهان و ایران را شیوه روایت‌گری و نقالی خواند و گفت: این شیوه به صورت هنر نقالی و پرده‌خوانی در بخش قصه‌های آیینی و سنتی انجام می‎شود که در این جشنواره نیز شاهد رقابت برخی شرکت‎کنندگان در این حوزه هستیم.

داور بخش آیینی سنتی این دوره از جشنواره بر لزوم حفظ این شیوه روایتگری به ویژه در کشورمان، عنوان کرد: متاسفانه در حالی که کشورمان از سابقه سه هزار ساله هنر روایت‌گری و نقالی برخوردار است، هنوز نتوانستیم یک رشته دانشگاهی در رابطه با هنر نقالی داشته باشیم و این درحالیست که هر روز که می‎گذرد شاهد از دست رفتن پیشکسوتان این حوزه هستیم.

وی افزود: باید تا هنوز بارقه امیدی در این رابطه روشن است، این فرهنگ که تاکنون به صورت شفاهی منتقل شده را مکتوب و به نسلهای بعدی نیز انتقال دهیم.

بازرگان ابراز امیدواری کرد که کانون پرورش فکری به تهیه مستند کاملی در رابطه با نقالی و شاهنامه خوانی در کشورمان اهتمام کند، البته این موضوع به نحوی در قالب این جشنواره آغاز شده ولی باید سرعت بیشتری گرفته و جدای از رقابت در قالب کارگاه‎های اموزشی به علاقمندان یاد داده شود.

وی به نقش کانون پرورش فکری به عنوان پل ارتباطی بین خانواده‌ها و مدرسه در حفظ و تقویت هنر نقالی و روایت‌گری اشاره کرد و گفت: البته باید مربیان کانون پرورش فکری نسبت به آشنایی بیشتر مربیان خود با این هنر برنامه‎هایی را تدارک ببیند.

داور بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی در رابطه با استفاده از قصه به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تعلیم و تربیت کودکان، تصریح کرد: خوشبختانه قصه‎های ایرانی ابزاری مناسب جهت آموزش اخلاق و رفتار و منش در بین کودکان است و این مهم می‎طلبد که نویسندگان حوزه کودک و نوجوان کشورمان با معیار قراردادن مرحوم آذر یزدی بیشتر در این حوزه فعالیت کنند.

وی با بیان این که مهمترین رسانه امروز در اختیار مردم به ویژه کودکان را تلفن همراه خواند و گفت: بسیاری از محتوای موجود در تلفن‌های همراه که تولید فرهنگهای غیرایرانی است، هیچ آموزندگی برای کودکان و نوجوانان ما ندارد و متاسفانه در داخل کشور نسبت به تولید محتوای مناسب و جذاب برای این قشر کوتاهی شده به نحوی که امروز شاهد گستاخی و سرکشی آنها به دلیل خالی شدن از عقاید بومی و فرهنگی خودمان هستیم.

بازرگان گفت: بشر امروز از زندگی زندگی اجتماعی فاصله گرفته و به سمت تنهایی کشیده شده و یار و همدم او  در این تنهایی، تلفنی همراهی است که متاسفانه چیزی جز توهم در آن نیست، در حالی که عرف، دین و جامعه و آداب و سنن و رسوم ما همواره با گردهمایی‌ها و دورهمی‎ها عجین بوده است لذا لازم است در کنار استفاده از تکنولوژی تلفن همراه به عنوان یک رسانه، از ابزار جذاب و پرمحتوای قصه‌ و قصه‎گویی نیز غافل نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha