• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402092921109
  • خبرنگار : 50643

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی:

ناگزیر به سرآمد شدن در فناوری هستیم

ناگزیر به سرآمد شدن در فناوری هستیم

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تقویت ابعاد مختلف علمی در کشور، گفت: ناگزیر به سرآمد شدن در فناوری هستیم.

سعید جعفری راد چهارشنبه، ۲۹ آذرماه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، اظهار کرد: استفاده از منبع سوخت‌های فسیلی از سال ۲۰۳۰ به بعد، کم خواهد شد و یا از بین خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وضعیت کنونی استفاده از سوخت فسیلی در دنیا، افزود: روند کلی دنیا از سال ۲۰۱۷ به این گونه‌ بوده که خودروها با سوخت‌های جایگزین مثل خودروهای هیبریدی و برقی جایگزین خودروهای سوخت فسیلی می‌شوند، بنابراین تا شش سال دیگر نیز اگر کشور ما و کشورهایی که فقط با منابع ارزی نفت اداره می‌شوند، دنبال جایگزین آن نباشند، ممکن است با مشکل مواجه شوند. 

وی با بیان این‌که باید به دنبال جایگزینی نفت در کشور باشیم، گفت: با توجه به این‌که منابع انسانی خوبی در کشورمان وجود دارد، می‌توان این ویژگی را به حوزه‌های مهندسی و فناوری سوق دهیم. برای حل کردن مشکلات کشور، ناگزیر به سرآمد کردن فناوری خود در برخی حوزه‌های اولویت‌دار هستیم.

جعفری راد اظهار کرد: امروزه یکی از مشکلات اصلی ما کمبود آب، فرسایش خاک و گرم شدن زمین که برای تمامی آن‌ها، راه حل وجود دارد. از جمله آن می‌توان به روش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد که مثلا جهت کاهش مصرف آب بخش کشاورزی می‌توان از کشاورزی هوشمند و هیدروپونیک استفاده کرد. در شهرستان‌های مرند و جلفا نیز محصول زعفران به وسیله کاشت هیدروپونیک انجام شده و مصرف آب به کمترین حد خود می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین نیاز ارزی کشور و امنیت پایدار در کشور باید به جوانان و شرکت‌های پژوهشی و دانش بنیان، بال و پر دهیم. افزایش میزان صادرات شرکت‌های فناور و دانش بنیان نیز به دست همین جوانان دانشگاهی محقق شده است.

وی به ۲۴ مرکز رشد فعال استان اشاره کرد و گفت: پارک علم فناوری به عنوان یکی از پنج پارک سطح یک کشور فعالیت می‌کند و از نظر تسهیلات، هدایت و شتاب‌دهی نیز تلاش دارد تا بهترین خدمات را برای پیشرفت جامعه عرضه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha