• پنجشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402092921204
  • خبرنگار : 30057

حمایت و همکاری دو نهاد دولتی از فناوران برای ساخت شتابگرهای ذرات

حمایت و همکاری دو نهاد دولتی از فناوران برای ساخت شتابگرهای ذرات

رویداد فناورانه فرصت‌های هسته‌ای عنوان رویداد مشترک معاونت علمی ریاست‌جمهوری و سازمان انرژی اتمی است تا از طریق حمایت از تیم‌ها و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه ساخت شتابگرهای ذرات و زیرسیستم‌های آن فعال شوند.

به گزارش ایسنا، «رویداد ملی فرصت هسته‌ای» با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با توافق با سازمان انرژی اتمی، ضمن اجرای فرآیند نوآوری باز، سعی دارد با توجه به الزامات صاحب مساله و بازار تقاضا، راه‌حل‌هایی را شناسایی و ارائه کند. این رویداد قرار است با محوریت ساخت شتابگرهای ذرات و زیرسیست‌های آن در سه حوزه فناوری هسته‌ای و صنایع الکتریکی، فناوری هسته‌ای و صنایع مخابراتی و تجهیزات پیشرفته و کاربرد هسته‌ای برگزار شود.

شتابدهنده‌های ذرات یک دستگاه خطی یا دایروی است که برای افزایش سرعت (انرژی) ذرات باردار و هدایت آنها جهت برخورد با یکدیگر با یک هدف از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی استفاده می‌کند. 

محورهای این رویداد به این شرح است:

*ساخت مولد فرکانسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوهرتز با توان خارجی ۱۰۰ کیلووات،

*منبع تغذیه DC با ولتاژ ۳۰۰ کیلوولت و توان ۳۰ کیلووات باریپل ولتاژ نیم درصد

* تیوب شتابدهی شتابدهنده الکترواستاتیک مبتنی بر جوشکاری سرامیک به فلز

* منبع جریان ۶۰۰ آمپر ۱۰ کیلووات با دقت یک هزارم، مولد رادیو فرکانسی پیوسته فرکانس ۷۰ مگا هرتز توان ۲۵ کیلووات

* مغناطیس آرایه‌ای آندولاتور با دوره تناوب ۵ سانتی متر
* میدان پیشینه نیم تسلا در طول یک متر

* ساخت لامپ رادیو فرکانسی باند s  با توان پالشی ۱۵ مگاوات و توان متوسط ۱۵ کیلووات

* مدولاتور راه‌انداز لامپ کلایسترون با توان خروجی پالسی ۲۵ مگاوات و توان متوسط ۲۵ کیلووات و ادوات موجبری باند s شامل سیرکولاتور و بار در توان پالسی ۱۵ مگاوات و توان متوسط ۱۵ کیلووات مربوط.

پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور می‌توانند با شرکت در این رویداد ضمن به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نوآوری‌های خود با متخصصین و سرمایه‌گذاران این حوزه، از فرصت بهم‌رسانی و شبکه‌سازی با بازیگران کلیدی این حوزه بهره‌مند شوند. همچنین با توجه به ملّی بودن رویداد و حضور شرکت‌کنندگان از سراسر کشور در آن، این امکان فراهم می‌شود تا از تنوع فرهنگی، دانش فنی و تجارب مختلف بهره‌برداری شود و هسته‌های فنّاور بتوانند با فعالین حوزه هسته‌ای که در مناطق دیگر فعالیت می‌کنند، همکاری و شبکه‌سازی کنند.

پس از دریافت طرح‌ها و ارزیابی اولیه توسط کمیته علمی دبیرخانه رویداد، طرح‌های اولیه به کمک منتورینگ تخصصی با استفاده از تعامل کارشناسان دبیرخانه با صاحبان طرح‌ها، تکمیل شده و وارد مرحله بعد می‌شوند؛ در این مرحله طرح‌های نهایی توسط داوران ارزیابی شده و با طرح‌های منتخب عقد قرارداد خواهد شد.

تیم‌های برتر می‌توانند از امکانات و حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و مرکز نوآوری رسا استفاده کنند.

مرکز فناوری و نوآوری رسا در چارچوب مأموریت‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی با تمرکز بر تعامل با زیست بوم توسعه فناوری و نوآوری کشور و صنعت هسته‌ای به شتابدهی فرآیند توسعه نوآوری و فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در زیست بوم نوآوری صنعت هسته‌ای می‌پردازد.

طرح‌های برگزیده پس از داوری وارد قرارداد با پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با همکاری مرکز فناوری و نوآوری رسا خواهند شد که علاوه بر تسهیلات اعطا شده از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، حجم این قراردادها در مجموع بالغ بر دو میلیون دلار خواهد بود. شایان ذکر است که مهلت ارسال طرح‌ها و شرکت در رویداد ملّی فرصت فناوری‌های هسته‌ای برای متقاضیان تا ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha