• پنجشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402093021246
  • خبرنگار : 50225

سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز خبر داد

رشد کمتر از ۳ درصدی نوسازی شهری اهواز در ۱۰ سال اخیر

رشد کمتر از ۳ درصدی نوسازی شهری اهواز در ۱۰ سال اخیر
محله عامری اهواز

ایسنا/خوزستان سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: در رنج نرمال باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی شود اما متاسفانه در ۱۰ سال اخیر رشد نوسازی در اهواز کمتر از ۳ درصد بوده است و این مساله، نقش دستگاه‌های مختلف در این زمینه را بیشتر نشان می‌دهد.

سید نوراله موسوی در نخستین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در رفع موانع صنعت ساخت و ساز کشور که در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در اهواز برگزار شد، با اشاره به وضعیت معماری اسلامی ایرانی و حرکت به سمت معماری کلاسیک و آپارتمان سازی اظهار کرد: اهواز ۱۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۳ هزار هکتار از این میزان در حوزه بازآفرینی شهری قرار دارد و نصف جمعیت اهواز در این ۳ هزار هکتار ساکن هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود ۷ درصد مردم خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند که در آمار جدید این رقم بیشتر می ‌شود. مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز یک هزار و ۵۰۰ هکتار است و خوزستان جایگاه اول یا دوم کشور را از این نظر دارد که این شرایط جای تاسف دارد.

سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: در رنج نرمال باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی شود اما متاسفانه در ۱۰ سال اخیر رشد نوسازی در اهواز کمتر از ۳ درصد بوده است و این مساله، نقش دستگاه‌های مختلف  در این زمینه را بیشتر نشان می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت و ساز بسیار ضروری است، گفت: در حال حاضر ساخت یک خانه یک طبقه حدود شش ماه طول می‌کشد. اخذ مجوز پروانه ساخت در شهرداری اهواز بیش از یک ماه و تهیه نقشه‌ها در سازمان نظام مهندسی نیز بیش از یک ماه زمان می‌برد.

وی عنوان کرد: این مسائل نشان می‌دهد که باید بازنگری جدی در رفتار بین سازمانی و بوروکراسی اداری ایجاد شود. شهرداری اهواز در این خصوص اقدامات خوبی مانند تهیه بسته تشویقی شهرسازان در بافت‌های هدف انجام داده است اما این اقدامات کافی نیست و باید در حوزه نظام مهندسی نیز مشوق‌هایی برای مهندسان برای نظارت بر این حوزه‌ها داشته باشیم تا رشد نوسازی سریعتر شود.

سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: اگر رشد نوسازی با این فرمان ادامه یابد. یعنی هر ۱۰ سال ۳ درصد نوسازی شود، نوسازی ۳ هزار بافت‌های فرسوده‌ای که داریم بیش از ۳۰۰ سال طول می‌کشد.

موسوی تصریح کرد: بنابراین با این روند ممکن است در دهه‌های آینده شاهد فاجعه شهرسازی باشیم. این مساله نقش برگزاری این همایش‌ها را پررنگ‌تر می‌کند تا بدانیم چگونه جامعه مهندسان، صنعت و دانشگاه را به نهادهای دولتی متصل کنیم تا یاری‌رسان دستگاه‌های اجرایی باشند.

هدایت‌الله زارع‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز نیز در این کنفرانس گفت: پرداختن به موضوعات فنی در تغییر نگرش و نگاه فعالان حوزه صنعت ساختمان یا دانشجویان رشته‌های مربتط تاثیرگذار است‌. همچنین با آخرین دستاوردها، یافته‌ها و تکنولوژی‌ها آشنا می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم درس گرفتن از گذشته و نگاه به آینده افزود: در جهانی که تکنولوژی در آن با سرعت پیشرفت می‌کند و مواد و متریال جدید و مختلف وارد عرصه‌های صنعت می‌شود، برخورد و نگاه و تصمیمات ما برای آینده بسیار مهم است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با اشاره به اصول ساخت و سازهای قدیم، گفت: در کدام ساخت و ساز و مبانی شهرسازی قدیم مباحث دفع آب‌های سطحی و خشکسالی دیده نشده است؟ چند هزار سال پیش در خشک‌ترین مناطق این کشور با احداث قنات، آب و آبادانی را به آنجا آوردند و کشت و زرع را توسعه دادند.

وی افزود: در مناطقی که مصالح مناسبی وجود نداشت با پخت خشت خام، مصالح مقاوم تولید و استحکام بنا برای شروندان عصر خود ایجاد کردند.

زارع‌زاده بیان کرد: وقتی به مبانی شهرسازی هزاران سال پیش نگاه می‌شود می‌بینیم برای همه مواردی که امروز از آن‌ها به عنوان پدافند غیرعامل و ملاحظات ایمنی ساختمان یاد می‌شود، در زمان قحطی، سیل، خشکسالی و جنگ پیش‌بینی داشتند که در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، تلاش می‌شود به این مبانی و الزامات برسیم.

وی عنوان کرد: در این همایش در کنار همه مباحث علمی باید نقش انجمن سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز را ببینیم و با دغدغه‌ها و مشکلات این افراد در اجرا هم آشنا شویم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: در این بخش اگر در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، اجرای قانون و مسائل فنی اعمال شود و همه اهداف و برنامه‌ها تحت تاثیر آن قرار بگیرند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۰۵:۴۰

هیچ کاری برای خوزستان نه کردید نه مدرسه بیمارستان نه خیابان جاده خوبی