• پنجشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402093021250
  • خبرنگار : 50034

معاون پژوهشی ایسپا اعلام کرد

مسئولان به نظرسنجی به عنوان یک کار ساده نگاه نکنند/ ۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در همدان

مسئولان به نظرسنجی به عنوان یک کار ساده نگاه نکنند/ ۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در همدان

ایسنا/همدان معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با تأکید بر اینکه مسئولان به نظرسنجی به عنوان یک کار ساده نگاه نکنند، گفت: در سیاست‌گذاری در حوزه علوم اجتماعی ارزش‌های عینی و ذهنی باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر آقازاده در نشست تخصصی کاربرد پژوهش‌های اجتماعی در نظام سیاست‌گذاری که به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، شعبه همدان برگزار شد، با بیان اینکه سیاست‌گذاری کار سختی است، اگر بخواهیم دانایی را به توانایی تبدیل کنیم زمان می‌برد، اظهار کرد: سیاست‌گذار باید بداند نتایج نظرسنجی تعابیر اجتماعی هستند و در طول زمان تغییر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی افکارعمومی را شکل می‌دهند، تصریح کرد: همین افکار آنچه در جامعه می‌گذرد را به مدیران جامعه انعکاس می‌دهند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها را به دو نوع فنی و کیفی تقسیم می‌کنند، خاطرنشان کرد: پژوهش کمی با روش‌های آماری تحلیل می‌شود و دنبال سنجش متغیرها هستند و ذیل تحقیقات کمی نظرسنجی ‌و پیمایش انجام می‌گیرد.

آقازاده بیان کرد: پیمایش‌ها معمولا روشی هستند که دیدگاه مردم جامعه را بررسی می‌کنند و در واقع نوعی پژوهش و گردآوری اطلاعات است.

این مقام مسئول با اشاره به فرق نظرسنجی با پیمایش، یادآور شد: نظرسنجی مربوط به موضوعات روز جامعه است و روح جامعه را نشان می‌دهد.

وی گفت: اهمیت و کارکرد نظرسنجی‌ها، ادراک عمومی نسبت به موضوع خاصی را می‌تواند نشان دهد و اینکه منابع به کدام سمت سوق پیدا کند.

آقازاده اظهار کرد: زمانی از مسأله اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم که یک وضعیت نگران کننده ایجاد می‌شود و مردم به دنبال رفع این مسائل هستند.

معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) افزود: رویکردی در جامعه شناسی وجود دارد به طوریکه اعتقاد دارد وقتی با مسائل اجتماعی مواجه هستیم از جمله بیکاری و اعتیاد، یک مشکل شخصی نباید تلقی شود.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی مسائلی نیستند که تنها یک نهاد بتواند آنها را بر طرف کند، تصریح کرد: در نظام سیاست‌گذاری مسائل اجتماعی ابعادی دارند. به‌طوریکه بحث شیوع، میزان وقوع، توزیع و شدت مهم است.

آقازاده با اشاره به اینکه رصد و پایش در علوم اجتماعی کار سختی است، ادامه داد: از دهه ۹۰ رصد اجتماعی مطرح شده و از سال ۹۴ این اتفاق در ایران افتاده، هر چند موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار البرز رتبه اول و تهران رتبه دوم را در زمینه طلاق دارد، اظهار کرد: همدان در بحث طلاق رتبه ۲۹ کشور را داراست، یعنی از هر ۱۰ ازدواج سه طلاق وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه سیاست‌گذاری‌ها براساس اطلاعات کافی و لازم باشد، موفق‌تر خواهد بود، خاطرنشان کرد: همدان ۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دو مقطع دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha