• پنجشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1402093021336
  • منبع : روزنامه کیهان

شکست اسرائیل در جنگ رسانه‌ای

شکست اسرائیل در جنگ رسانه‌ای

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران امور راهبردی در غرب اذعان دارند که اسرائیل با وجود نابودی غزه اما قادر به نابودی مقاومت و حماس نخواهد بود و در تحقق این هدف شکست خواهد خورد و نسل جدیدی از نیروهای مقاومت از دل ویرانه‌ها غزه بلند شده و پرچم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را به دست خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، سید محمد امین‌آبادی در یادداشتی نوشت:

۷۶ روز از جنگ غزه می‌گذرد؛ جنگی که تاکنون به گفته مقامات فلسطینی شمار شهدای آن در نتیجه حملات بی‌وقفه و وحشیانه اسرائیل به بیش از ۲۰ هزار تن رسیده است. بر اساس گزارش‌ها تعداد کودکان فلسطینی که تاکنون در غزه به دست ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به ۸ هزار تن رسیده است. دست‌کم ۶ هزار و ۲۰۰ تن از شهدا نیز زن هستند.۳۰۰ تن از نیروهای پزشکی و کادر درمان نیز در این جنگ به شهادت رسیده‌اند. تعداد زخمی‌ها نیز بر اساس گزارش منابع فلسطینی به بیش از ۵۳ هزار تن رسیده است.

جدای از این جنایت‌ها و کشتارهای وحشیانه یکی از جنبه‌های بسیار مهم جنگ کنونی غزه؛ جنگی است که رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران به راه انداخته است. بر اساس گزارش‌ها و اخبار رسمی تایید شده از سوی محافل بین‌المللی تاکنون دست‌کم ۹۷ تن از اصحاب رسانه اعم از خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

از همان آغاز جنگ، رژیم اسرائیل به شدت در تلاش بود تا جریان رسانه‌ای در غزه را با قطع اینترنت و برق خاموش کند اما این هدف طی دو ماه و نیم گذشته به طور کامل شکست خورد. هدف اصلی اسرائیل نیز از این اقدام کاملاً واضح و مشخص بود؛ جلوگیری از ثبت مستندات جنایات جنگی خود در باریکه غزه. اما اصحاب رسانه نه تنها شاهد این جنایات بودند و آن را مخابره کردند بلکه خود به قربانی تمام عیار حملات وحشیانه اسرائیل نیز تبدیل شدند.

 دلیل عصبانیت شدید اسرائیل از خبرنگاران در این جنگ کاملاً واضح و مشخص است. طی ۷۶ روزی که از جنگ می‌گذرد اصحاب رسانه با جانفشانی خود مانع از شکل‌گیری روایت دروغ اسرائیل در جنگ غزه شدند. رسانه مهم‌ترین بخش از جنگ شناختی در جهان معاصر محسوب می‌شود و تسلط بر آن یا کنترل آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در روایت ‌سازی و تغییر نگرش‌ها و جابه‌جایی ظالم و مظلوم ایفا کند. جنگ غزه عرصه واقعی «جنگ شناختی» بود که صهیونیست‌ها در آن شکست سختی را متحمل شدند.

مهم‌ترین بخش جنگ شناختی‌، پیروزی در جنگ روایت‌ها و همراهی افکار عمومی جامعه هدف با نیات مهاجم است. به همین دلیل طی جنگ کنونی رژیم اسرائیل برخلاف جنگ‌های گذشته که به شدت مراقب بود تا آمار تلفات خود را پنهان کند، برای جلب ترحم جهانی و همراه ساختن روح و روان افکار عمومی جهانی با خود، پیوسته اخبار کشته‌ها و زخمی‌های خود را منتشر می‌کرد و در این میان حتی به انتشار گزارش‌های دروغ نیز مثل سربریدن ده‌ها کودک یا کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان توسط حماس نیز متوسل شد. در این روایت‌سازی، جریان اصلی سیاسی و رسانه‌ای غرب نیز به کمک صهیونیست‌ها آمدند.

رسانه‌های جریان اصلی طی این جنگ با نمادسازی به کمک روایت‌سازی اسرائیل آمده و سعی داشتند از حماس و نیروهای مقاومت، داعش دیگری را در اذهان مردم جهان بسازند. اما علی‌رغم این تبلیغات گسترده‌، در جنگ کنونی غزه تبلیغات نتوانست جای حقیقت را بگیرد و رژیم اسرائیل در جنگ روایت‌ها شکست بسیار سختی را تجربه کرد.

انتشار گسترده جنایت‌های اسرائیل در جنگ کنونی مثل کشتار زنان و کودکان، حمله به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، حمله به مدارس و مساجد و کلیساها، حمله به مجتمع‌های مسکونی از سوی خبرنگاران حاضر در میدان، چنان افکار عمومی در سطح جهان را منقلب کرد که طی این مدت و برای اولین بار روایت مظلومیت ملت فلسطین به روایت غالب جهانی تبدیل شد. این جنگ افکار عمومی در ۵ قاره جهان را علیه رژیم اسرائیل بسیج کرد و طی این مدت میلیون‌ها انسان آزاده از آمریکا گرفته تا اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به خیابان‌ها ریختند و در همبستگی با ملت فلسطین خواستار توقف وحشیگری‌های اسرائیل شدند. گستردگی حمایت جهانی از ملت مظلوم فلسطین به حدی بود که دولت‌های غربی مجبور شدند محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه حامیان فلسطین در غرب وضع کنند. با این وجود این محدودیت‌ها نیز نتوانست همبستگی جهانی با مردم غزه را متوقف کند. 

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران امور راهبردی در غرب اذعان دارند که اسرائیل با وجود نابودی غزه اما قادر به نابودی مقاومت و حماس نخواهد بود و در تحقق این هدف شکست خواهد خورد و نسل جدیدی از نیروهای مقاومت از دل ویرانه‌ها غزه بلند شده و پرچم مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی را به دست خواهد گرفت. اما چنان که گفته شد شکست اسرائیل در خاموشی دوربین رسانه‌ها و بازتاب گسترده جنایت‌های این رژیم در سطح جهان شکستی به مراتب مهم‌تر و سنگین‌تر برای این رژیم رقم زده است.

برای روشن شدن ابعاد این شکست راهبردی کافی است نظرسنجی‌ها در آمریکا در ارتباط با این جنگ بررسی شود؛ کشوری که بیشترین حمایت‌های سیاسی، اطلاعاتی و تسلیحاتی را از رژیم اسرائیل کرده و یک تنه در شورای امنیت جلوی برقراری آتش‌بس و پایان جنگ ایستاده است. نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های انجام گرفته شده توسط نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که اکثریت ۷۰ درصدی مردم آمریکا به طور کلی عملکرد دولت بایدن در مورد جنگ غزه را تایید نمی‌کنند. نظرسنجی بسیار جالب توجه دیگری که توسط دانشگاه «هاروارد» انجام شده نشان می‌دهد که اکثریت جوانان آمریکایی در همبستگی با ملت فلسطین حتی خواهان نابودی رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم را ظالم می‌دانند.

بر اساس گزارش «نیویورک پست» نظرسنجی «هاروارد-هریس» که در هفته جاری انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله از راه‌حل رادیکال برای مناقشه اسرائیل-فلسطین حمایت می‌کنند که منجر به پایان دولت یهود و جایگزینی آن با یک نهاد فلسطینی تحت حاکمیت حماس می‌شود. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد جوانان ۱۸تا۲۴ ساله آمریکا عملیات طوفان‌الاقصی را اقدامی در پاسخ به نارضایتی فلسطینیان خوانده‌اند. 

پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» در گزارشی در همین زمینه نوشته است که کارشناسان آمریکایی که روند تظاهرات حمایت از رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین را بررسی و دنبال می‌کنند، موضوع افزایش حمایت از فلسطینیان در افکار عمومی این کشور را تایید کرده و می‌گویند که میزان حمایت از مردم فلسطین در آمریکا بسیار بیشتر از رژیم صهیونیستی بوده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که توزیع‌کنندگان کالا در آمریکا می‌گویند که فروش چفیه فلسطینی از زمان شروع جنگ در نوار غزه در روز هفتم اکتبر(۱۵مهر) به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارش قابل‌توجهی نوشته است، جوانان آمریکایی برای درک علت مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل به خواندن قرآن روی آورده‌اند.  همبستگی با فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی تنها به افکار عمومی در آمریکا محدود نمانده و برخی گزارش‌ها از همبستگی گسترده با ملت فلسطین در بین نهادهای دولتی و کارگزاران دولت بایدن حکایت دارد. نشریه آمریکایی «نشنال ریویو» در گزارشی از شورشی پنهان و خزنده در داخل دولت 

جو بایدن علیه سیاست‌های واشنگتن در حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی خبر داده است. دولت‌های حامی اسرائیل در اروپا نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند در نتیجه جهاد رسانه‌ای خبرنگاران در پوشش جنایت‌های اسرائیل، نظرسنجی‌ها در آلمان که طی این مدت حمایت تمام‌عیاری از جنایت‌های اسرائیل انجام داده است نشان می‌دهد موضع طرفدارانه دولت «اولاف شولتز» نسبت به اسرائیل مورد حمایت مردم این کشور نیست. در انگلیس نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم مایل هستند که دولت «ریشی سوناک» موضع بیطرفانه‌ای در جنگ اتخاذ کند، تا اینکه به حمایت از اسرائیل بپردازد. 

کشتار نزدیک به ۱۰۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار طی دو ماه گذشته شاید در تاریخ معاصر جهان بی‌سابقه باشد و این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که رسانه چه نقش مهمی را در جنگ‌ها بازی می‌کند. جهاد خبرنگاران حاضر در جنگ غزه و خونی که از آنها بر زمین فلسطین ریخت شکستی را بر اسرائیل تحمیل کرد که نتایج آن برای مدت‌ها دامن این رژیم و حامیان آن را رها نخواهد کرد. نسل‌کشی اسرائیل در غزه و مستندسازی رسانه‌ای آن به همت خبرنگاران، رژیم صهیونیستی و حامیان آن را برای همیشه رسوای تاریخ کرد و این مسئله مهم‌ترین دلیل عصبانیت صهیونیست‌ها از اصحاب رسانه در جنگ کنونی است؛ جنگی که در آن اسرائیل هم میدان و هم رسانه را باخت.

منبع: کیهان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha