• جمعه / ۱ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402100100024
  • خبرنگار : 50646

پاکسازی ۳۰ هکتاری تالاب بین‌المللی انزلی از سنبل آبی

پاکسازی ۳۰ هکتاری تالاب بین‌المللی انزلی از سنبل آبی

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از پاکسازی بیش از ۱۲۰ تن گیاه مهاجم سنبل آبی توسط محیط‌بانان و جوامع محلی در مساحتی بیش از ۳۰ هکتار از تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد.

حمزه عشوری در جمع خبرنگاران با اشاره به پاکسازی بیش از ۱۲۰ تن گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی، اظهار کرد: با توجه به پایش‌های انجام شده و مشاهدات صورت گرفته مبنی بر گسترش بی‌رویه گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب بین‌المللی انزلی، ۳۰ نفر از ذینفعان و ۱۰ نفر از محیط‌بانان پرتلاش یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان، بیش از ۱۲۰ تن از گیاه مهاجم سنبل آبی را از سطح حدود ۳۰ هکتار، در غرب تالاب انزلی واقع در محدوده  آبکنار تا کرکان، شرق تالاب انزلی در محدوده پناهگاه حیات وحش چوکام و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به صورت دستی و مکانیکی پاکسازی و جمع‌آوری کردند.

وی افزود: سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند ۳ هزار دانه تولید کند و هر دانه آن می‌تواند تا ۲۷ سال زنده بماند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود و به عنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

عشوری تصریح کرد: گیلان دارای بیش از ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ تالاب انزلی یکی از طعمه‌های گیاه مهاجمی است که حیات رودخانه‌ها و تالاب‌های استان را نشانه گرفته و نفس آن را به شماره انداخته است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۰

خدا خیرتون بده.واقعا حیف تالاب با اون همه زیبایی.از شنیدنش دل هممون شاد میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۱ ۱۸:۲۳

چه خبر خوبی .باید این تالاب در هر استان .شهرستان باید لایروبی بشه ..ممنون

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۰۱:۰۹

چه کسی به عنوان گیاه زینتی وارد ایران کرده ؟‌ کار کدوم دشمنی بوده اگر گیاه بومی نیست حتما با شناخت قبلی و به قصد آسیب زدن وارد کردند.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۰۷:۲۵

واقعا از ته دلم خوشحال شدم چون این تالاب و مرداب از قدیم مورد توجه همه و توریست‌ها بود ولی متاسفانه فقط می‌خواهند از منفعت تالاب استفاده کنند ولی وقتی به لایروبی و تمیز کردن مرداب حرفی میشه اکثر بومی ها کنار میکشنند شما را بخدا نذارید تالاب کم کم نفسش تمام بشه و حسرت برای همه ما بمونه با تشکر

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۰۷:۳۹

چه عجب یه تکونی به خودتون دادید حتما اسفند دود کنید تا چشم نخورید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۰۸:۴۳

چرت و پرت گفته اینا فقط امار سازی هستش می دونید 120 تن سنبل آبی چقدر حجم داره و بعد اینکه چیکارش کردن مهمه چون این گیاه بسیار سمی هستش و به دردر هیچی هم نمی خوره فقط باید دفن بشه ....خودتون برید از نزدیک عمق فاجعه رو ببینید نه اینگه گفته های یه مدیر رو الکی منتشر کنید

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۱۲:۵۴

به جای جمع آوری گیاه مهاجم لایروبی کنین که یکم آبی هم از تالاب مونده بمونه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۲ ۱۵:۰۵

برای همین همیشه بایدهر گیاهی قبل از ورود به کشور یه مدت قرنطینه بشه تا معلوم بشه برای محیط زیست ایران خوبه یا مضره .