• شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402100200530
  • خبرنگار : 50184

پژوهشکده ساسانی تاق‌بستان به کجا رسید؟

پژوهشکده ساسانی تاق‌بستان به کجا رسید؟

ایسنا/کرمانشاه به گفته مدیر پایگاه ملی تاق بستان، پژوهشکده ساسانی این محوطه باستانی تا اوایل سال آینده راه اندازی خواهد شد.

محمدمهدی فیض آقایی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به پیگیری‌های انجام شده برای راه اندازی پژوهشکده ساسانی در تاق بستان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه کرمانشاه از دیرباز یکی از مراکز اصلی مورد توجه امپراطوری ساسانیان بوده و آثار تاریخی زیادی از این دوره در این منطقه برجای مانده، لذا از سال گذشته برنامه راه اندازی پژوهشکده و یا مرکز مطالعات ساسانی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: از آنجایی که تاق باستان شاهکار حکومت ساسانی و آخرین پرده فاخر هنری بجا مانده از این دوران در استان است، مقرر شد پژوهشکده را در این مجموعه تاریخی راه اندازی کنیم.

مدیر پایگاه ملی تاق بستان اضافه کرد: به این منظور، در گام ابتدایی فضای فیزیکی مورد نیاز را برای راه اندازی پژوهشکده در ورودی محوطه فراهم کردیم و در مرحله بعدی مکاتباتی را با برخی ارگان ها، دانشگاه ها و پژوهشکده ها انجام دادیم تا اسناد و کتب مورد نیاز را جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه جمع آوری اسناد، کتب و سایر مدارک مربوط به این دوره کمی زمانبر خواهد بود، عنوان کرد: پیش بینی می کنیم بتوانیم ابتدای سال ۱۴۰۳ این پژوهشکده را راه اندازی کنیم تا به عنوان مرجعی برای انجام مطالعات دوره ساسانی مطرح شود.

فیض آقایی ادامه داد: در این پژوهشکده در کنار اسناد و کتب تاریخی و پژوهشی در مورد ساسانیان، از تکنولوژی های روز دنیا هم برای معرفی این دوره استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: برای نمونه ما پیش از این یک فتوگرامتری را از تاق بستان شامل نقش اردشیر، تاق کوچک، تاق بزرگ و محوطه هشت هکتاری آن انجام داده ایم که باتوجه به اینکه نمایش آن به پلتفرم خودش نیاز دارد و همه مردم آن را در اختیار ندارند، در این پژوهشکده قابلیت نمایش آن را برای عموم فراهم خواهیم کرد.

به گفته این مسئول، برگزاری تورهای مجازی بازدید از محوطه تاریخی تابستان و سایر محوطه های مهم ساسانی از دیگر برنامه هایی است که در این پژوهشکده خواهیم داشت.

وی گفت: تلاش می شود در راه اندازی این مرکز ابتدا اسناد و پژوهش های کلی مرتبط با دوره ساسانی و سپس مجموعه تاق بستان و در گام بعدی سایر بناها و محوطه های تاریخی در استان را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha