• شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402100200658
  • خبرنگار : 50214

مدیر مرکز اسناد یزد مطرح کرد

اسناد،باارزش‎ترین دارایی‌های ملی است/ لزوم اقناع مردم برای اهدای اسناد در اختیارشان

اسناد،باارزش‎ترین دارایی‌های ملی است/ لزوم اقناع مردم برای اهدای اسناد در اختیارشان

ایسنا/یزد مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان یزد با اشاره به حفظ و نگهداری بیش از هشت میلیون برگ سند از موضوعات مختلف در این مرکز، باارزش‌ترین دارایی‌های ملی را در کتاب‌ها و اسناد دانست و بر لزوم اقناع‌سازی، آگاه‌سازی و اعتمادسازی مردم برای فروش، اهداء یا اسکن اسناد در اختیارشان به این مرکز جهت حفظ و نگهداری آنها به نام خودشان تاکید کرد.

سعید زارع امروز (دوشنبه ۲ آذر) در جریان برگزاری دوره آموزشی توجیهی جهت مدیران دستگاهها و رابطین اسناد شهرستان بهاباد، به دو رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه‌های کتاب و اسناد ملی اشاره و با تاکید بر لزوم تقویت آرشیو ملی، اظهار کرد: هم اکنون بیش از هشت میلیون برگ سند در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و اداری و در موضوع‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی و مفاخر و مشاهیر استان در مرکز اسناد ملی استان یزد، حفظ و نگهداری می‌شود.

وی سهم شهرستان بهاباد از اسناد در اختیار این مرکز را ۵۳۹ برگ سند و نیز ۲۲ عنوان کتاب ذکر کرد و گفت: ۴۵۰ عنوان اسناد ثبت شده در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در زمینه‌های کتاب و نشریه و سند وجود دارد و ده‌ها مورد پایان‌‍نامه نیز در این مرکز ثبت شده است.

زارع ادامه داد: امروز میلیون‌ها برگ از اسناد و مدارک و کتب تاریخی و چاپ سنگی در اختیار خانواده‌های بهابادی است که لازم است با اقناع‌سازی، آگاه‌سازی و اعتمادسازی این موارد در قالب فروش، اهداء  یا اسکن به نام خود این افراد به سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان انتقال یابد.

وی از تلاش برای فرهنگ سازی در زمینه ترغیب مردم به اهدا اسناد به آرشیو ملی یزد خبر داد و افزود: در این راستا از ظرفیت رسانه‌ها استفاده می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: تمامی اسنادی که توسط شهروندان در زمینه‌های مختلف تحویل این مرکز می‌شود، به نام خودشان ثبت و نگهداری می‌شود و سال‌ها به صورت دقیق و مناسب حفظ و در راستای استفاده صحیح و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که تحقیقات وپژوهش‌های تاریخی و اجتماعی بدون اسناد کامل نیست، خاطرنشان کرد: باارزش ترین دارایی‌های ملی در کتاب‌ها و اسناد هستند.

زارع  در پایان نیز اظهار کرد: هدف این سازمان در زمینه برگزاری گردهمایی‌های توجیهی و آموزشی مدیریت اسناد در سطح روسای ادارات و رابطین اسناد در شهرستان‌ها، تبیین شرح وظایف و مأموریت‌های این سازمان در حوزه‌ی کتاب و سند است.

اسناد تاریخی؛ سند هویت و تاریخ و تمدن این مرز و بوم هستند

«علیرضاتیموری» فرماندار بهاباد هم در این برنامه گفت: همه‌ ادارات شهرستان در راستای تحقق قوانین مدیریت اسناد نسبت به ساماندهی بایگانی‌های خود با سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی استان در چارچوب ضوابط همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که اسناد تاریخی به منزله‌ی هویت ماست لذا جمع آوری و نگهدای اسناد ضروریست، افزود: اسناد ملی و میراث مکتوب، پشتوانه بالندگی و گنجینه گرانبهای ملت‌هاست و این گنجینه ارزشمند ترسیم کننده راهی درخشان برای آنها و اننقال دهنده تجربه و دانش غنی گذشته به آیندگان است.

تیموری اضافه کرد: اسناد ملی و میراث مکتوب چشمان همیشه بینای هویت یک ملت هستند و هر جا لازم باشد به یاری می‌آیند و فریاد می‌زنند، برگ برگ این اسناد کهن و رنگ زمان گرفته پُر از تجربه است که باید الگویی برای امروزیان و آیندگان باشد.

وی با بیان این که اسناد تاریخی، سند هویت و تاریخ و تمدن این مرز و بوم هستند، دقت در ثبت و ضبط اسناد را بسیار با اهمیت و ضروری خواند و گفت: شناسایی، جمع آوری و نگهداری اصولی از اسناد تاریخی برنامه‌ای بسیار ضروری و دارای اهمیت است چون بدون وجود اسناد، مدرکی برای اثبات پیشینه غنی تاریخی خود نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اهمیت اسناد مکتوب و شفاهی در انتقال هویت تاریخی و فرهنگی کشور، بر ضرورت دقت در ثبت و ضبط این گونه اسناد تاکید کرد.

فرماندار بهاباد از عموم مردم به ویژه مردم بهاباد نیز خواست تا اسناد و نسخ تاریخی و قدیمی خود را جهت ثبت در مرکز اسناد ملی ایران به نام خودشان به مرکز اسناد ملی ایران یزد ارائه دهند تا آمار ثبتی شهرستان نیز افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha