• شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402100200703
  • خبرنگار : 50046

پروژه ساخت سلول درمانی در خراسان شمالی سال آینده تکمیل می‌شود

پروژه ساخت سلول درمانی در خراسان شمالی سال آینده تکمیل می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از تکمیل پروژه ساخت سلول درمانی در این استان در سال آینده خبر داد.

دکتر بهرام بیباک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تجهیزات این پروژه به‌طور کامل خریده شده است و در حال بستن قرارداد با پیمانکار برای ساخت اتاق تمیز هستیم. پیش‌بینی می‌شود ساخت اتاق تمیز حدود شش‌ماه زمان ببرد و بعد از آن باید نیروهای مورد نیاز جذب شوند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه گاهی دو منظوره است، گفت: انجام فعالیت‌های تحقیقات پزشکی یکی از مهترین اهداف اجرای پروژه‌های سلول درمانی و بعد از آن مسأله درمان است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در خراسان شمالی، اولویت اصلی این پروژه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی است که در آینده، رویکرد درمان نیز دنبال می‌شود.

بیباک اظهار کرد: تاکنون ۱۴ میلیارد تومان هزینه شده و هنوز ۱۴ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه نیاز است.

اتاق تمیز به محیطی گفته می‌شود که برای تولید یا تحقیقات علمی و صنعتی در آن فعالیت‌هایی انجام می‌شود و در این محیط، مقدار آلاینده‌های زیست‌ محیطی، بسیار پایین‌تر از حد معمول فضای یک محیط بسته است. آلاینده‌های معمول عبارتند از گرد و غبار، میکروب‌های معلق در فضا و بخار مایعات محیطی.

اتاق تمیز محیطی با آلایش کنترل‌شده ذرات معلق در فضاست که در هر مترمکعب آن تعداد معینی از ذره وجود دارد، مثلاً در ساختار تعریف‌شده در سازمان بین‌المللی استانداردسازی برای اتاق‌های تمیز به تعداد کمتر از ۳۵ میلیون ذره در هر مترمکعب اشاره شده‌ است.

در ایران از اتاق تمیز (clean room) در صنایع خودرویی، غذایی، فضایی، داروسازی، صنایع اپتیک، علوم زیستی و تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، انرژی، صنایع الکترونیک و … استفاده می‌شود. به دلیل حساسیت بالای این خطوط تولید، میزان ذرات گرد و غبار، ذرات معلق، میکروب‌های هوازی و گازهای شیمیایی در محیط کاهش داده می‌شود و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha