• شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402100200708
  • خبرنگار : 71616

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو عنوان کرد

۴.۸ همت از موجودی صندوق توسعه صنعت کجاست؟ / آسیب تاخیر در تصویب یک آیین‌نامه

۴.۸ همت از موجودی صندوق توسعه صنعت کجاست؟ / آسیب تاخیر در تصویب یک آیین‌نامه

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو ضمن تشریح آخرین وضعیت اسقاط خودروها و آسیب تاخیر هشت ماهه در تصویب و ابلاغ آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، به واریز ١.۵ درصد قیمت خودروها به صندوق توسعه صنعت در صورت نبود گواهی اسقاط به تعداد کافی، اعلام کرد که تاکنون بایستی ٨.٨ هزار میلیارد تومان در صندوق باشد که طبق اطلاعات واصله اکنون این عدد در حدود ۴٠٠٠ میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، محمود مشهدی شریف امروز (شنبه) در نشست خبری خود، ضمن اشاره به اهمیت موضوع اسقاط خودروهای فرسوده از چند منظور، اظهار کرد: در وهله‌ اول اسقاط خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هواست که این روزها نیز بسیار مورد بحث بوده است. طبق آمار تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی کشور، بیش از ٢۶ هزار نفر در سال اعلام شده که از این تعداد بالغ بر ۶۴٠٠ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. میزان خسارت ناشی از این آلودگی در کمترین حالت ممکن ٨.٢ میلیارد دلار تا ١١.٣ میلیارد دلار در سال برآورد شده است که بر اساس نرخ فعلی ارز  حدود ۵۶٨ همت ( ۵۶٨ هزار میلیارد تومان) میزان زیان آلودگی ناشی از آلودگی هوا در سال است که رقم بسیار بزرگ و قابل توجهی است.

نیمی از آلودگی هوای مربوط به خودروهای نو  فاقد استاندارد است 

رئیس انجمن صنفی مرکز اسقاط و بازیافت خودرو خاطر نشان کرد: در سال گذشته تنها ٣ روز هوای پاک در کشور داشته‌ و فاجعه زمانی است که بدانیم طی ١٠ سال اخیر تنها ١۵٠ روز هوای پاک در کشور داشته‌ایم. این درحالیست که نیمی از آلودگی هوا مربوط به  منابع متحرک است که قطعاً بخش زیادی از آن مربوط به خودروهای فرسوده و نیمی هم البته خودروهای نویی است که نمی‌توانند استاندارهای لازم را پاس کنند.

وی افزود: از دیگر دلایل اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش مصرف سوخت است؛ هر خودرو فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه می‌شود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان در سال می‌رسد. در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما  هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است.

مشهدی شریف در ادامه کاهش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از آن، بهبود وضعیت مبلمان شهری و ایجاد فرصت شغلی ناشی از فعالیت مراکز اسقاط را از دیگر دلالیل اهمیت اسقاط خودروهای  فرسوده‌ کشور خوانده و گفت: حدود ۱۳ هزار نفر در اثر تصادفات مربوط به فرسودگی خودروها، جان خود را از دست می‌دهند. در رابطه با موضوع اشتغال‌زایی نیز ما در حدود ۲۳۰ مرکز اسقاط داریم که هر مرکز زمانیکه با ظرفیت کامل فعالیت کند، ۳۰ الی ۳۵ نیروی کار دارد، بنابراین در حدود ۷۰۰۰ شغل مستقیم و پنج برابر آن شغل غیرمستقیم (با اسقاط خودروها، تمام ضایعات آن‌ها همچون شیشه، مس، آلومینیوم، چدن و... آن در مسیر بازیافت قرار می‌گیرد و می‌تواند ایجاد شغل کند) ایجاد می‌کند؛ بنابراین حدود ۳۵ هزار شغل غیرمستقیم نیز فراهم خواهد شد.

وی در رابطه با بهبود وضعیت مبلمان شهری با اسقاط خودروها، نیز گفت: طبیعتا زمانی که خودروهای فرسوده از سطح شهر جمع می‌شوند، علاوه براینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی کاهش پیدا می‌کند، ظاهر شهر نیز زیباتر می‌شود و مبلمان شهری را زیباتر می‌کند. شهرها و مکان‌هایی که خودروهای فرسوده تردد می‌کند یک ظاهری دارد و مکان‌هایی که خودروهای فرسوده نباشد و آلودگی کمتری داشته و آلودگی صوتی ندارد، قطعا یک چهره دیگر خواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی مرکز اسقاط و بازیافت خودرو، دیگر علت اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده را تامین ضایعات کارخانه‌های فولاد کشور معرفی و تاکید کرد: ما اگر به عدد ۶۰۰ هزار دستگاه اسقاط خودروی فرسوده در سال برسیم، می‌توانیم ۱۴ درصد ضایعات مورد نیاز کارخانه‌های ذوب را تامین کنیم. طبق آمار، در هر به اصطلاح پاتیل ذوب که آهن را ذوب می‌کند، می‌توان حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد، ضایعات فلزی باشد که این ضایعات را می‌توانیم با اسقاط خودروهای فرسوده تامین کنیم. اگر به عدد ۶۰۰ هزار دستگاه برای اسقاط برسیم، می‌توانیم درصد ضایعات فلزی را از خودروهای فرسوده به دست آوریم.

این مقام صنفی تصریح کرد: متاسفانه باید گفت که در سال ۱۳۹۸، کمتر از ۷۰۰۰ دستگاه خودرو اسقاط شد که عدد ۱۴ درصد، تقریبا به صفر رسید و بدین ترتیب کارخانه‌های ذوب، مجبور به واردات ضایعات آهن که منبع آن در کشور به وفور موجود است از کشورهای دیگر شد تا خوراک پاتیل‌های ذوب را فراهم کنند.

زنجیره تولید خودرو با اسقاط تکمیل می‌شود

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، خاطرنشان کرد: علاوه بر همه این‌ها، اسقاط خودروها، تکمیل‌کننده زنجیره تولید خودرو است. زمانیکه یک خودرو فروخته می‌شود، اگر بخواهد چرخه فروش و تولید همیشه بر مدار باشد، بایستی یک خودرو خارج و یک خودرو وارد چرخه شود؛ در غیر این صورت شهرها و در نهایت کشور تبدیل به یک پارکینگ نیمه متحرک و کم‌تحرک خواهد شد؛ همان اتفاقی که به‌ویژه در شش ماهه دوم سال با آن روبرو هستیم و با ترافیک‌های وحشتناک مواجه هستیم؛ بنابراین زنجیره تولید خودرو با که اسقاط خودر تکمیل می‌شود که اگر این اتفاق نیفتد، خودرو تولید می‌شود و خارج هم نمی‌شود.

انجمن مراکز اسقاط آماده عقد هرگونه تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف است

مشهدی شریف در ادامه ضمن تاکید بر اینکه انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروها، آماده عقد تفاهم‌نامه با همه‌ ارگان‌های دخیل در موضوع اسقاط خودرو است، اظهار کرد: اولین تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده با ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده بوده است. از ۱۰ بهمن ماه سال گذشته، مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت (زیر مجموعه معاونت راهداری وزارت راه) به سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو/ زیرمجموعه وزارت صمت) منتقل شد؛ در سازمان هم ستادی تحت عنوان ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده تشکیل شد که در حال حاضر متولی اسقاط خودروهاست.  

وی خاطر نشان کرد: بنابراین حدود ۱۱ ماه است که ما زیرمجموعه سازمان ایدرو و ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده شده‌ایم.   سامانه ستاد قبلی (ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت) دارای اشکالات فراوانی بود و از زمان تولی‌گری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، حدود سه ماهی طول کشید تا سامانه جدید راه‌اندازی شد. در اردیبهشت ماه امسال بود که بخش‌هایی از سامانه جدید راه‌اندازی شد.

مشهدی شریف گفت: در وهله‌ اول با خودروهای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در طرح‌های فروش مردم ثبت‌ کرده بودند، سپس به نوبت بخش‌های مختلف اسقاط خودروها را فعال می‌کنند و آخری هم اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده است که چند هفته پیش راه‌اندازی شد و هنوز هم بخش‌هایی از آن روز به روز کامل‌تر می‌شود. علیرغم اینکه تعداد واحدهای ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، کم است و بسیار نوپا هستند اما دو عنصر در آن‌ها به خوبی دیده می‌شود؛ علاوه بر اینکه کار را بسیار خوب بلد هستند، علاقه‌مند به کار هم هستند.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو یادآور شد: بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مذکور امضا کردیم و وظایف غیرحاکمتی را ستاد برون‌سپاری کرده و به انجمن صنفی مراکز اسقاط سپرد و بسیاری از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم را برعهده گرفتیم. همانطور که اشاره شد، انجمن ما آمادگی دارد با سازمان محیط‌زیست، راهور فراجا و هر نهاد ذی‌ربط دیگر تفاهم‌نامه امضا کنیم تا هر کاری که از دستمان برای دستیابی به هوای پاک که حق عامه است، انجام دهیم.

آیا خودروسازان نقشی در تاخیر ۸ ماهه دولت در تصویب آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دارند؟

این مقام صنفی در ادامه این نشست به موضوع تصویب آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پرداخت و تصریح کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو حدودا ۴.۵ سال پیش مورد بحث مجلس قبلی قرار گرفت و در گیرو دار رفت‌وآمد به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت پس از سه سال، در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید. قانون سه سال طول کشید تا تصویب شد.  

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ادامه داد: پس از آن، سه ماه به دولت مهلت داده شد تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کند؛ اما چه اتفاقی افتاد؟ به‌جای آنکه این آیین‌نامه تصویب و ابلاغ شود، ماده ۱۰ این قانون را اصلاح کردند و نام "قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو" را بر آن نهادند. به عبارت دیگر درست در شهریور ماه که قرار بود آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب شود، ماده ۱۰ را اصلاح کردند.

هدف چه بود؟

مشهدی شریف در رابطه با هدف این اقدام، تصریح کرد: طبق قانون، در ازای تولید و شماره‌گذاری هر  چهار خودرو، بایستی یک خودروی فرسوده اسقاط شود (قانون ۲۵ درصد). گفته شد، اگر گواهی اسقاط نبود، چه کنیم؟ بنابراین به‌جای آنکه بسته‌های تشویقی و تنبهی را آنقدر زیاد کنند که خودروهای فرسوده به اندازه کافی اسقاط و از چرخه تردد خارج شود، جایگزین تعیین کردند تا چنانچه گواهی اسقاط موجود نبود، خودروسازان با پرداخت ۱.۵ درصد مبلغ خودرو به صندوق توسعه صنعت، بتوانند خودروی تولیدی خود را شماره‌گذاری کنند.  

به اعتقاد این مقام مسئول، این قانون، قانون خوبی نبود؛ چراکه در حقیقت دیگر تمایلی برای خودروسازان برای اسقاط خودروی فرسوده به وجود نمی‌آورد.

خودروسازان چرتکه می‌اندازند

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: برای خودرو با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان، گواهی اسقاط و پرداخت ۱.۵ درصد تقریبا یکی می‌شود؛   اما قیمت یک خودرو را درب کارخانه ۴۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، ۱.۵ درصد آن شش میلیون تومان و چهار دستگاه آن ۲۴ میلیون تومان خواهد بود؛ اینجا خودروساز مایل به پرداخت ۲۴ میلیون تومان است یا خرید گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومانی!؟ اینجا طبیعتا مابه‌التفاوت ۱۱ میلیون تومانی (تقسیم بر چهار خودرو)، برای هر خودرو دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، به نفع خودروساز است؛ بنابراین ۱.۵ درصد را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: اما زمانیکه قیمت خودرو از ۶۰۰ میلیون تومان فرا می‌رود، خودروساز بررسی می‌کند که با پرداخت ۱.۵ درصد، متضرر می‌شود؛ برای شماره‌گذاری یک خودروی یک میلیارد تومانی درب کارخانه، پرداخت ۱.۵  درصد ۱۵ میلیون تومان و برای چهار خودرو ۶۰ میلیون تومان در می‌آید؛ بنابراین به صرفه برای خودروساز نیست!؟ پس یک خودروی فرسوده و گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومانی را خریداری می‌کند تا خودروی تولیدی خود را شماره‌گذاری کند. بنابراین همه موارد تحت منفعت خودروسازان قرار می‌گیرد. مرز ۶۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته، بالای آن را گواهی اسقاط ارائه می‌کنند، بالای آن را ۱.۵ درصد می‌پردازند.

مشهدی شریف خاطرنشان کرد: قانون‌گذار می‌گوید در صورتیکه گواهی اسقاط موجود نبود، ۱.۵ درصد قیمت خودرو پرداخت شود؛ این قانون اصلاح ماده ۱۰، پس از سه ماه رفت‌وآمد به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص، در نهایت اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب شد. سپس بعد از ابلاغ به دولت و طی مراحل، در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد؛ سه ماه هم دولت فرصت داشت تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را تدوین، تصویب و ابلاغ کنند؛ بنابراین این کار بایستی در ۱۰ اردیبهشت ماه امسال انجام می‌شد؛ یک هفته‌ دیگر به ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم اما تاکنون آیین‌نامه مذکور تصویب نشده. بر این اساس هشت ماه در انجام این امر، تاخیر وجود دارد!

آیا خودروسازان و مافیای آن‌ در تاخیر تدوین آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نقش دارد؟ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تصریح کرد: با احتساب زمان تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت حدود یکسال و هفت ماه است که در حقیقت تاخیر در تدوین و تصویب آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده داشته است اما قانون اصلاح ماده ۱۰، دست دولت را باز گذاشت تا زمان بخرد. علت این تاخیر چیست؟  چرا دولت از  ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا به امروز، اقدامی انجام نداده است؟ سوال اینجاست که آیا خودروسازان و مافیای آن‌ در تاخیر تدوین آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نقش دارد؟ باتوجه به موارد مطروحه در پرداخت ۱.۵ درصد، آیا شائبه رانت خودروسازان وجود ندارد که هرچه دیرتر این قانون تصویب شود؟  

وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه زودتر این اقدام انجام شود، تصریح کرد: امیدواریم که با تصویب هرچه سریعتر آیین‌نامه مذکور، این شائبه نیز برطرف شود؛ ما قطع به یقین نمی‌گوییم که پای خودروسازان وسط است اما این شائبه در سطح جامعه وجود دارد. هرچه سریعتر به تصویب برسد، تعداد گواهی اسقاط بیشتری خواهیم داشت و در آنصورت زمانیکه گواهی اسقاط موجود است، خودروساز موظف به اسقاط خودرو در ازای تولید هر چهار خودرو است و طبیعتا دیگر پرداخت ۱.۵ درصد به‌نفعش نخواهد بود.

در آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده قرار است چه مواردی تصویب شود؟

این مقام صنفی در ادامه در رابطه با مفاد  آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، گفت: در این آیین‌نامه یک بسته‌ تشویقی (برای تحویل خودروی فرسوده) - تنبیهی (عدم تحویل خودروی فرسوده) در نظر گرفته شده است. از جمله تنبیه‌ها این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت، میزان بیمه خودرو هم افزایش پیدا کند تا جایی که صاحب خودروی فرسوده از اینکه سال به سال عدد بیمه‌ خودرویش بالا رود، ناراحت شود و خودروی فرسوده را زودتر تحویل دهد. تنبیه دیگر این است که وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهیمه سوخت آن را قطع کنند تا مجبور به استفاده از سوخت به قیمت آزاد شود که به صرفه نیست. همچنین عدم بخشودگی عوارض تاخیری آن‌ها است و مشمول بخشودگی عوارض نشوند.

خودروسازان به صندوق توسعه صنعت بدهکارند؟

مشهدی شریف در توضیح موارد تشویقی این بسته، گفت: بهره‌مندی از وام و تسهیلات نیز از جمله موارد تشویقی است. قرار است که ۱.۵ درصد قیمت خودروها به حساب صندوق توسعه صنعت واریز شود. طبق برآوردها بایستی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در هر ماه به صندوق واریز شود. بنابراین از بهمن ماه سال گذشته  تاکنون باید ۸.۸ هزار میلیارد تومان (۸.۸ همت) به این صندوق واریز شده باشد. آیا این عدد در صندوق موجود است؟ شنیده‌ها براین اساس است که حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان در صندوق موجود است؛ الباقی آن کجاست؟ یعنی خودروسازان به صندوق بدهکارند؟ یعنی باز هم بدون پرداخت همان ۱.۵ درصد، خودرو شماره‌گذاری کرده‌اند؟ یعنی بازهم قانون را دور زده‌اند؟

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت تصریح کرد: براین اساس صندوق توسعه صنعت که بایستی ۸.۸ هزار میلیارد تومان (۸.۸ همت) در آن پول باشد، چرا تنها چهار همت در آن موجود است؟ امیدوار هستیم که شنیده‌ها صحیح نباشد و ۸.۸ همت در آن پول باشد تا بتوان از محل درآمدهای صندوق، وام و تسهیلات به صاحبان خودروهای فرسوده، با اولویت خودروهای عمومی و موتورسیکلت (طبق قانون) داده شود.  

جدول معادل‌سازی در آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تصویب خواهد شد

وی ضمن اشاره به اینکه قرار است جدول معادل سازی قرار است در  آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب شود، گفت: این جدول اولین بار در سال ۱۳۹۳ تصویب شد و پس از ۳.۵ سال بعد، تجدید نظر شد و اکنون حدود ۶.۵ سال است که تغییر نکرده است. شاخص جدول معادل‌سازی، خودروی سواری بود؛ در این جدول گفته شد که اگر یک خودروی سواری اسقاط شود، یک گواهی اسقاط تولید و صادر می‌شود. یا اگر یک موتورسیکلت اسقاط شود، یک‌هفتم خودروی سواری گواهی اسقاط صادر می شود (با اسقاط هفت موتورسیکلت، یک گواهی اسقاط تولید می‌شد). تاکسی‌ها نیز دو گواهی اسقاط داشتند. وانت زیر یک تن دو گواهی اسقاط، وانت بالای یک تن سه گواهی اسقاط، مینی‌بوس پنج گواهی اسقاط، اتوبوس ۱۴ گواهی و کامیون کشنده ۱۶ گواهی اسقاط داشت.

این مقام صنفی تاکید کرد: این جدول معادل‌سازی یک مشکل داشت که همه‌ خودروهای هر دسته را به یک دید نگاه می‌کرد و توجهی به سن آن نداشت؛ به طور مثال خودروی سواری ۳۵ ساله یک گواهی، ۲۵ ساله یک گواهی و زیر ۲۰ سال هم یک گواهی اسقاط داشت؛ فلذا در جدول معادل‌سازی جدید که قرار است در آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب شود دیده شده که به سن خودروها نیز توجه شود و براساس سن خودرو تعداد گواهی اسقاط صادر شود.

درز کردن خبر مدخلیت سن در گواهی اسقاط، تعداداسقاط خودروها را کاهش جدی داد

مشهدی شریف گفت: بنابراین هرچه سن خودرو کمتر باشد تعداد گواهی اسقاط بیشتر خواهد بود. در حقیقت سه نوع سن برای اسقاط انواع وسائل نقلیه که اشاره شد، در نظر گرفته خواهد شد. این خبر به بیرون "درز" کرد و صاحبان خودروهای فرسوده مطلع شده‌اند که سن خودرو در تعداد گواهی اسقاط موثر است؛ سن در گواهی اسقاط مدخلیت پیدا کرد. اگر در شش ماهه اول سال قریب به سه برابر سال گذشته، خودروی فرسوده اسقاط کرده بودیم، درز کردن این خبر، سبب توقف کامل اسقاط خودروها شدو تقریبا اسقاط خودرو به کمتر از ۲۰ درصد ماه‌های مشابه قبلی شد و بسیار کاهش یافت.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو خاطرنشان کرد: چنانچه آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تصویب نشود، دیگر همین میزان اسقاطی که داشتیم را هم نخواهیم داشت. قرار بود ستاد نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال اسقاط کند اما با اتفاقی که افتاد، بعید است که تا پایان امسال در سال جاری تعداد خودروهای اسقاط به ۴۰-۵۰ هزار دستگاه خودرو هم برسد؛ فذا دولت بایستی هرچه سریعتر آیین‌نامه مذکور را تصویب کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شنیده می‌شود که در آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، سن مرز فرسودگی حذف خواهد شد. یادآور شویم که در قانون هوای پاک سن فرسودگی تعریف شده بود که بر اساس آن، خودروی سواری به ۲۰ سال که رسید به سن فرسودگی رسیده است که با شکایت یک نفر به دیوان عدالت، سن فرسودگی لغو شد. هیات دولت قبلی، سن مرز  فرسودگی را تعریف کرد که بر اساس آن سواری که تا پیش از شکایت آن فرد، ۲۰ بود، سن مرز فرسودگی ۱۵ سال در نظر گرفته شد. خودرو تا پیش از ۱۵ سالگی، یکبار معاینه فنی در هر سال، بعد از ۱۵ سالگی، هر سال دوبار. پس از دوبار رد شد (عدم صدور) معاینه فنی، خودرو بایستی اسقاط شود.

سن فرسودگی تغییر کند، ۶۰ درصد خودروها دیگر اسقاط نمی‌شوند

مشهدی شریف تصریح کرد: چنانچه بخواهند به سن فرسودگی دست بزنند، قطع به یقین بیش از ۶۰ درصد خودروها، دیگر اسقاط نخواهد شد و به اهداف برنامه توسعه هفتم که رسیدن به اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، قطعا نخواهیم رسید. با توجه به اینکه تصویب و ابلاغ  آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هشت ماه است که به تاخیر افتاده، حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد اسقاط خودروها کاهش یافته است. بخش عمده‌ای (۶۰ درصد) مربوط به همین خودروهایی که سن بیش از ۲۰ سال دارند و صاحبان آن، به امید بالا رفتن تعدد گواهی، از اسقاط خودروی خود امتناع می‌کنند.

آیین‌نامه زودتر تصویب شود، اهداف برنامه توسعه هفتم در سال اول محقق می‌شود

وی افزود: در برنامه توسعه هفتم هدف این است که به ۵۰۰ هزار اسقاط خودرو در سال برسیم؛ این اطمینان را می‌دهیم با تصویب هرچه سریعتر آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، سال آینده که اولین سال برنامه توسعه هفتم است به عدد ۵۰۰ هزار دستگاه بسیار نزدیک خواهیم شد. سال ۱۳۹۳ حدود ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد؛ مطمئنا اگر آیین‌نامه زودتر تصویب شود، در سال ۱۴۰۳، رکورد سال ۱۳۹۳ را خواهیم شکست و نیازی به سال پنجم توسعه نخواهد بود و در همان سال اول، به اهداف برنامه خواهیم رسید.

  انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha