• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100301421
  • خبرنگار : 30147

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد

حفظ درآمد روستائیان با کشت گیاهان کم‌آب‌طلب

حفظ درآمد روستائیان با کشت گیاهان کم‌آب‌طلب

ایسنا/خراسان رضوی قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر می‌خواهیم درآمدهای روستائیان حفظ شود باید گیاهان کم آب طلب به خصوص گیاهان دارویی جایگزین برخی گیاهان زراعی پر آب طلب شود.

محمد صبور در حاشیه سفر به شهرستان بجستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هرچند در یک منطقه گرم و خشک و تقریباً کویری قرار گرفته‌ایم و طی دو دهه اخیر با پدیده خشکسالی مواجه شده‌ایم، اما این شرایط و وضعیت در خراسان رضوی به خصوص جنوب استان به مراتب حادتر است.

وی بیان کرد: با توجه به آثار پدیده تغییر اقلیم می‌طلبد به سمت کشت گیاهانی برویم که بتوانیم تولیدات کشاورزی را حفظ و روستاها را پایدار نگه داریم.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در همین راستا موضوع کشت گیاهان دارویی به عنوان یک رویکرد در سازمان جهاد کشاورزی مطرح شده به طوری که در راستای افزایش تولید گیاهان متناسب با شرایط منطقه برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته و اقداماتی در دست انجام است.

وی همچنین عنوان کرد: خوشبختانه به مرور صنعت لازم در این خصوص در استان درحال شکل گرفتن است تا به تناسب وضعیت بتوانیم گیاهان خوبی را در سطح خراسان رضوی به کشاورزان معرفی کنیم.

صبور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم درآمدهای روستائیان حفظ شود باید گیاهان کم آب طلب به خصوص گیاهان دارویی جایگزین برخی گیاهان زراعی پر آب طلب شود، بیان کرد: آنغوزه یکی از گیاهان برگرفته از شرایط طبیعی و مرتعی استان و از جمله جنوب شهرستان بجستان است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان طی سال‌های گذشته در عرصه‌های مرتعی بهره‌برداری‌هایی از این گیاه داشته‌اند، گفت: متأسفانه استفاده بی‌رویه و غیرمجاز موجب شده این گونه گیاهی را در طبیعت از دست بدهیم.

حفظ درآمد روستائیان با کشت گیاهان کم آب طلب

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه چون گیاه انغوزه ارزش اقتصادی پیدا کرده به سمت زراعی کردن آن رفتیم، گفت: در همین خصوص توصیه می‌شود کشاورزانی که از مقدار آب کمتری برخوردارند و نمی‌توانند محصولات پر آب طلب را کشت کنند به سمت کشت گیاهان دارویی مانند انغوزه بروند.

وی بیان کرد: این گیاه را می‌توانند با ۲۰۰۰ مترمکعب در شرایط آبی کشت کنند، هر زمان که بارندگی مناسبی داشته باشیم نیاز آبیاری بسیار کمتر می‌شود و شرایطی که خشکسالی باشد قطعاً باید آبیاری را انجام دهیم، با حداقل آبیاری، درآمد بسیار خوبی نصیب کشاورزان می‌شود.

برداشت مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین آنغوزه جهان از مراتع استان خراسان رضوی

صبور ادامه داد: تولید گیاهان دارویی در بجستان به خصوص کشت و برداشت آنغوزه در سال‌های اخیر با توجه به تغییر اقلیم و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و با هدف تحقق اصلاح الگوی کشت و توسعه تولید محصولات کم آب بر افزایش یافته که امیدواریم با رفع چالش‌های صنایع تبدیلی به منظور فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصولات به سوی ارز آوری حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین آنغوزه جهان از مراتع این استان برداشت می‌شود، افزود: خراسان رضوی برخوردار از ثروت طبیعی از جمله آنغوزه است که مرغوب‌ترین و پرطرفدارترین نوع آنغوزه در جهان است که همین موضوع منجر به ارزش اقتصادی این گیاه شده‌ است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: رویشگاه خاص آنغوزه در کشور که از نوع باکیفیت‌ترین این گیاه و مطابق استانداردهای جهانی است در خراسان رضوی و جنوبی وجود دارد که در شهرستان‌ بجستان هم رشد می‌کند.

کمبود افراد متخصص در حوزه کاشت و برداشت

وی ادامه داد: در میان گیاهان دارویی، این گیاه جزء گیاهان پایه و اصلی است و با توجه به کاربردهای دارویی و صنعتی که دارد می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کند.

صبور کمبود افراد متخصص در حوزه کاشت و برداشت را از جمله مهمترین چالش‌های مربوط به این گیاه دانست و بیان کرد: افراد متخصص در زمینه کاشت و برداشت بسیار کم هستند و ورود افراد مبتدی به این حوزه باعث آسیب‌های جدی به گیاه شده و با از بین رفتن گیاه، سطح زیر کشت آن نیز به شدت کاهش می‌یابد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین در رابطه با فرآوری این گیاه گفت: متأسفانه در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای فراوری صنعتی این گیاه هنوز به طور کامل فراهم نیست.

آنغوزه؛ عامل ایجاد تحول و رونق کشاورزی منطقه بجستان

وی با بیان اینکه آنغوزه جزء گیاهان کم توقع و با ارزش است که کم آب طلب بوده و دوره رشد کوتاهی دارد، عنوان کرد: علاوه بر خاصیت دارویی به دلیل اینکه از مرحله کاشت تا برداشت نیاز به تأمین اعتبار و کار توسط نهاده‌های کشاورزی ندارد بسیار به صرفه و اقتصاد زا است.

حفظ درآمد روستائیان با کشت گیاهان کم آب طلب

 صبور تأکید کرد: به نظر می‌رسد کاشت آنغوزه می‌تواند به ایجاد تحول و رونق کشاورزی منطقه بجستان بینجامد. آنغوزه از مهمترین گیاهان دارویی صادراتی ایران است و امید است ترویج زراعی‌سازی این گیاه ارزشمند علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم منطقه، موجب کاهش وابستگی بهره‌برداران به منابع طبیعی و حفظ و احیای پوشش آنغوزه در عرصه‌های طبیعی شود.

استان خراسان رضوی با در اختیار داشتن ۳۷ درصد سطح زیر کشت گونه‌های مختلف گیاهان دارویی کشور دارنده رتبه نخست در میان استان‌هاست. این استان دارنده ۲۳ هزار و ۳۷۴ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است که متأسفانه امسال دچار خشکسالی شده است.

در سال زراعی گذشته بیش از ۴۶ هزار و ۶۱۹ تن انواع گیاهان دارویی به صورت خشک در استان تولید شد، آمار سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان به استثنای ۹۱ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است که خراسان رضوی در کاشت این محصول نیز دارنده رتبه نخست کشور در تولید و سطح زیر کشت است.

این استان ۳۵ گونه زراعی و ۲۰ گونه گیاهان دارویی مرتعی را پرورش و تولید می‌کند که زیره سبز با سطح بیش از ۱۷ هزار هکتار دارنده بیشترین درصد زیر کشت و به تبع آن تولید گیاهان دارویی استان است. همچنین گیاهان دارویی علاوه بر تأمین نیاز داخل در زمینه صادرات نیز می‌توانند ارزآوری بالایی را از آن خود کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha