• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100301423
  • خبرنگار : 50558

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

احتمال برقراری وقفه موقت بسیار بیشتر از آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه است

احتمال برقراری وقفه موقت بسیار بیشتر از آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه است

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: ممکن است نتانیاهو و دولتش با آتش‌بس سقوط کند و به محاکمه و بازخواست شخص نتانیاهو منجر شود. لذا در حال حاضر امکان تحقق وقفه موقت بسیار بیشتر از برقراری آتش‌بس است‌.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه، اظهار کرد: اسرائیل همواره در برابر هر گونه راهکاری برای بهبود شرایط فلسطین مانع‌تراشی می‌کند. در خصوص این قطعنامه نیز اولین مانع‌تراشی اسرائیل این بود که کمک‌های ارسالی باید توسط نیروهای رژیم صهیونیستی کنترل شوند که این مورد قبول بانیان قطعنامه و نیروهای مقاومت قرار نگرفت. در نهایت اسرائیل مجبور شد بپذیرد نیروهایی از سازمان ملل که توسط دبیرکل تعیین شده، ناظر بر ارسال کمک‌ها باشند. 

وی اضافه کرد: متاسفانه این یک موضوع حداقلی بود که پیشنهاددهندگان قطعنامه درخواست کردند و با توجه به‌ حمایت‌های ایالات متحده از رژیم صهیونیستی، قدرت چانه‌زنی و درخواست‌های ضعیف و حداقلی داشتند. تخریب‌گری بالا و ممانعتی که رژیم صهیونیستی بر سر راه ارسال کمک‌ها به عمل می‌آورد موجب شده که کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی در تمام مناطق غزه نرسد. 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: چنین مشکلاتی وجود دارد اما فشار مقاومت و مردم غزه حتما موانع را از میان خواهد برداشت و کمک‌ها از طریق سریع‌ترین و نزدیک ترین مرز یعنی رفح به دست مردم خواهد رسید. اکنون تمام مانع‌تراشی های اسرائیل یک به یک از دید جهانی و اغلب کشورهای عضو سازمان ملل بهانه‌جویی تلقی می‌شود و پذیرفتنی نیست. 

زنگنه در خصوص اولتیماتوم آمریکا به اسرائیل مبنی بر اینکه نهایتا تا پایان سال ۲۰۲۳ به جنگ پایان بدهد، گفت: به هر حال آمریکا مجبور شده به وسیله اعزام وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی‌اش به سرزمین‌های اشغالی، با اسرائیل اتمام حجت کند و دائم در حال اعمال فشار بر اسرائیل باشد. اما اسرائیل به خرابکاری‌های خود ادامه می‌دهد؛ خرابکاری‌هایی که منجر به افزایش فاصله میان حاکمان رژیم صهیونیستی و سیاستمداران آمریکا چه از حزب جمهوری‌خواه و چه از حزب دموکرات خواهد شد، چراکه دولتمردان آمریکایی تحت فشار افکار عمومی کشور خودشان هستند. 

وی اضافه کرد: فلسطین محل ولادت حضرت عیسی مسیح است و مسیحیان زیادی در این سرزمین ساکن بوده و هستند. مهم‌ترین کلیساهای منطقه در فلسطین قرار دارد و در ایام کریسمس ده‌ها و صدها هزار مسیحی از شهرها و کشورهای مختلف وارد این کشور می‌شوند. بنابراین یک واقعیت ملموسی در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد و آن این است که تنها مسلمانان نیستند که با رفتارهای وحشیانه صهیونیست‌ها مخالف اند، بلکه مسیحیان هم که پیرو پیامبر دوستی و رحمت هستند، از رفتار صهیونیست‌ها انزجار دارند. با این حال ممکن است تا زمان کریسمس با توجه به مسائل مطرح‌شده از سمت کابینه اضطراری اسرائیل، جنگ پایان یابد. 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درخصوص تمایل و آمادگی دو طرف برای ایجاد آتش‌بس موقت، بیان کرد: احتمال زیادی برای وقفه موقت وجود دارد. رژیم صهیونیستی دو پیامد منفی از آتش‌بس دائم احساس می‌کند؛ اولا سربازان و نیروهای نظامی‌اش دچار بی‌انگیزگی می‌شوند و ممکن است دیگر حاضر به حضور در جنگ‌های بعدی نباشند. دوما ممکن است نتانیاهو و دولتش با آتش‌بس سقوط کند و به محاکمه و بازخواست شخص نتانیاهو منجر شود. لذا در حال حاضر امکان تحقق وقفه موقت بسیار بیشتر از برقراری آتش‌بس است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha