• یکشنبه / ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402100301426
  • خبرنگار : 50604

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور تأکید کرد

ضرورت استفاده از آب‌های غیرمتعارف در تولید پنبه

ضرورت استفاده از آب‌های غیرمتعارف در تولید پنبه

ایسنا/گلستان رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، خشکسالی و کاهش بارندگی را از چالش‌های مهم پیش روی تولیدکنندگان پنبه دانست و افزود: استفاده از آب‌های نامتعارف نظیر آب‌های شور ضروری است.

قربان قربانی نصرآباد صبح یکشنبه سوم دی ماه ۱۴۰۲ در سومین همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با اشاره به اینکه در ۷۵ کشور و پنج قاره دنیا پنبه کشت می‌شود، اظهار کرد: در اقصی نقاط جهان ۳۵۰ میلیون هکتار پنبه کشت می‌شود که از سطح این اراضی بالغ بر ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن الیاف تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف الیاف پنبه در کشور ما ۳.۲ و در دنیا ۴.۲ کیلوگرم است، افزود: در بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا به کشاورزان پنبه کار یارانه داده می‌شود تا بتوانند این صنعت را حفظ کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور نوسانات تولید، افزایش دما، خشکسالی و کاهش بارندگی، بروز آفات جدید و کاهش کیفیت خاک را از جمله چالش‌های تولید پنبه در کشور برشمرد و تصریح کرد: برداشت غیر مکانیزاسیون و به تبع آن وجود الیاف غریبه در پنبه‌های برداشت شده از دیگر مسائل صنعت پنبه کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قربانی نصرآباد با تأکید بر اقتصادی شدن تولید پنبه در کشور توضیح داد: یک کارگر در بهترین حالت روزانه ۵۰ کیلوگرم ولی دستگاه مکانیزاسیون ۲۸ هزار کیلوگرم یعنی ۵۶۰ برابر برداشت پنبه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به استفاده از بذرهای اصلاح شده و افزایش عملکرد یک تن در هکتار پنبه در مزارع گلستان تصریح کرد: با این افزایش عملکرد بیش از ۴۰ میلیارد ریال در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور استفاده از آب‌های نامتعارف نظیر آب‌های شور و زه‌ آب‌ها و تصفیه خانه صنعتی و شهری را راهکار مناسب برای تأمین آب مورد نیاز کشت پنبه دانست و افزود: در زمینه استفاده از آب‌های غیر متعارف تحقیقات زیادی در مؤسسه تحقیقات پنبه صورت گرفته و به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ رقم بذر پنبه در کشور تولید و دو رقم جدید آن در مقابله با آفت مقاوم‌سازی شده است، گفت: به دنبال تولید پنبه‌های رنگی و باکیفیت که مورد استفاده کارخانه های نخ ریسی و پارچه بافی بوده هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha