• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402100401914
  • خبرنگار : 71664

دبیر اجتماع اسلامی دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا:

انتخابات از یک حکومت دموکراتیک حکایت می‌کند/دانشجویان خواهان تحول هستند

انتخابات از یک حکومت دموکراتیک حکایت می‌کند/دانشجویان خواهان تحول هستند

دبیر اجتماع اسلامی دانشجویان با بیان اینکه برگزاری انتخابات و فرایند تصمیم‌گیری مردمی در یک نظام سیاسی، صفت دموکراسی را به یک نظام سیاسی می‌بخشد، اظهار کرد: مادامی که انتخابات در یک حکومت برگزار می‌شود آن حکومت دارای یک نظام سیاسی دموکراتیک است؛ این موضوع به طور کامل گویا و شفاف است.

شایان طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رهبری در بیانات اخیر خود با مردم «کرمان» و «خوزستان» به آفات نبود انتخابات اشاره کرده‌اند، گفت: باید پرسش «اگر انتخابات در یک رژیم سیاسی برگزار نشود چه اتفاقی می‌افتد؟» را مطرح ‌کرد. وجه نخست صورت بیانات رهبری در آخرین سخنرانی ایشان ناظر بر آفات نبود انتخابات و مشارکت مردمی در آن است؛ براساس اظهارات ایشان، اگر انتخابات در یک رژیم دموکراتیک برگزار نشود تحول نیز حادث نخواهد شد. در این شرایط، مردم نیز فقدان آراء و نظرات را در صحنه سیاسی تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: مادامی که انتخابات را به عنوان صحنه حضور و خواست ملت از درجه اعتبار ساقط کرده و در جهت رونق بخشی به آن نباشیم، نه تنها تحول‌خواهی ملت نسبت به مسائل جزئی کشور شکل‌ نمی‌گیرد بلکه هیچ رویکردی از یک نظام مردم‌سالار در چنین حکومتی وجود نخواهد داشت.  

طهماسبی با بیان اینکه وجه دوم سخنان رهبری درباره برکات برگزاری انتخابات بود، خاطرنشان کرد: وجود انتخابات و فرایند تصمیم‌گیری مردمی در یک نظام سیاسی، صفت دموکراسی را به یک نظام سیاسی می‌بخشد. مادامی که انتخابات  در یک حکومت برگزار می‌شود آن حکومت دارای یک نظام سیاسی دموکراتیک است؛ این موضوع به طور کامل گویا و شفاف است.

دبیر اجتماع اسلامی دانشجویان گفت: این پرسش که «نظام دموکراتیک چه برکاتی به همراه دارد؟» را نیز باید مطرح کرد. بنابر  بیانات اخیر مقام معظم رهبری، مردم در یک نظام دموکراتیک، تغییر و تحولاتی را که از حکومت انتظار دارند، مشاهده می‌کنند. لذا دلسرد کردن مردم از انتخابات، به ضرر کشور و جمهوری است. ایشان فرمودند راه حل مشکلات کشور، انتخابات است.

وی با بیان اینکه بدنه دانشجویی بخشی از جامعه مردمی را تشکیل می‌دهد، گفت: من در مواجهه دانشجویان با انتخابات این پرسش را «چگونه بدنه دانشجویی می‌تواند در مواجهه با انتخابات پویایی و کنشگری فعال داشته باشد؟» مطرح می‌کنم.  پایگاه‌ها و قرارگاه‌های دانشجویی و به تعریف عام تشکل‌های دانشجویی بنا نهاده شده‌اند و حیات دارند اما باید به این موضوع اشاره کنیم که تشکل‌های دانشجویی در همراه‌سازی اکثریت جامعه دانشجویی در مسئله انتخابات چه قدر نقش دارند. 

وی با بیان اینکه گرایش مسلط دانشجویان با تشکل‌های دانشجویی همراهی نمی‌کنند، گفت: هنگامی که از گرایش مسلط سخن می‌گوییم منظور همراهی حداکثری دانشجویان با تشکیلات خود ساخته دانشجویی است‌. هنگامی که اکثریت  دانشجویان یک تشکل خاص را که ممکن است از نظر فکری با آن موافق باشند یا آن همزادپندار هستند، همراهی نمی‌کنند؛ تشکل‌های دانشجویی درخصوص آرمان‌های تحول‌خواهانه موفق نمی‌شوند.   

دبیر اجتماع اسلامی دانشجویان درباره تاثیر جریان‌ها و گفتمان های سیاسی در همراهی بدنه دانشجویی گفت: جریان اصلاحات دارای آرمان‌هایی است و شاید بتواند آرمان‌های خود را به وسیله اصلاحات در کشور ساری و جاری کند. اگر اصلاح‌طلبان خواهان ایجاد تحول در کشور هستند طبیعتا باید در انتخابات شرکت کنند و کاندیداهای مدنظر خود را معرفی کنند.  

وی ادامه داد: جریان‌های دانشجویی که تحت تاثیر افکار اصلاح‌طلبان هستند و به اصطلاح خواستار تحول خواهی نیز هستند باید در انتخابات مشارکت کنند. در چنینی شرایطی، دیالکتیک و تقابل  گفتمان‌های کشور برای نمایش حق به مردم شکل خواهد گرفت. نه تنها احزاب سیاسی بلکه دانشگاه‌ها نیز در شکل‌گیری چنین شرایطی  مقصر هستند. اصلاح‌طلبان از تحول‌خواهی سخن می‌گویند اما در عمل تحول‌خواه نیستند و با تصمیمات خود به بدنه دانشجویی که خواهان تحول است ضربه می‌زنند. دانشجویان خواهان تحول هستند لکن شرایطی را می‌بینند که هیچ جنبشی وجود ندارد و هیچ ثمره‌ای در چنین شرایطی شکل‌ نمی‌گیرد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha