• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100401927
  • خبرنگار : 30147

رئیس شبکه دامپزشکی چناران خبر داد

تلف شدن ۲۰ هزار قطعه مرغ در چناران در اثر نقص سیستم برق اضطراری

تلف شدن ۲۰ هزار قطعه مرغ در چناران در اثر نقص سیستم برق اضطراری

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی چناران، نقص در سیستم برق اضطراری و تهویه را عامل تلف شدن ۲۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در یکی از مرغداری‌های این شهرستان دانست.

دکتر محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: به دنبال قطع برق در حدود ساعت ۴ بامداد در منطقه و علیرغم فعال شدن ژنراتور تولید برق مرغداری، بروز نقص و فعال نشدن هواکش‌ها و از سویی افزایش گرما و دی‌اکسید کربن موجب تلفات سنگین در مرغداری تخم‌گذار شد.

وی با بیان اینکه در این مرغداری که ظرفیت آن ۶۰ هزار قطعه بوده حدود یک سوم معادل ۲۰ هزار قطعه مرغ، تلف شده است، عنوان کرد: بیشترین تلفات مربوط به طبقات بالا بوده است. سالن ۶۰ هزار قطعه‌ای و در سه طبقه بوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران با اشاره به اینکه غفلت چند ساعته پرسنل و عدم سرکشی به سالن، موجب ایجاد تلفات سنگین در مرغداری تخم‌گذار شد، گفت: تلفات پس از جمع‌آوری از قفس‌ها، در محل مرغداری و تحت نظارت شبکه دامپزشکی دفن بهداشتی شد.

وی با بیان اینکه بر اساس تلفات اولیه و مریض شدن برخی مرغ‌ها احتمال افزایش تلفات بازهم وجود دارد، افزود: کارشناسان دامپزشکی این شهرستان در حال بررسی وضعیت هستند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه متأسفانه مرغداری بیمه تکمیلی نبوده است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که مرغداران علاوه بر بیمه اجباری نسبت به بیمه تکمیلی هم اقدام کنند تا لااقل بخشی از خسارت وارد شده جبران شود.

وی بیان کرد: همچنین به طور مداوم به خصوص در زمان قطع برق پیگیر وصل مجدد فن‌ها و هواکش‌ها باشند، بارها اتفاق افتاده که به دلیل توجه به این مسائل شاهد تلفات سنگین در مرغداری‌ها بوده‌ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران با تأکید بر هوشمند و مجهز کردن مرغداری‌ها به دوربین‌های مدار بسته و هشدار دهنده قطع برق افزود: متأسفانه در اتفاق اخیر بالغ‌بر سه ساعت فن‌ها قطع بوده و کارگران متوجه نشدند.

وی با بیان اینکه مرغ‌ها ابتدای تخم‌گذاری و تولید بودند که این اتفاق می‌افتد، ادامه داد: شهرستان چناران دارای ۲۰ واحد مرغداری تخم‌گذار، ۵ واحد مرغ گوشتی و یک واحد جوجه‌کشی است.

اصغرزاده به مرغداران در مورد  مجهز کردن مرغداری‌ها به سیستم‌های جایگزین سوخت گاز، با توجه به فصل سرما و احتمال قطع گاز و وجود ژنراتور تولید برق هشدار داد و خواستار کنترل دوره‌ای این تجهیزات جهت بررسی کارکرد مناسب آنها شد.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران همچنین بر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به مرغداری‌ها و ایجاد حوضچه‌های ضدعفونی و رعایت حفاظت فردی تأکید کرد.

شهرستان چناران واقع در ۵۴ کیلومتری شمال غربی مشهد با سه شهر چناران، سیدآباد و رادکان و ۶۶ روستای بالای ۲۰ خانوار، ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha