• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100402321
  • خبرنگار : 30147

ریزگردها و مدارسی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

ریزگردها و مدارسی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی بار دیگر طی روزهای اخیر شهرهای مختلفی در خراسان رضوی با معضل ریزگردها همچنان دست و پنجه نرم کردند، این معضل به حدی در برخی شهرهای استان از جمله سرخس، فریمان، درگز و تعدادی دیگر بالاست که بالاجبار برای حفظ سلامتی دانش آموزان مجبور به تعطیلی مدارس شده‌اند.

در درگز نیز با تصمیم ستاد مدیریت بحران مدارس ابتدایی شهر درگز و بخش‌های لطف‌آباد و چاپشلو در نوبت صبح به دلیل افزایش ذرات گرد و خاک غیر حضوری شدند.

فریمان هم به ناچار تمامی مقاطع تحصیلی خود را در نوبت عصر به دلیل افزایش وزش باد و گرد و خاک تعطیل نمود و دانش آموزان مجبور شدند آموزش را به صورت غیرحضوری دنبال کنند.

فریمان دچار خشکسالی بسیار شدید

رئیس اداره هواشناسی فریمان در همین خصوص به ایسنا گفت: از صبح امروز وزش باد شدیدی را در شهرستان داشتیم به طوری که تاکنون بیشترین وزش باد ثبت شده ۲۴ متر بر ثانیه برابر با ۸۶ کیلومتر بر ساعت بوده است.

سیدعلی مروت با اشاره به اینکه در برخی ساعات دید افقی به کمتر از ۵۰ متر نیز رسیده است، اظهار کرد: براساس اعلام مرکز پیش بینی هوا سامانه تا عصر امروز نیز در شهرستان خواهد بود.

وی همچنین به وضعیت بارش‌ها در شهرستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون مجموع بارش شهرستان فریمان ۲۰ میلیمتر بوده در صورتی که دوره مشابه سال گذشته ۲۱.۶ میلیمتر و نسبت به دوره آماری ۴۳ میلیمتر بوده است.

رئیس اداره هواشناسی فریمان همچنین افزود: نسبت به سال گذشته ۲ درصد و نسبت به دوره آماری ۲۳ میلیمتر در شهرستان کاهش بارش داریم، براساس آنچه اعلام شده احتمالاً روز جمعه در شهرستان بارش خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: براساس پهنه‌بندی که از سوی اداره تحقیقات هواشناسی خراسان رضوی منتشر شده فریمان دچار خشکسالی بسیار شدید یا همان خشکسالی حاد است.

مروت با اظهار تأسف از اینکه سال‌های متوالی است که هیچ بارشی در شهرستان فریمان نداشته‌ایم، از درگیر شدن شهرستان با پدیده تغییر اقلیم خبر داد و گفت: تغییر اقلیم الگوهای آب و هوایی شهرستان را تغییر داده است.

وی اظهار کرد: هرچند امسال انتظار پدیده النینو را داشتیم و براساس اعلام نظر هواشناسی آمریکا هم باید وضعیت ایران از نظر بارشی خوب می‌بود، حتی براساس پیش بینی فصلی انتظار بود در حد نرمال و فرا نرمال باشیم اما این اتفاق نیفتاد، البته این پیش بینی تا آخر زمستان بود که امیدواریم محقق شود.

رئیس اداره هواشناسی فریمان گفت: هرچند با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده و پدیده‌های جوی به سمت پدیده‌های حدی و بارش‌های سیل آسا رفته است شاید پیش بینی محقق شود ولی تاکنون بارش‌های خوبی نداشته‌ایم.

وی ریزگردها و خشکسالی و باد و توفان را نمونه‌ای از تغییر اقلیم دانست و افزود: افزایش خشکسالی موجب خشک شدن بافت خاک می‌شود و با کمترین وزش باد ذرات گرد و خاک در هوا پخش می‌شود.

شهرستان فریمان با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر چهار شهر و ۱۲۰ روستا دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha