• دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402100402373
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

افتتاح پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در شرکت نفت و گاز گچساران

افتتاح پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در شرکت نفت و گاز گچساران

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد با حضور برخی مسئولان استانی و محلی پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در "گوره" شهرستان گچساران برگزار شد.

غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست گفت: گستردگی تاسیسات و خطوط لوله انتقال نفت این شرکت که طول آنها به بیش از هفت هزار و 500  کیلومتر می‌رسد، به واسطه تحت تاثیر قرار دادن مساحتی به وسعت ۱۵۰ در ۴۰۰ کیلومتر به این شرکت ویژگی‌های منحصر به فردی داده است، بنابراین در ارتباط با مسائل محیط زیستی با اداره کل حفاظت محیط زیست چهار استان و اداره حفاظت محیط زیست هشت شهرستان در خصوص مسائل محیط زیستی در تعامل هستیم.

وی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همواره با رصد قوانین و دستورالعمل های سازمان حفاظت محیط زیست سعی در بهبود عملکرد محیط زیستی و اجرای آخرین الزامات مربوط به آن را داشته است و بر همین اساس با ابلاغ قانون حفاظت از خاک، این شرکت به عنوان یک واحد تولیدی و صنعتی مطابق با این قانون خود را مکلف به اجرای بندهای مرتبط آن دانسته است.

کمالی اظهار کرد: پیش از ابلاغ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۳۹۸و استاندارد های کیفیت منابع خاک در سال ۱۴۰۰، خاک‌ها عموما به عنوان پسماند صنعتی تلقی و پس از بی خطر سازی امحا می گردید که با گذشت زمان و پیگیری این شرکت در سال ۱۴۰۱ پارامترهای مد نظر استان های بوشهر و کهگیلویه و بوی احمد جهت رسانیدن به حدود مجاز به این شرکت ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: از اواخر سال ۱۴۰۰مطالعات در خصوص نحوه انجام کار پاکسازی و روش های پاکسازی در این شرکت به جدیت پیگیری شد و از مراکز صنعتی مختلف که از روش های بایوپایل و لندتریتمنت استفاده می کردند بازدید به عمل آمد و از شرکت های مختلف جهت ارائه روش های پاکسازی از جمله؛ پاکسازی به روش حرارتی، پاکسازی یا استفاده از سیال فوق بحرانی کربن دی اکسید، پاکسازی به روش انباشت زیستی و پاکسازی به روش تحریک زیستی دعوت به عمل آورده است.

کمالی تصریح کرد: در نهایت با توجه به خصوصیات منطقه و با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی روش تحریک زیستی خاک برگزیده شد و در ادامه  تازگی فعالیت خاک پالایی، تهیه شرح خدمات و نحوه ارائه کار به شرکت های دانش بنیان را با چالش هایی مواجه ساخت که در نهایت در تابستان ۱۴۰۲ قرارداد خاک پالایی با روش مزرعه زیستی با شرکت مهندسی و مشاوره نفت پاک منعقد گردید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز گچساران، وی بیان کرد: این روش بدون هیچ گونه اثر مخرب بر روی خاک و تنها با تحریک زیستی جمعیت میکروبی موجود در خاک بومی منطقه، با ظرفیت پالایش سالانه 2500 متر مکعب خاک آلوده‌ موجب تسریع در روند خودپالایی خاک می گردد. در این مراسم، روسای اچ اس ای شرکتهای مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت گچساران(آقایان نادری و صفری) و مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در خصوص اهمیت سازش با محیط زیست مطالبی را بیان کردند.

گفتنی است که با حضور مدیرکل محیط زیست استان بوشهر و فرمانداران و  مسئولان محیط زیست شهرهای دیلم و گناوه و نمایندگان محیط زیست شهرستان گچساران و رئیس اچ اس ای شرکت ملی مناطق نفتخیز و همچنین تعدادی از مدیران و مسئولین و کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و با حضور مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، آیین افتتاح پروژه احیای خاک‌های آلوده نفتی و ایجاد مزرعه زیستی در گوره قلب نفت ایران برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha